Räls från Skåne får nytt liv i Halland
Vid den pågående utbyggnationen från två- till fyrspår mellan Malmö och Lund tas gamla spår bort. I början av september blev 15 120 meter räls över. Men istället för att låta entreprenören ta hand om det överblivna materialet valde Trafikverket istället att behålla rälsen själv för användning i andra projekt.
Rälsen är bara är 10–15 år gammal och för att kunna ta tillvara på den på ett effektivt sätt tog Trafikverket hjälp av Vossloh Rail Services. För att lösa uppdraget använde bolaget specialvagnar från Robel för extra långa rälstransporter från verksamheten i Tyskland med tillhörande kran vilken rullar fram och tillbaka över vagnarna och lägger långrälsen på plats.
– Att tillvarata räls för återbruk har vi gjort i många år i olika länder – vi har totalt omkring 500 vagnar för rälstransporter. Men detta är första gången vi använder utrustningen i Sverige. Genom att inte producera ny räls har Trafikverket räknat ut att det sparas ungefär tio miljoner kronor och utsläpp motsvarande 2 200 ton koldioxid, säger Jimmy Hagström som är vd på Vossloh Rail Services Scandinavia AB.
Till hjälp för att lasta rälsen lånade bolaget även tio erfarna kollegor från Tyskland. Med hjälp av Robelkranen lastade de upp räls som kapats till 180-meterslängder, så kallad långräls, i fack på vagnarna.
Arbetet gjordes med minsta möjliga mekaniska påverkan på rälsen. Den tål nämligen ganska mycket krökning i sidled, men stötar och krökning i höjdled kan orsaka brottanvisningar som i sin tur kan minska livslängden på rälsen.
Den gamla rälsen transporterades till den nedlagda hållplatsen Sennan, cirka 1,5 mil nordost om Halmstad, där de nu ligger i väntan på att återigen läggas i spår i närheten av lagringsplatsen. Det bästa vore att lägga ut rälsen direkt på den tilltänkt platsen, men spårbytet sker tidigast nästa år så det var inte möjligt i detta fall.
Nyckelord
Kontakter
Jimmy Hagströmvd
Tel:019-555 58 30jimmy.hagstroem@vossloh.comBilder
Om
Verkstadsgatan 4B
702 27 Örebro
019-55 55 830https://www.vossloh.com/en
Vossloh Rail Services Scandinavia AB (VRSS) är ett dotterbolag till Vossloh Rail Services GmbH (VRS). VRS är i sin tur ett dotterbolag till börsnoterade Vossloh AG.
Vosslohkoncernen har över 3 800 anställda och är specialiserad på infrastruktur och järnvägsteknik och finns representerad i hela världen. För mer information, vänligen besök: www.vossloh.com/en
VRSS har kontor i Örebro, Stockholm samt i Råå strax utanför Helsingborg och är verksamt på den svenska, norska och danska järnvägsunderhållsmarknaden.
Kunder: Trafikverket, BaneNor, Banedanmark, A-Train, GCF samt Norrköpings kommun
Partners: Alpha Rail Team GmbH, Harsco Rail Ltd, L&S Luddeneit und Scherf GmbH, Svensk Tågkraft AB och Hering Bahnbau GmbH
Följ Vossloh Rail Services Scandinavia AB
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vossloh Rail Services Scandinavia AB
Vossloh Rail Services Scandinavia (VRSS) stärker sin position i Skandinavien genom förvärv av Scandinavian Track Group AB (STG)1.7.2024 15:54:31 CEST | Pressmeddelande
Vossloh är en global ledande aktör med kompetens inom allt som rör modern spårteknik. Vossloh Rail Services Scandinavia (VRSS) tillhör Vosslohs division Lifecycle Solutions med fokus på underhåll av räls och växlar. Scandinavian Track Group (STG) är en ledande servicepartner för alla områden inom järnvägsnätet i Skandinavien, med tjänster inom bana, el, signal och konsult. Förvärvet av STG kompletterar Vosslohs utbud av tjänster och är en viktig del av strategin framåt att täcka hela livscykeln för underhåll av växlar, spår och andra stödjande funktioner. Förvärvet är ett viktigt steg mot en cirkulär ekonomi och stödjer Vosslohs hållbarhetsstrategi.
HSG-City från Vossloh slipar metro-spår i Oslo13.6.2022 09:30:00 CEST | Pressmeddelande
Sporveien, den lokala leverantören av kollektivtransport i Oslo, har beställt en HSG-City-slipmaskin av Vossloh. Köpet gör det möjligt för Sporveien att nå sina strategiska mål – hög kundnöjdhet, maximal pålitlighet och säkerhet och ökad kapacitet i nätverket.
Vossloh säkerställer långsiktiga tågförbindelser på Köpenhamns M4-linje till Sydhavn17.5.2022 11:18:51 CEST | Pressmeddelande
Köpenhamns metrolinje M4, som kopplar ihop Cityringen med Sydhavn, beräknas stå klar 2024. För att projektet mellan de nya stationerna Havneholmen och Ny Ellebjerg ska fortlöpa effektivt, har Vossloh fått i uppdrag att brännsvetsa räl i tunneln.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum