”Tv-kollen” – ny SvD-podd med Björkman och Norström
Imorgon öppnar SvD Kultur dörren till ett nytt rum för svenska podd-lyssnare. I podden ”Dagens story: Tv-kollen” sätter redaktionen streamad tv i fokus.
– Vi ser det tydligt i våra analyser att läsarnas intresse för streamad tv bara ökar. Vi märker det i vår traditionella bevakning och i våra recensioner, men också i ett allt större intresse för vårt nyhetsbrev ”Bäst på tv”. Nu tar vi nästa steg och lanserar en fördjupande och underhållande veckopodd om streamad tv, säger Madelaine Levy, utvecklingsredaktör på SvD Kultur.
SvD:s tv-expert Elias Björkman programleder den nya podden tillsammans med Tove Norström.
Han är sedan flera år SvD-läsarnas ciceron i tv-världen. Elias Björkmans tv-tips publiceras varje vecka både på SvD:s sajt, i papperstidningen och i det vällästa nyhetsbrevet ”Bäst på tv” som idag har närmare 30 000 trogna prenumeranter.
– Det händer otroligt mycket i tv-världen och man kan väl säga att det är stor kvantitet, men kanske mer skiftande kvalitet. Jag guidar till det allra mest sevärda i mina tv-tips och det kommer vi att fortsätta göra i SvD. Nu ska det bli väldigt kul att dessutom gräva ner sig lite mer i veckans mest spännande tv-ämne, i det här nya mer fördjupande poddformatet, säger Elias Björkman.
Tove Norström är skribent, programledare och manusförfattare. Hon ligger bakom populära poddar som ”Barnvagnspromenader” och ”Trettio plus trevar” och har skrivit manus för tv-produktioner som ”Idol”, ”Let’s dance”, och ”Breaking News”.
– I vuxen ålder har jag aldrig riktigt haft några intressen utöver socialt liv, vin och tv, så att göra en tv-podd känns lite grann som att ha lurat systemet. Nu kan jag äntligen kalla alla slackertimmar på sofflocket för jobb, säger Tove Norström.
– Skämt åsido så är jag en passionerad tv-nörd och har jobbat mycket med tv, som redaktör, programledare och manusförfattare. Det blir spännande att jobba med det från ett annat perspektiv nu via podden. Som att sitta på andra sidan och titta in.
Veckopodden ”Dagens story: Tv-kollen” kommer ut på lördagar. Varje avsnitt innehåller allt lyssnarna behöver veta om den senaste tidens viktigaste tv-nyhet. Björkman och Norström tipsar dessutom om veckans måste-streaming, och varnar för veckans sämsta tv. Podden återfinns i samma flöde som SvD:s dagliga nyhetspodd, ”Dagens story”.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Madelaine Levy, utvecklingsredaktör, SvD Kultur. Telefon: 0733–14 25 90. E-post: madelaine.levy@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum