Lidl bäst i branschen – flest Fairtrade-produkter
Under åren har Lidl engagerat sig i flera initiativ för Fairtrade för att uppmana till en hållbar konsumtion. Idag finns det över 300 Fairtrade-märkta varor i Lidls fasta sortiment.
- Vi är mycket stolta över det samarbete som vi har med Fairtrade sedan flera år tillbaka. Med ambitionen att vara branschledande inom hållbarhet så tar vi ett ekonomiskt, socialt och miljömässigt ansvar i det dagliga arbetet genom våra råvarupolicys. Genom att helt certifiera produkter eller certifiera ingredienser i våra egna märkesvaror så vill vi bidra till en hållbar produktion samt till bättre levnads- och arbetsvillkor för odlare. Samtidigt vill vi fortsätta göra det enkelt för konsumenter att välja ett hållbart alternativ när man handlar på Lidl, säger Caroline Kjerstadius, Hållbarhetschef på Lidl Sverige.
Förutom insatser för Fairtrade fortsätter Lidl sitt arbete med sina råvarupolicys för bland annat kakao, kaffe, palmolja, ägg och fisk. Detta säkerställer att odlaren får en minimilön för sin produkt som samtidigt möjliggör för odlarna att anpassa odlingsmetoderna till rådande klimatförändringar. Lidl är den enda livsmedelskedja som publicerar sina råvarupolicys externt och är därmed den kedja som är mest transparenta med vilka hållbarhetskrav som styr sortimentet.
Lidls råvarupolicy ställer tuffa krav på vårt sortiment och val av ingredienser. Som en del av Lidl Sveriges sociala och miljömässiga ansvar, certifieras råvaror som är identifierade som riskråvaror även som ingrediens i sammansatta produkter. Alla ägg, även som ingrediens i Lidls egna märkesvaror, är från frigående höns. 100 procent av Lidls egna märkesvaror som innehåller kakao kommer från hållbarhetscertifierande odlingar.100 procent av palmoljan i Lidls egna märkesvaror för livsmedel är certifierad palmolja.
- Vi ser att våra kunder både uppmärksammar och efterfrågar Fairtrade-certifierade varor allt mer och då är det viktigt att vara transparenta och trovärdiga i vårt arbetssätt. Idag finns det många odlare som uppnår kraven för certifieringen men där efterfrågan från livsmedelsbranschen är för liten. Detta leder i sin tur till att odlare måste sälja sina produkter som icke-certifierade. Alla livsmedelskedjor bär därmed ett ansvar att köpa in mer certifierade varor för att odlarna ska få en rättvis ersättning. Ett bra sätt att öka volymen av certifierad kakao är att bredda utbudet till alla produkter där kakao ingår, med exempelvis Fairtrades ingrediensmärkning för kakao, där kakaon är den certifierade ingrediensen. Och det är helt i linje med Lidls kakao-policy, fortsätter Caroline Kjerstadius.
Kontakter
Pressavdelningen Lidl Sverige
Tel:08-5555 7195press@lidl.seBilder
Om
Lidl Sveriges första butiker slog upp dörrarna i september 2003 och sen dess har vi utmanat marknaden. Idag har vi vuxit till en dagligvarukedja att räkna med, med 204 butiker i Sverige från Trelleborg i söder till Boden i norr. Sammanlagt arbetar drygt 5000 personer på Lidl Sverige. Vårt huvudkontor ligger i Barkarbystaden i Järfälla kommun och vi har tre centrallager belägna i Halmstad, Rosersberg och Örebro. Lidl har fyra fastighetskontor som är placerade i Stockholm, Göteborg, Örebro och Malmö.
Följ Lidl Sverige
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Lidl Sverige
Sverigepremiär för prisbelönt ny grönsak hos Lidl7.5.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Den prisbelönta grönsaken zucchiolo har nu Sverigepremiär hos Lidl. Som en mix av zucchini och gurka, fast rund som en pumpa, har den en given plats på sommarens grillkvällar. Dessutom har den svenskodlade coctailkvisttomaten Lil-T äntligen landat i butikshyllorna. Och prissänkningen med tolv procent på frukt och grönt en gång i veckan fortsätter.
Lidl och Ätbart växlar upp arbetet med matsvinn29.4.2024 08:00:00 CEST | Pressmeddelande
Livsmedelskedjan Lidl och den ideella föreningen Ätbart inleder ett samarbete för att minska matsvinnet och bistå människor i socioekonomisk utsatthet.
Lidl tar hem storslam i Sveriges största PR-tävling12.4.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Under Spinngalan 2024, som gick av stapeln igår, tog Lidl hem storslam genom att vinna guld i kategorierna årets realtidsaktivering, årets presslansering, årets varumärkesbyggare och årets PR.
Lidl Sveriges bacon från Matriket kammar hem toppbetyg i nytt test12.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lidl Sveriges "Matriket svenskt skivat bacon" har blivit topptestat av Allt om Mat med imponerande 4 av 5 i betyg. I ett stort bacon-test där 12 olika sorter bedömdes, visade sig Matriket svenskt skivat bacon inte bara vara en av de bästa, utan också bland de mest prisvärda i testet.
Lidls basturökta skinka från Matriket får en guldplacering i nytt test3.4.2024 10:00:00 CEST | Pressmeddelande
När Aftonbladets smakpatrull satte 14 olika rökta smörgåsskinkor på prov, kammade Matrikets basturökta skinka hem förstaplatsen med fem av fem plus. I samma test belönades även Matrikets svensk flatrökt skinka med tre plus.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum