Schibsted

SvD värvar Henrik Torehammar

Dela
Henrik Torehammar blir inrikespolitisk kommentator på Svenska Dagbladet. Han kommer närmast från rollen som programledare på Sveriges Radio. ”Henrik Torehammar har ett imponerande CV, djup kunskap om svensk politik och en egen röst som kommer att lyfta SvD:s politikbevakning ytterligare några steg”, säger Erik Hedtjärn, chef för politikredaktionen.
Svenska Dagbladet värvar Henrik Torehammar till rollen som inrikespolitisk kommentator. Foto: Magnus Neideman Hjalmarson/SvD
Svenska Dagbladet värvar Henrik Torehammar till rollen som inrikespolitisk kommentator. Foto: Magnus Neideman Hjalmarson/SvD

För Sveriges Radios lyssnare är Henrik Torehammar en välkänd röst, inte minst som programledare i P1-morgon. Men han har också varit med och byggt upp podden Det politiska spelet, och jobbat med partiledarutfrågningar, nu senast i Ekots lördagsintervju.

Nu lämnar han radion för Svenska Dagbladet, där han blir tidningens nya inrikespolitiska kommentator med uppgift att ge läsarna inblick i politiken och lyfta fram nya perspektiv . 

– Det här kom överraskande, men ska bli väldigt spännande. Det är ju ungefär i linje med hur svensk politik är just nu. Efter att i ett drygt decennium pratat om svensk politik ser jag nu fram emot att få skriva om den, med precis den blandning av allvar och respektlöshet som denna älskade, dumma demokrati förtjänar, säger Henrik Torehammar.

Svenska Dagbladet har de senaste året gjort flera strategiska rekryteringar för att skapa förutsättningar för Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik. Rekryteringen av Henrik Torehammar är i linje med den satsningen.   

– Politik är ett av Svenska Dagbladets viktigaste satsningsområden, därför har vi successivt byggt upp vad vi ser som Sveriges bästa politikredaktion. Att dessutom kunna räkna in Henrik Torehammar i den redaktionen är en dröm. Få kan som han förklara politiska skeenden på ett sätt som både är initierat och begripligt, som gör att man känner sig både smart och glad, säger Erik Hedtjärn.

Henrik Torehammar ser fram emot att bli en del av det laget.

– Tillsammans med Sveriges bästa politikredaktion ska det bli ett skrämmande nöje att försöka reda ut politiken i det formativa skede som Sverige står inför, och efter valet, säger han.


För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef SvD:s politikredaktion. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Svenska Dagbladet värvar Henrik Torehammar till rollen som inrikespolitisk kommentator. Foto: Magnus Neideman Hjalmarson/SvD
Svenska Dagbladet värvar Henrik Torehammar till rollen som inrikespolitisk kommentator. Foto: Magnus Neideman Hjalmarson/SvD
Ladda ned bild
Henrik Torehammar går till Svenska Dagbladet. Foto: Magnus Neideman Hjalmarson/SvD
Henrik Torehammar går till Svenska Dagbladet. Foto: Magnus Neideman Hjalmarson/SvD
Ladda ned bild

Om

Schibsted
Schibsted
Västra Järnvägsgatan 21
111 64 Stockholm

08 - 725 25 00https://www.schibsted.com
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6 000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.

Följ Schibsted

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Schibsted

Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande

En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye