SvD lanserar unik valkompass för unga
Valkompassen Ung är framtagen exklusivt för Svenska Dagbladet i samarbete med nyhetsbyrån TT, konstruktörerna är statsvetarprofessorn Tommy Möller och journalisten Christer Isaksson.
Precis som i den “vanliga” SvD-valkompassen – som lanserades förra veckan – får testarna svara vad de tycker i några av valrörelsens viktigaste frågor. Skillnaden är att frågorna här är speciellt framtagna för att handla om unga människors liv och framtid.
Specialversionen har som mål att vara ett stöd för elever och lärare på högstadiet och gymnasiet som vill diskutera politik inför riksdagsvalet i september. Men kompassen är också användbar för förstagångsväljare.
Valkompassen Ung görs inom ramen för SvD Skola, ett projekt som gör SvD:s journalistik fritt tillgänglig för elever och lärare runt om i landets skolor.
– SvD Skola är extra viktigt i dessa tider med både krig i Europa och val i Sverige. Att kunna erbjuda en unik valkompass där framtidens väljare får reflektera över partiernas och sina egna åsikter hoppas jag ytterligare kan öka deras intresse för politik och samhällsfrågor, säger Anna Careborg, SvD:s chefredaktör.
Utöver valkompasserna lanserar SvD flera satsningar för att ge läsarna koll på de senaste nyheterna inom svensk politik, men också förståelse för spelet bakom kulisserna och de samhällsfrågor som påverkar vår vardag.
– Vi har lovat våra läsare att de ska stå rustade för dagen, men också för morgondagen, att de ska få unika inblickar och perspektiv som andra inte får. Nu har vi medarbetarna, verktygen och tjänsterna på plats för att leverera på våra löften, säger Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen.
I fredags lanserades den senaste satsningen, podden ”Politiken Frågan” och inom kort kommer nästa ”Vem vinner valet?”.
”Politiken Frågan” är en avknoppning från hyllade SvD-podden ”Politiken” som lanserades i fjol. I ett bonusavsnitt varje fredag ger profilerna Maggie Strömberg och Torbjörn Nilsson svar på en spännande lyssnarfråga. Den ordinarie Politiken-podden släpps som vanligt varje onsdag.
”Vem vinner valet?” är en ny tjänst som genom statistik, opinionsmätningar och prognoser skildrar det politiska spelet, men också visar vilka regeringsalternativ som är möjliga och hur valet kan påverkas av taktikröster.
– Hela politikredaktionen drivs av nyfikenhet. Vi vill utforska politiken tillsammans med läsarna och göra den intressant och rolig. Både ”Vem vinner valet?” och vår nya frågepodd är exempel på när vi tycker att vi lyckas med det och kan ge våra läsare något extra och unikt, säger Erik Hedtjärn.
SvD:s valkompasser är tillgängliga för tidningens prenumeranter. Alla lärare i skolan kan registrera sig utan kostnad via SvD.se/skola och där ge elever tillgång till Valkompassen Ung.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef politikredaktion, SvD Nyheter. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Tobias Brandel, projektledare Valkompassen Ung. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum