Bulletin från insidan – först ut i SvD:s nya poddsatsning

Förra sommaren släppte Svenska Dagbladet för första gången en dokumentär poddserie, Medicinmannen. Podden blev en succé och nominerades till ett antal priser, bland annat Guldspaden och Årets Dagstidning i kategorin ljud. Den vann också pris i kategorin Best Serialized Podcast på den prestigefyllda internationella radiogalan New York Festivals.
Ljud är ett viktigt tillväxt- och satsningsområde för Svenska Dagbladet. De senaste åren har SvD startat en rad poddar, som nyhetspodden ”Dagens story”, konstpodden ”I själva verket” och politikpoddarna ”Politiken” och ”Ledarredaktionen”. I maj lanserades podden ”Dagens story: tv-kollen”, med programledaren Tove Norström och tv-experten Elias Björkman.
Nu kommer nästa satsning, Blenda. Namnet är taget från en av SvD:s mest kända reportrar genom tiderna, reportagepionjären Ester Blenda Nordström, och ringar på många sätt in vad podden är: ett format där SvD:s journalister berättar fristående berättelser ur verkligheten.
– Ester Blenda Nordström bröt ny mark inom journalistiken för ungefär hundra år sedan, och är en av våra förebilder. Ambitionen är att precis som hon skildra händelser och miljöer inifrån och utveckla formerna för vår berättande journalistik, säger SvD:s chefredaktör Anna Careborg.
Precis som Medicinmannen är poddformatet Blenda framtaget i samarbete med produktionsbolaget Banda. Adam Svanell, som producerade Medicinmannen, är värd och redaktör för Blenda – och utgör poddens redaktion tillsammans med producenterna Martina Pierrou och Daniel Persson Mora.
– Mycket av den bästa berättande journalistiken just nu görs inom ljud, och vi på SvD vill fortsätta vara en del av den utvecklingen. Vi kommer att göra fler serier i stil med Medicinmannen, men vill också ha ett format för historier som inte är fullt lika omfattande, säger Adam Svanell.
Tre Blenda-dokumentärer kommer att släppas under sommaren.
– Det blir inte en sådan där podd som släpps samma klockslag samma dag varje vecka. Den här podden kommer ut, tja, lite då och då.
Den första dokumentären, “Bulletin från insidan”, är gjord av reportern Christian Daun och berättar historien om den skandalomsusade tidningen Bulletin. De två grundarna – och numera fienderna – Tino Sanandaji och Pontus Tholin ger båda sina versioner av varför projektet gick som det gick. Dokumentären innehåller också tidigare ej publicerade ljudinspelningar, bland annat från den omtalade bolagsstämma som gästades av trippelmördaren Ricard Nilsson.
I dokumentär nummer två, som släpps i juli, träffar reportern Nahritha Al-Khameesi två kvinnor vars bröder fallit offer för det dödliga våldet i Stockholms förorter.
– Ämnesmässigt kommer vi att vara all over the place. Den röda tråden är bra historier, och det spelar egentligen ingen roll om de historierna utspelar sig i maktens korridorer i Rosenbad eller på ett koloniområde i Hyltebruk, säger Adam Svanell.
“Bulletin från insidan” publiceras idag, den 14 juni. Du kan höra den här: https://www.svd.se/blenda
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Adam Svanell, redaktör för reportage och fördjupning, SvD. Telefon: 0702-51 05 72. E-post:adam.svanell@svd.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder



Länkar
Om
Rethinking things since 1839
Schibsted kombinerar en lång och stolt publicist-tradition, som sträcker sig ända från 1800-talet, med digital innovation och entreprenörskap. Verksamheten inkluderar bland annat bolag som Aftonbladet, Svenska Dagbladet, Lendo, Prisjakt och TV.nu.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
Aftonbladet och SvD fortsätter växa digitala användarintäkter7.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
Krävande makroekonomi, hög inflation och höga räntor har fortsatt utmana boksluten för Schibsteds svenska mediehus. Framför allt annonsmarknaden har varit utmanande och lyft först i fjärde kvartalet. Prenumerationsaffären har, trots en stram ekonomi för hushållen, varit stabil. SvD redovisar ett rörelseresultat på 72 MSEK (64 MSEK) för 2023, medan Aftonbladet landar ett resultat på 38 MSEK (55 MSEK).
Sportbladet storsatsar på fotbolls-EM4.6.2024 07:01:00 CEST | Pressmeddelande
En dedicerad EM-podd, en 196-sidig EM-bibel och flera specialavsnitt av Fotbollsresan med Niva och Nordström. Det är tre av grundpelarna när Sportbladet nu på allvar drar igång fotbolls-EM. Erik Niva och Simon Bank är på plats på EM tillsammans med Johanna Frändén, Frida Fagerlund, Linn Nordström och Makoto Asahara.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum