Nyanlända elever ska få bättre förutsättningar att lära sig svenska

− Det svenska språket är nyckeln in i samhället och till arbetsmarknaden. Men i dag är det allt för få elever som når målen i svenska som andraspråk. Frågan är angelägen. Flera av våra förbättringsförslag kan genomföras relativt omgående medan andra åtgärder är mer långsiktiga, säger undervisningsrådet Helena Karis som ansvarat för översynen på Skolverket.
En ny grundläggande del i svenska som andraspråk
I dag läser eleverna antingen svenska eller svenska som andraspråk. För en elev som är nybörjare i det svenska språket kan det vara svårt att följa med i undervisningen inom svenska som andraspråk eftersom den är på en allt för hög nivå, speciellet för de äldre eleverna. Det kan också skapa organisatoriska utmaningar ute på skolorna eftersom grupperna blir allt för varierade. Kursplanen i svenska som andraspråk behöver därför kompletteras med en ny grundläggande del, så att de elever som är nybörjare kan få undervisning utifrån sina förutsättningar.
Tydligare regler och bättre stöd till lärare och rektorer
En annan åtgärd, som kan införas relativt omgående, är tydligare regler för vilka elever som behöver undervisning i svenska respektive svenska som andraspråk. Skolverket kommer även ta fram ett bättre stöd till lärare och rektorer inför dessa bedömningar.
- Det kommer att leda till en mer likvärdig bedömning av elevens kunskaper i svenska, oavsett var eleven bor eller går i skola, säger Helena Karis.
Förbättringsförslagen innefattar även:
- Stöd till lärarna i svenska som andraspråk för att bättre kunna följa sina elevers andrapråksutveckling.
- Stärka lärarutbildningar i svenska och svenska som andraspråk i syfte att öka kompetensen och främja lärarförsörjningen.
- Stärkt lärarutbildning så att alla lärare får grundläggande kunskaper om andraspråksutveckling samt om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt.
- Stärkt rektorsutbildning och andra professionsutbildningar så att fler inom skolan får kunskaper inom andraspråks- och flerspråkighetsutveckling.
- Kompetensutveckling i andraspråksutveckling för lärare och annan skolpersonal.
En fråga som har diskuterats under arbetets gång är om det finns ett behov av ett nytt gemensamt svenskämne. Något sådant förslag finns inte med i Skolverkets översyn som lämnas över till regeringen.
Om regeringen går vidare med Skolverkets förslag kommer förbättringarna att införas stegvis.
Bakgrundsfakta
- Läsåret 2020/2021 fick 28,2 procent av eleverna betyget F i svenska som andraspråk. Året innan saknade 32 procent av eleverna ett godkänt betyg och därmed fick F.
- Närmare en fjärdedel av eleverna i grundskolan har utländsk bakgrund, antingen födda utomlands eller födda i Sverige av föräldrar med annat ursprung. Inom den kommunala vuxenutbildningen är cirka 95 procent av eleverna på grundläggande nivå födda utomlands.
- Behovet av fler behöriga lärare inom svenska om andraspråk (SVA) är stort, då enbart cirka 35 procent är behöriga. Många som undervisar i ämnet har dock en pedagogisk högskoleexamen. Det pågår ett flertal åtgärder för att öka andelen behöriga lärare inom SVA, och flera av förbättringsförslagen som Skolverket lämnar in idag tros kunna öka andelen behöriga lärare på sikt.
Ta del av rapporten och mer information
Redovisning av Skolverkets breda översyn av svenskämnena
Uppdrag om en bred översyn av svenskämnena (regeringens webbplats)
Kontakt
För frågor till Helena Karis, kontakta Skolverkets presstjänst 08-527 333 00 eller presstjanst@skolverket.se.
Nyckelord
Bilder

Om
Skolverket ska främja att alla barn och elever får tillgång till en utbildning och verksamhet som är likvärdig och av god kvalitet i en trygg miljö. Vi ska bidra till goda förutsättningar för barns utveckling och lärande samt förbättrade kunskapsresultat för elever.Skolverket tar fram kunskapskrav, föreskrifter, allmänna råd och nationella prov. Vi ansvarar också för den officiella statistiken på skolområdet och gör uppföljningar och utvärderingar.
Följ Skolverket
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Skolverket
Ny internationell studie visar på fortsatta likvärdighetsproblem inom skolan9.12.2025 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Elevers bakgrund spelar roll för hur mycket de lär sig i matematik och naturvetenskap, och det är elever med en mindre gynnsam socioekonomisk bakgrund som halkar efter. De lågpresterande eleverna har till och med sämre resultat i årskurs 9 än i årskurs 8, vilket är anmärkningsvärt. Det framgår av Timss Longitudinal Study, där samma elever som deltog i Timss 2023 fått göra om studien ett år senare.
Förskolepersonalen trivs med sitt yrke men många upplever hög stress2.12.2025 11:10:00 CET | Pressmeddelande
Nio av tio som jobbar i förskolan i Sverige är nöjda med sitt arbete. Det visar den internationella undersökningen Talis förskolan 2024 som Sverige deltog i för första gången 2024. Men många uppger även att de är stressade i sitt arbete. Det som stressar mest är att ha för många barn i barngruppen.
Resultaten av Talis förskola presenteras imorgon kl. 111.12.2025 07:35:05 CET | Pressinbjudan
Hur trivs förskollärare, barnskötare och rektorer i den svenska förskolan? Hur ser de på sin yrkesvardag och hur skiljer sig deras upplevelse från förskolepersonal i andra länder?
Omtag kring digitala nationella prov28.11.2025 12:14:46 CET | Pressmeddelande
Regeringen har i dialog med Skolverket kommit fram till att det behövs ett omtag i arbetet med digitala nationella prov. Dels har Skolverket inte lyckats ta fram en tillräckligt bra provplattform, dels är ett antal stora reformer på gång. Digitaliseringen av de nationella proven behöver ske i takt med kommande reformer. Eleverna kommer därför att genomföra nationella prov på papper de närmaste åren.
Fler elever tar gymnasieexamen inom tre år27.11.2025 08:00:00 CET | Pressmeddelande
Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år ökar på både högskoleförberedande program och yrkesprogram. I våras var det 82,6 respektive och 75,9 procent av eleverna som tog examen. Det är en ökning på 1,2 procentenheter sedan förra året. Andelen elever som tar gymnasieexamen inom tre år är den högsta sedan Gy11 infördes.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
