”Vem vinner valet?” ger väljarna unik kunskap om opinionsläget
”Vem vinner valet?” lanseras i dag och bygger på en statistisk modell som är framtagen i samarbete med datajournalister vid nyhetssajten Newsworthy, Måns Magnusson, docent i statistik vid Uppsala universitet, och Jonas Wallin, docent i statistik vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Modellen analyserar de senaste väljarbarometrarna från alla svenska institut och jämföra med tidigare väljarbarometrar och valresultat från de senaste 20 åren. Vid varje uppdatering gör en dator simuleringar av 1 000 fiktiva val utifrån de siffror som finns om varje parti.
– Genom att hitta mönster i historiska data försöker vi säga något om framtiden, säger Jonas Wallin.
”Vem vinner valet?” skiljer sig på flera sätt från befintliga sammanvägda mätningar, så kallade poll of polls:
- Den räknar ut sannolikheten för olika utfall.
- Den beaktar historiska skevheter hos både enskild opinionsinstitut och opinionsbranschen som helhet.
- Den bygger på samtliga opinionsmätningar och valresultat sedan 2002.
- Den uppdateras löpande med varje ny opinionsmätning.
– Som statistiker är vårt raison d’être att skatta osäkerheten och prata om sannolikheter. Det har vi inte tidigare sett göras i Sverige, de sammanvägningar som görs är bara punktskattningar, säger Måns Magnusson.
– Vi journalister har en tendens att springa på varje enskild opinionsmätning, men det finns mycket tillfälligheter och brus i varje undersökning, här får vi med allt i en samlad bedömning. Det här är den i särklass mest sofistikerade sammanvägda mätningen som finns på marknaden, säger Jens Finnäs, grundare av Newsworthy.
”Vem vinner valet?” uttalar sig inte bara om vem som har störst chans att bli nästa statsminister. Modellen svarar på en rad andra frågor, som till exempel:
- Hur sannolikt är det att Miljöpartiet åker ur riksdagen?
- Kommer Liberalerna att klara fyraprocentsspärren?
- Blir Moderaterna tredje största parti?
- Kommer Sverigedemokraterna att göra ännu ett rekordval?
Internationella förebilder till ”Vem vinner valet?” finns bland annat i Nate Silvers FiveThirtyEighti USA, Aftenposten i Norge under stortingsvalet 2021, The Economist i franska presidentvalet i år och förbundsdagsvalet i Tyskland 2021, och Wer gewinnt die Wahl i Tyskland. Modellen vidareutvecklas kontinuerligt under valåret och publiceras med öppen källkod och öppen data.
Vid lanseringen i dag visar modellen sannolikheten för olika valresultat om det var val i dag. Närmare valet ändras modellen till att uttala sig om sannolikheten för resultat på valdagen – valprognoser.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Måns Magnusson, doktor i statistik, Uppsala universitet. E-post: mans.magnusson@statistik.uu.se, 0705889715
Jonas Wallin, docent i statistik, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. E-post:jonas.wallin@stat.lu.se
Jens Finnäs, grundare och datajournalist, Newsworthy. Telefon: 076-901 7438.
Tobias Brandel, projektledare ”Vem vinner valet?”, SvD. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum