Carin Stoeckmann omvald till ordförande för Byggföretagen

Carin Stoeckmann, vd för Byggmästar’n i Skåne AB, har idag valts om till förbundsordförande för bransch- och arbetsgivarorganisationen Byggföretagen.

- Jag är mycket glad och stolt över att ha fått förtroendet att fortsätta leda Byggföretagen. För att kunna bygga fler bostäder, säkerställa klimatomställningen och rusta Sveriges infrastruktur och fortifikationer i ett försämrat säkerhetsläge, måste Byggföretagen verka för att öka attraktionskraften. Det behövs fler vägar in i branschen, inte minst inom anläggning, säger Carin Stoeckmann.

Tre nya ledamöter valdes in i förbundsstyrelsen – Charlotta Nilsén, Veidekke Entreprenad AB (nyval), Leif Erlandsson, L Erlandsson Entreprenad (LEEAB) AB (nyval) samt Niklas Sparw, NCC Sverige AB (kompletteringsval). Till vice ordförande valde förbundsstämman Susanne Liljedahl, Peab AB (omval).

Byggföretagens förbundsstyrelse för perioden 2024/2025 består av följande 13 ledamöter:

Carin Stoeckmann, Byggmästar’n i Skåne AB (Ordförande)

Susanne Liljedahl, Peab AB (Vice ordförande)

Fredrik Andersson, Contractor Bygg Holding Norr AB

Mikael Bennarp, Eniva Sverige AB

Leif Erlandsson, L Erlandsson Entreprenad (LEEAB) AB

Margareta Hansson, Nynäs Tak Entreprenad Stockholm AB

Peter Lennartsson, Skeppsviken Bygg i Skövde AB

Stefan Lindbäck, Lindbäcks Group AB

Charlotta Nilsén, Veidekke Entreprenad AB

Magnus Persson, Skanska Sverige AB

Niklas Sparw, NCC Sverige AB

Jonas Steen, F O Peterson & Söner Byggnads AB

Anna Wränghede, Eric Andersson Gruppen AB

Stefan Lindbäck (Lindbäcks Group AB), Magnus Persson (Skanska Sverige AB) Carin Stoeckmann (Byggmästar’n i Skåne AB) samt Anna Wränghede (Eric Andersson Gruppen AB) omvaldes till förbundsstämman 2026.

På stämman avtackades Jörn Ryberg (MarCon Teknik AB), Susanne Persson (JM AB) samt Henrik Landelius (tidigare NCC Sverige AB) för sina insatser i förbundsstyrelsen.

Fler än 5 000 anmälda byggstölder under 202329.5.2024 05:45:00 CEST | Pressmeddelande

Antalet stölder från byggarbetsplatser ökar enligt ny statistik från Brottsförebyggande Rådet, Brå. Under 2023 anmäldes 5 253 inbrottsstölder från byggarbetsplatser. - Det är en ökning med över 500 stölder jämfört med 2022. Åtgärderna som gjorts för att komma till rätta med stöldligor har inte givit tillräckliga resultat, säger Tanja Rasmusson, näringspolitisk chef, Byggföretagen.

Byggföretagen lanserar skrift om byggprocessen20.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande

Byggföretagen har tagit fram en skrift som på ett enkelt och pedagogiskt sätt belyser alla steg på resan när ett hus blir till och vilka aktörer som har ansvar för varje steg. - Skriften är en genomgång av stegen som tar ett projekt från idé, genom planskede och genomförande, hela vägen fram till färdig byggnad. Den vänder sig till alla involverade och är ännu en del i Byggföretagens arbete för en högre och jämnare byggtakt, säger Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Byggföretagen.