Volkswagen samlar kraft med ”Obi-Wan Kenobi” för lanseringen av nya ID. Buzz

- Volkswagen samarbetar med den nya Star Wars-serien ”Obi-Wan Kenobi”
- Klaus Zellmer, medlem i Volkswagens ledningsgrupp med ansvar för försäljning och marknadsföring, säger: ”Vi förenar två starka globala varumärken i detta samarbete”
- Huvudrollsinnehavaren Ewan McGregor blir ny varumärkesambassadör för Volkswagen
- Reklamfilmen är framtagen i samarbete med Lucasfilm och Industrial Light & Magic
Södertälje/Wolfsburg, 25 maj 2022 – Kampanjen inleds med en specialgjord TV-reklamfilm framtagen i samarbete med Lucasfilm och Industrial Light & Magic. I filmen medverkar ID. Buzz* och några välkända Star Wars-karaktärer samt huvudrollsinnehavaren Ewan McGregor, som också blir ny varumärkesambassadör för Volkswagen.
– Genom det här samarbetet förenar vi inte bara två starka globala varumärken, utan även generationer av fans som är uppvuxna med sina respektive ikoner. Vi är mycket glada över detta unika och kreativa samarbete, säger Klaus Zellmer, medlem i ledningsgruppen för Volkswagen med ansvar för försäljning, marknadsföring och servicemarknad.
– Som ett hängivet fan av Volkswagen sedan barndomen, och som förare och samlare av Volkswagen-bilar, är Ewan McGregor perfekt för oss. Hans engagemang ökar inte bara medvetenheten om vårt varumärke, utan tillför även trovärdighet till vårt budskap. Jag välkomnar Ewan som vår nya varumärkesambassadör där han på ett perfekt sätt förenar vårt fascinerande förflutna med vår strävan efter en koldioxidneutral framtid, fortsätter Zellmer.
Samarbetet kommer att tilltala nya målgrupper
Förväntningarna inför den nya serien ”Obi-Wan Kenobi” är enorm eftersom fans över hela världen väntar på att den ikoniska jedimästaren ska återvända. Samma emotionella koppling känner alla Volkswagen-entusiaster som längtat efter ID. Buzz, en eldriven och modern tolkning av ikoniska folkabussen.
– Genom samarbetet får vi möjlighet att engagera nya målgrupper inom elektrisk mobilitet, innovation och digitalisering. I det här avseendet är vi väldigt glada över att få samarbeta med några av de bästa kreativa teamen inom filmbranschen, säger Zellmer.
Innovativ kampanj och två ID. Buzz Star Wars Edition
Samarbetet inleds med en specialgjord TV-reklamfilm som skapats i samarbete med Lucasfilm och Industrial Light & Magic med hjälp av deras branschledande virtuella produktionslösning ILM StageCraft på Infinity Stage.
– Den här förstklassiga och innovativa kampanjen med spektakulära reklamfilmer som skapats av Lucasfilm och ILM är det perfekta sättet att fira lanseringen av ”Obi-Wan Kenobi” på Disney+. Vi ser fram emot att få dela den med fans över hela världen, säger Lylle Breier, SVP Global Marketing Partnerships på Walt Disney Studios.
360-kampanjen är gjord av Scholz & Friends och Markenfilm och kommer att spridas på flera internationella marknader, däribland Sverige, genom anpassat innehåll på TV, i sociala medier och med iögonfallande reklamaffischer. Den kommer också att utvidgas till ett spännande designsamarbete där designers från Volkswagen och Lucasfilm tillsammans har skapat två "Star Wars Edition"-versioner av ID. Buzz. Dessa presenteras i slutet av maj på Star Wars Celebration i Anaheim, Kalifornien – världens största event i sitt slag.
Se reklamfilmen här: https://youtu.be/Xrxrygxn2cI
Ewan McGregor blir varumärkesambassadör
När Ewan McGregor återupptar sin huvudroll i serien blir han också Volkswagens nya varumärkesambassadör. Ewan är ett entusiastiskt Volkswagen-fan och har sin egen samling av veteranbilar:
– Jag har varit en Volkswagen-entusiast under hela mitt liv. Jag fick min första Volkswagen när jag var 16 år och sedan dess har jag samlat på dem, säger McGregor.
Ewan McGregor deltog aktivt i världspremiären för ID. Buzz i mars:
– ID. Buzz har verkligen fått karaktär. Det är ovanligt för en ny bil och jag får ett leende på läpparna. Jag tycker att det är en riktigt glad bil, fortsätter McGregor.
