”Vem vinner valet?” ger väljarna unik kunskap om opinionsläget

”Vem vinner valet?” lanseras i dag och bygger på en statistisk modell som är framtagen i samarbete med datajournalister vid nyhetssajten Newsworthy, Måns Magnusson, docent i statistik vid Uppsala universitet, och Jonas Wallin, docent i statistik vid Ekonomihögskolan vid Lunds universitet.
Modellen analyserar de senaste väljarbarometrarna från alla svenska institut och jämföra med tidigare väljarbarometrar och valresultat från de senaste 20 åren. Vid varje uppdatering gör en dator simuleringar av 1 000 fiktiva val utifrån de siffror som finns om varje parti.
– Genom att hitta mönster i historiska data försöker vi säga något om framtiden, säger Jonas Wallin.
”Vem vinner valet?” skiljer sig på flera sätt från befintliga sammanvägda mätningar, så kallade poll of polls:
- Den räknar ut sannolikheten för olika utfall.
- Den beaktar historiska skevheter hos både enskild opinionsinstitut och opinionsbranschen som helhet.
- Den bygger på samtliga opinionsmätningar och valresultat sedan 2002.
- Den uppdateras löpande med varje ny opinionsmätning.
– Som statistiker är vårt raison d’être att skatta osäkerheten och prata om sannolikheter. Det har vi inte tidigare sett göras i Sverige, de sammanvägningar som görs är bara punktskattningar, säger Måns Magnusson.
– Vi journalister har en tendens att springa på varje enskild opinionsmätning, men det finns mycket tillfälligheter och brus i varje undersökning, här får vi med allt i en samlad bedömning. Det här är den i särklass mest sofistikerade sammanvägda mätningen som finns på marknaden, säger Jens Finnäs, grundare av Newsworthy.
”Vem vinner valet?” uttalar sig inte bara om vem som har störst chans att bli nästa statsminister. Modellen svarar på en rad andra frågor, som till exempel:
- Hur sannolikt är det att Miljöpartiet åker ur riksdagen?
- Kommer Liberalerna att klara fyraprocentsspärren?
- Blir Moderaterna tredje största parti?
- Kommer Sverigedemokraterna att göra ännu ett rekordval?
Internationella förebilder till ”Vem vinner valet?” finns bland annat i Nate Silvers FiveThirtyEighti USA, Aftenposten i Norge under stortingsvalet 2021, The Economist i franska presidentvalet i år och förbundsdagsvalet i Tyskland 2021, och Wer gewinnt die Wahl i Tyskland. Modellen vidareutvecklas kontinuerligt under valåret och publiceras med öppen källkod och öppen data.
Vid lanseringen i dag visar modellen sannolikheten för olika valresultat om det var val i dag. Närmare valet ändras modellen till att uttala sig om sannolikheten för resultat på valdagen – valprognoser.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Måns Magnusson, doktor i statistik, Uppsala universitet. E-post: mans.magnusson@statistik.uu.se, 0705889715
Jonas Wallin, docent i statistik, Ekonomihögskolan vid Lunds universitet. E-post:jonas.wallin@stat.lu.se
Jens Finnäs, grundare och datajournalist, Newsworthy. Telefon: 076-901 7438.
Tobias Brandel, projektledare ”Vem vinner valet?”, SvD. Telefon: 070-739 07 15. E-post: tobias.brandel@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder

Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
