SvD lanserar unik valkompass för unga

Valkompassen Ung är framtagen exklusivt för Svenska Dagbladet i samarbete med nyhetsbyrån TT, konstruktörerna är statsvetarprofessorn Tommy Möller och journalisten Christer Isaksson.
Precis som i den “vanliga” SvD-valkompassen – som lanserades förra veckan – får testarna svara vad de tycker i några av valrörelsens viktigaste frågor. Skillnaden är att frågorna här är speciellt framtagna för att handla om unga människors liv och framtid.
Specialversionen har som mål att vara ett stöd för elever och lärare på högstadiet och gymnasiet som vill diskutera politik inför riksdagsvalet i september. Men kompassen är också användbar för förstagångsväljare.
Valkompassen Ung görs inom ramen för SvD Skola, ett projekt som gör SvD:s journalistik fritt tillgänglig för elever och lärare runt om i landets skolor.
– SvD Skola är extra viktigt i dessa tider med både krig i Europa och val i Sverige. Att kunna erbjuda en unik valkompass där framtidens väljare får reflektera över partiernas och sina egna åsikter hoppas jag ytterligare kan öka deras intresse för politik och samhällsfrågor, säger Anna Careborg, SvD:s chefredaktör.
Utöver valkompasserna lanserar SvD flera satsningar för att ge läsarna koll på de senaste nyheterna inom svensk politik, men också förståelse för spelet bakom kulisserna och de samhällsfrågor som påverkar vår vardag.
– Vi har lovat våra läsare att de ska stå rustade för dagen, men också för morgondagen, att de ska få unika inblickar och perspektiv som andra inte får. Nu har vi medarbetarna, verktygen och tjänsterna på plats för att leverera på våra löften, säger Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen.
I fredags lanserades den senaste satsningen, podden ”Politiken Frågan” och inom kort kommer nästa ”Vem vinner valet?”.
”Politiken Frågan” är en avknoppning från hyllade SvD-podden ”Politiken” som lanserades i fjol. I ett bonusavsnitt varje fredag ger profilerna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson svar på en spännande lyssnarfråga. Den ordinarie Politiken-podden släpps som vanligt varje onsdag.
”Vem vinner valet?” är en ny tjänst som genom statistik, opinionsmätningar och prognoser skildrar det politiska spelet, men också visar vilka regeringsalternativ som är möjliga och hur valet kan påverkas av taktikröster.
– Hela politikredaktionen drivs av nyfikenhet. Vi vill utforska politiken tillsammans med läsarna och göra den intressant och rolig. Både ”Vem vinner valet?” och vår nya frågepodd är exempel på när vi tycker att vi lyckas med det och kan ge våra läsare något extra och unikt, säger Erik Hedtjärn.
SvD:s valkompasser är tillgängliga för tidningens prenumeranter. Alla lärare i skolan kan registrera sig utan kostnad via SvD.se/skola och där ge elever tillgång till Valkompassen Ung.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef politikredaktion, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Tobias Brandel, projektledare Valkompassen Ung. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