Läs reportage om Ewan McGregor och hans stora intresse för Volkswagen-bilar
Ytterligare en viktig komponent i märkets nya positionering
Volkswagen har genomgått en omställning sedan 2016. Som en del av denna förändring introducerades en ny logotyp och varumärkesdesign, och märket började systematiskt fokusera på elektrisk mobilitet. Volkswagen tar också nya grepp i sina marknadsföringsaktiviteter – däribland sitt omfattande engagemang för fotboll, global spridning av varumärkesinnehåll och aktiviteter på nya globala varumärkesplattformar som den amerikanska festivalen South by Southwest i mars 2022.
Om Disney+
Disney+ är den ultimata streamingtjänsten för filmer och serier från Disney, Pixar, Marvel, Star Wars och National Geographic, tillsammans med The Simpsons och många fler. På utvalda internationella marknader har Disney+ ett stort utbud av General Entertainment-innehåll under varumärket Star.
Disney+ ingår i Disneys Media och Entertainment Distribution och erbjuder en mängd exklusiva originalfilmer, bland annat spelfilmer, dokumentärer, live action, och animerade serier samt kortfilmer. Förutom tillgången till Disneys fantastiska bibliotek med film- och TV-underhållning, är streamingtjänsten exklusiv för de senaste filmerna från Walt Disney Studios.
Prenumeration på Disney+ krävs och åldersgränsen är 18 år.
Om Obi-Wan Kenobi
Den nya serien ”Obi-Wan Kenobi” från Lucasfilm på Disney+ kommer att finnas tillgänglig exklusivt på Disney+ från och med den 27 maj. I huvudrollen syns Ewan McGregor som återigen spelar rollen som den legendariska jedimästaren. Historien börjar 10 år efter de dramatiska händelserna i ”Star Wars: Revenge of the Sith" där Obi-Wan Kenobi led sitt största nederlag: fallet och fördärvet av sin bästa vän och jedilärling, Anakin Skywalker, som gick över till den mörka sidan som ondskefulla Sith Lord Darth Vader.
Hayden Christensen kommer också tillbaka i serien i rollen som Darth Vader. Bland skådespelarna finns Moses Ingram, Joel Edgerton, Bonnie Piesse, Kumail Nanjiani, Indira Varma, Rupert Friend, O'Shea Jackson Jr., Sung Kang, Simone Kessell och Benny Safdie. ”Obi-Wan Kenobi” är regisserad av Deborah Chow och produceras av Kathleen Kennedy, Michelle Rejwan, Chow, Ewan McGregor och Joby Harold.
Om Lucasfilm Ltd.
Lucasfilm Ltd., ett helägt dotterbolag till The Walt Disney Company, är ett av världens ledande företag inom film, TV och produktion av digital underhållning. Förutom att producera filmer och TV-serier erbjuder företaget toppmoderna visuella effekter och efterproduktion av ljud, avancerad digital animering, uppslukande storytelling och hantering av de globala marknadsföringsaktiviteterna för deras underhållningslicenser, speciellt de legendariska STAR WARS- och INDIANA JONES-franchiseverksamheterna. Lucasfilm Ltd. har sitt huvudkontor i norra Kalifornien.
Lucasfilm, Lucasfilm-logotypen, STAR WARS och relaterade egenskaper är registrerade varumärken och/eller upphovsrättigheter, i USA och andra länder, som tillhör Lucasfilm Ltd. och/eller dess dotterbolag. © & TM 2022 Lucasfilm Ltd. Med ensamrätt.
* ID. Buzz Pro: Energiförbrukning vid blandad körning: från 20,6 kWh/100 km. CO2-utsläpp: 0 g/km.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Se reklamfilmen
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder


Dokument
Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
Ännu en stark månad för Volkswagen3.3.2025 09:59:37 CET | Pressmeddelande
Volkswagens starka trend på den svenska personbilsmarknaden fortsätter. I februari ökade märket sin marknadsandel kraftigt och blev för andra månaden i rad Sveriges största elbilsmärke. ID.7 toppar 2025 års elbilslista efter två månader.
Volkswagens undersökning slår hål på elbilsmyterna25.2.2025 08:57:00 CET | Pressmeddelande
En ny undersökning från Volkswagen visar hur och var svenska elbilsägare laddar sina bilar, deras upplevelse av publika snabbladdare, och vad de anser om elkostnader och laddköer. Resultaten visar att många av de vanligaste myterna om elbilar inte stämmer – men att det fortfarande finns utmaningar att hantera.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum