SvD värvar Henrik Torehammar
För Sveriges Radios lyssnare är Henrik Torehammar en välkänd röst, inte minst som programledare i P1-morgon. Men han har också varit med och byggt upp podden Det politiska spelet, och jobbat med partiledarutfrågningar, nu senast i Ekots lördagsintervju.
Nu lämnar han radion för Svenska Dagbladet, där han blir tidningens nya inrikespolitiska kommentator med uppgift att ge läsarna inblick i politiken och lyfta fram nya perspektiv .
– Det här kom överraskande, men ska bli väldigt spännande. Det är ju ungefär i linje med hur svensk politik är just nu. Efter att i ett drygt decennium pratat om svensk politik ser jag nu fram emot att få skriva om den, med precis den blandning av allvar och respektlöshet som denna älskade, dumma demokrati förtjänar, säger Henrik Torehammar.
Svenska Dagbladet har de senaste året gjort flera strategiska rekryteringar för att skapa förutsättningar för Sveriges mest kvalificerade bevakning av svensk inrikespolitik. Rekryteringen av Henrik Torehammar är i linje med den satsningen.
– Politik är ett av Svenska Dagbladets viktigaste satsningsområden, därför har vi successivt byggt upp vad vi ser som Sveriges bästa politikredaktion. Att dessutom kunna räkna in Henrik Torehammar i den redaktionen är en dröm. Få kan som han förklara politiska skeenden på ett sätt som både är initierat och begripligt, som gör att man känner sig både smart och glad, säger Erik Hedtjärn.
Henrik Torehammar ser fram emot att bli en del av det laget.
– Tillsammans med Sveriges bästa politikredaktion ska det bli ett skrämmande nöje att försöka reda ut politiken i det formativa skede som Sverige står inför, och efter valet, säger han.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Erik Hedtjärn, chef SvD:s politikredaktion. Telefon: 070-788 77 01 E-post: erik.hedtjarn@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6 000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra tjänster, genom marknadsplatser som Blocket, Finn och Oikotie; mediehus som Aftonbladet, Aftenposten, SvD och VG; och digitala tjänster som Lendo och Prisjakt. Vi hjälper också nya lovande företag att växa. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Vår ambition är att upprätthålla ett transparent och öppet samhälle där vi kan lita på varandra.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Omni vill få fler att rösta i EU-valet – inleder samarbete med Demoskop2.5.2024 15:00:00 CEST | Pressmeddelande
Omni lanserar idag en kampanj för att få fler att rösta i EU-valet. Som en del av satsningen inleds ett fördjupat samarbete kring opinionsundersökningar med Demoskop.
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum