Måleribranschens Yrkesnämnd

10 tävlar om att bli Sveriges bästa målare

Under Yrkes-SM i Växjö den 10 - 12 maj reser unga målare från hela Sverige till för att tävla om att bli Sveriges bästa målare. Bland tävlingsmomenten finns bland annat snickerimålning, färgnyansering och tapetsering. Vinnaren får sedan representera Sverige internationellt i tävlingar vid bland annat EM i Polen 2023 och VM i Lyon 2022.

I dag startar den största tävlingen för de unga talanger som har valt att satsa på måleriyrket – Måleri-SM, en del av Yrkes-SM.

De som tävlar i år är:

Samtliga tävlande är mellan 17 och 20 år.

Stor brist på målare
I dagsläget saknas det hundratals målare i Sverige. Enligt SCB:s yrkesregister leder Sveriges starka befolkningsökning till efterfrågan på nya bostäder och lokaler, något som gör att det finns ett stort behov av att anlita målare.

– Måleribranschen är i stort behov av nya talanger. Därför vill vi visa att det är ett yrke som kräver stor noggrannhet och planeringsförmåga, men att det samtidigt är en kreativ och fri profession som bygger på stort eget ansvar. Det tror jag kan locka många unga att börja sin karriär som målare, säger Jonas Lindberg, kanslichef för MYN, Måleribranschens Yrkesnämnd.

Fakta om måleriyrket:

I dag arbetar cirka 11 000 människor som målare i Sverige. 26 procent av de nyanställda (lärlingar) är kvinnor.  Många yrkesverksamma målare är egenföretagare.

Måleribranschens Yrkesnämnd

Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN) är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor. MYN arbetar i första hand med rekrytering, utbildning och gesällprov.

Följ Måleribranschens Yrkesnämnd

Senaste pressmeddelandena från Måleribranschens Yrkesnämnd