3 av 4 byggföretag tvingas tacka nej till jobb på grund av brist på arbetskraft

Enligt Byggföretagens senaste Byggbarometer har 88 procent av byggföretag verksamma i Sverige svårt att få tag på arbetskraft. Bristen på arbetskraft leder till färre affärer. 75 procent av byggföretagen säger att de tackat nej till jobb för att de inte haft tillräckligt med personal eller rätt kompetenser.

-Det blir väldigt svårt att bygga utan yrkesarbetare. De är helt centrala personerna på ett bygge. Med bristen på yrkesarbetare blir det väldigt svårt att genomföra alla de projekt som är planerade och som så väl behövs, säger Elin Kebert, kompetensförsörjningsexpert på Byggföretagen.

Nu kräver Byggföretagen åtgärder.

-Det här måste åtgärdas snabbt. Vi behöver få till stånd korta vuxenutbildningar på ett år till murare, golvläggare, plattsättare, väg- och anläggningsarbetare mm. Vi behöver åtgärder nu, säger Byggföretagens Elin Kebert.

Byggbarometern genomfördes under maj 2022. Sammanlagt svarade 586 av Byggföretagens medlemmar på undersökningen.

Byggföretagen är en bransch- och arbetsgivarorganisation för bygg-, anläggnings- och specialföretag som vill bygga Sverige på schyssta grunder.

Färdplan 2045: ”Fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand”21.2.2024 13:29:25 CET | Pressmeddelande

Bygg- och anläggningssektorn lägger i dag fram en uppgraderad färdplan med uppmaningar till regeringen och åtaganden till branschen för att öka tempot i Sveriges klimatomställning. - När rätt förutsättningar är på plats kommer bygg- och anläggningssektorn med stolthet visa hur fossilfrihet och lönsamhet går hand i hand, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.

Byggföretagen i möte med regeringen om arbetsplatsolyckor12.2.2024 10:48:39 CET | Pressmeddelande

Tisdagen 13 februari träffar Byggföretagen statsminister Ulf Kristersson, arbetsmarknadsminister Johan Pehrson och biträdande arbetsmarknadsminister Paulina Brandberg med anledning av den senaste tidens allvarliga arbetsplatsolyckor. – Vi kommer lyfta behovet av en säkerhetskultur på varje arbetsplats. Säkerhet är ett helhetsansvar – arbetsmarknadens parters, entreprenörens och individens, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.