Måleribranschens Yrkesnämnd

Svensk snabbaste målaren i Europa

Dalmasen Marcus Gustafsson har visat sig vara en av de stora talangerna på plats vid tävlingarna i Yrkes-SM i Gdansk i Polen. Han har under färgnyanseringsmomentet lyckats med konststycket att vara snabbast i måleri. Hans tid: 13.55.

– Marcus var otroligt snabb och vann hastighetsmomentet. En målare måste vara både snabb och noggrann, vilket Marcus under hela tävlingen har visat att han är, säger Jonas Lindberg, kanslichef på Måleribranschens yrkesnämnd, som står bakom de svenska uttagningarna av måleritalangerna inför att de tävlar i WorldSkills-tävlingarna i Europa.

På tävlingarna är det målare från hela Europa som möts och en rad olika moment som mäts. Marcus Gustafsson själv har tränat på varje del i måleriprocessen innan tävlingarna så att han ska vara beredd på motstånd från de andra tävlande han möter på plats.

– Jag har övat mycket, ätit mycket och sovit mycket, säger Marcus Gustafsson när han får frågan om receptet bakom hastighetsframgången.

Yrkestävlingarna, som genomförs av WorldSkills Europe, genomförs vartannat år på olika platser i Europa i syfte att låta unga hantverkstalanger visa sina färdigheter. De tävlande bedöms av en internationell jury som är experter på måleri som hantverk. Den som vann tävlingen totalt sett var en österrikare, Balintz Crimmer.

Måleribranschens Yrkesnämnd

Måleribranschens Yrkesnämnd (MYN) är ett samarbete mellan Måleriföretagen i Sverige och Svenska Målareförbundet kring yrkesutbildningsfrågor. MYN arbetar i första hand med rekrytering, utbildning och gesällprov.

Följ Måleribranschens Yrkesnämnd

Senaste pressmeddelandena från Måleribranschens Yrkesnämnd