SvD lanserar unik valkompass för unga

Valkompassen Ung är framtagen exklusivt för Svenska Dagbladet i samarbete med nyhetsbyrån TT, konstruktörerna är statsvetarprofessorn Tommy Möller och journalisten Christer Isaksson.
Precis som i den “vanliga” SvD-valkompassen – som lanserades förra veckan – får testarna svara vad de tycker i några av valrörelsens viktigaste frågor. Skillnaden är att frågorna här är speciellt framtagna för att handla om unga människors liv och framtid.
Specialversionen har som mål att vara ett stöd för elever och lärare på högstadiet och gymnasiet som vill diskutera politik inför riksdagsvalet i september. Men kompassen är också användbar för förstagångsväljare.
Valkompassen Ung görs inom ramen för SvD Skola, ett projekt som gör SvD:s journalistik fritt tillgänglig för elever och lärare runt om i landets skolor.
– SvD Skola är extra viktigt i dessa tider med både krig i Europa och val i Sverige. Att kunna erbjuda en unik valkompass där framtidens väljare får reflektera över partiernas och sina egna åsikter hoppas jag ytterligare kan öka deras intresse för politik och samhällsfrågor, säger Anna Careborg, SvD:s chefredaktör.
Utöver valkompasserna lanserar SvD flera satsningar för att ge läsarna koll på de senaste nyheterna inom svensk politik, men också förståelse för spelet bakom kulisserna och de samhällsfrågor som påverkar vår vardag.
– Vi har lovat våra läsare att de ska stå rustade för dagen, men också för morgondagen, att de ska få unika inblickar och perspektiv som andra inte får. Nu har vi medarbetarna, verktygen och tjänsterna på plats för att leverera på våra löften, säger Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen.
I fredags lanserades den senaste satsningen, podden ”Politiken Frågan” och inom kort kommer nästa ”Vem vinner valet?”.
”Politiken Frågan” är en avknoppning från hyllade SvD-podden ”Politiken” som lanserades i fjol. I ett bonusavsnitt varje fredag ger profilerna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson svar på en spännande lyssnarfråga. Den ordinarie Politiken-podden släpps som vanligt varje onsdag.
”Vem vinner valet?” är en ny tjänst som genom statistik, opinionsmätningar och prognoser skildrar det politiska spelet, men också visar vilka regeringsalternativ som är möjliga och hur valet kan påverkas av taktikröster.
– Hela politikredaktionen drivs av nyfikenhet. Vi vill utforska politiken tillsammans med läsarna och göra den intressant och rolig. Både ”Vem vinner valet?” och vår nya frågepodd är exempel på när vi tycker att vi lyckas med det och kan ge våra läsare något extra och unikt, säger Erik Hedtjärn.
SvD:s valkompasser är tillgängliga för tidningens prenumeranter. Alla lärare i skolan kan registrera sig utan kostnad via SvD.se/skola och där ge elever tillgång till Valkompassen Ung.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef politikredaktion, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Tobias Brandel, projektledare Valkompassen Ung. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum