HSG-City från Vossloh slipar metro-spår i Oslo
Köpet av HSG-City-slipmaskinen presenterades under den internationella spårteknikmässan IAF i tyska Münster, men kontraktet signerades faktiskt redan den 14 maj 2022.
– Vi ville ge en affären en personlig touch och samtidigt visa upp hur glada vi är över att kontraktet är i hamn, berättar säger Jimmy Hagström, vd på Vossloh Rail Services Scandinavia.
– Sporveien är en dedikerad kund med en tydlig strategi. De har som mål att göra sin järnvägsinfrastruktur mer tålig och pålitlig, säger Jimmy Hagström.
Förebyggande underhåll ökar livslängden
Hållbart järnvägsunderhåll är nyckeln för att lyckas kombinera hög kundnöjdhet och punktlighet med bättre utnyttjande av linjerna och klara en förväntad marknadsökning med fler passagerare. Genom regelbundet och förebyggande underhåll av spårvägen elimineras defekter på rälen och livslängden ökar. Dessutom minskar bullret från spårvägen och livscykelkostnaden för anläggningen optimeras.
– En förbättrad spårtillgänglighet kan bara uppnås med systematisk optimering av både rullande materiel och infrastruktur, berättar Ronny Fykop, teknisk ingenjör på Sporveien.
– Det övergripande målet för vårt Metro-program är att kunna erbjuda miljontals resor till 2030 med en attraktiv, robust och prisvärd service. Samtidigt utökar vi vårt underjordiska nätverk med nya järnvägsvagnar och bättre tåghanteringssystem. Med en egen slipmaskin vill vi lägga grunden för en lång livslängd för såväl spår som fordon och andra delar av infrastrukturen som påverkas, säger Ronny Fykop.
HSG-City levereras under första kvartalet 2023
För att underhålla de elva järnvägslinjerna i Oslo, som har en total längd på cirka 130 kilometer, kommer HSG-City att få arbeta 1 500 timmar per år från och med mitten av 2023. Kontraktet med Vossloh innefattar också reservdelar och förbrukningsvaror. Ett fabrikstest av slipmaskinen är planerat till Q1 2023.
Marcel Taubert, vd på Vossloh Rail Services, sammanfattar:
– Vi är glada att ha fått Sporveien som ny kund inom preventiv spårslipning. Samtidigt som Oslo kör igång tidigt i 2023 kommer vi också att leverera vår 30 HSG-City-maskin. Det är beviset på en riktigt framgångsrik produkt, som vi är mycket stolta över och som understryker vårt bidrag inom grön mobilitet.
Ytterligare information om HSG-City och andra projekt hittar du på vår nya Vossloh Topic Lounge-plattform. Där kan du läsa mer om IAF-mässan och Vosslohs gröna perspektiv på urban transport.
FAKTA HSG-City
- Slipmaskinen HSG-City är en av Vosslohs mest omtalade slipmaskiner på grund av sin mångsidighet och att den redan används för stadsbanor världen över, till exempel i Peking, Düsseldorf, Stuttgart och Köpenhamn.
- Maskinen och tekniken i HSG-City är snarlik den i de större maskinerna (HSG-2). HSG-City klarar att slipa upp till 30 kilometer räls i ett svep och arbetar lika bra oavsett riktning.
- HSG står för High Speed Grinding och HSG-City är kompakt och utformad för användning i stadsmiljö där det finns annan trafik.
- HSG-City slipar rälen med totalt 24 slipstenar och sliputrustningen är innesluten, vilket gör att få gnistor kommer ut. Slipdamm sugs upp direkt av maskinen.
- Slipmaskinen kopplas fast bakom ett tvåvägsfordon (en lastbil som kan köra både på väg och järn-/spårväg).
- HSG-City kan slipa i hastigheter upp till 60 km/h.
Nyckelord
Kontakter
Jimmy Hagströmvd
Tel:019-555 58 30jimmy.hagstroem@vossloh.comBilder
Om
Verkstadsgatan 4B
702 27 Örebro
019-55 55 830https://www.vossloh.com/en
Vossloh Rail Services Scandinavia AB (VRSS) är ett dotterbolag till Vossloh Rail Services GmbH (VRS). VRS är i sin tur ett dotterbolag till börsnoterade Vossloh AG.
Vosslohkoncernen har över 3 800 anställda och är specialiserad på infrastruktur och järnvägsteknik och finns representerad i hela världen. För mer information, vänligen besök: www.vossloh.com/en
VRSS har kontor i Örebro, Stockholm samt i Råå strax utanför Helsingborg och är verksamt på den svenska, norska och danska järnvägsunderhållsmarknaden.
Kunder: Trafikverket, BaneNor, Banedanmark, A-Train, GCF samt Norrköpings kommun
Partners: Alpha Rail Team GmbH, Harsco Rail Ltd, L&S Luddeneit und Scherf GmbH, Svensk Tågkraft AB och Hering Bahnbau GmbH
Följ Vossloh Rail Services Scandinavia AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vossloh Rail Services Scandinavia AB
Vossloh Rail Services Scandinavia (VRSS) stärker sin position i Skandinavien genom förvärv av Scandinavian Track Group AB (STG)1.7.2024 15:54:31 CEST | Pressmeddelande
Vossloh är en global ledande aktör med kompetens inom allt som rör modern spårteknik. Vossloh Rail Services Scandinavia (VRSS) tillhör Vosslohs division Lifecycle Solutions med fokus på underhåll av räls och växlar. Scandinavian Track Group (STG) är en ledande servicepartner för alla områden inom järnvägsnätet i Skandinavien, med tjänster inom bana, el, signal och konsult. Förvärvet av STG kompletterar Vosslohs utbud av tjänster och är en viktig del av strategin framåt att täcka hela livscykeln för underhåll av växlar, spår och andra stödjande funktioner. Förvärvet är ett viktigt steg mot en cirkulär ekonomi och stödjer Vosslohs hållbarhetsstrategi.
Vossloh säkerställer långsiktiga tågförbindelser på Köpenhamns M4-linje till Sydhavn17.5.2022 11:18:51 CEST | Pressmeddelande
Köpenhamns metrolinje M4, som kopplar ihop Cityringen med Sydhavn, beräknas stå klar 2024. För att projektet mellan de nya stationerna Havneholmen och Ny Ellebjerg ska fortlöpa effektivt, har Vossloh fått i uppdrag att brännsvetsa räl i tunneln.
Räls från Skåne får nytt liv i Halland18.9.2020 11:49:15 CEST | Pressmeddelande
För första gången någonsin återanvänds så kallad långräls i Sverige. Genom återbruk av det gamla dubbelspåret mellan Malmö och Lund sparas cirka 10 miljoner kronor och 2 200 ton koldioxidutsläpp.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum