Naturskyddsföreningen tar Gállok-ärendet till domstol

Naturskyddsföreningen ansöker om rättsprövning av regeringens beslut om en gruva i Gállok (Kallak). Anledningen är bland annat att gruvan riskerar att medföra mycket negativ miljöpåverkan på stora mark- och vattenområden.

– Regeringens beslut om bearbetningskoncession för gruvan i Gállok är inte förenlig med miljöbalkens krav. Gruvan kommer att påverka stora naturvärden och göra ett omfattande intrång i oersättliga naturområden, vilket Naturskyddsföreningen inte kan acceptera, säger Karin Lexén, generalsekreterare på Naturskyddsföreningen.

Regeringen gav grönt ljus till fortsatt process kring gruvan i Gállok i mars i år. Men enligt Naturskyddsföreningen riskerar gruvverksamheten att medföra en mycket omfattande påverkan på stora mark- och vattenområden. Gruvan skulle också innebära risk för utsläpp av giftiga föroreningar och utsläpp från malmtransporterna. Samtidigt är det ett kortsiktigt projekt som medför oåterkalleliga skador. Dessutom anser Naturskyddsföreningen att den miljökonsekvensbeskrivning som lämnats in innehåller brister.

– Det här är ett principiellt viktigt ärende som kommer att ha stor påverkan på miljön. Att anlägga en gruva på den här platsen försämrar också möjligheten till arbetstillfällen inom både rennäring och turistnäringen, säger Karin Lexén på Naturskyddsföreningen.

Samebyn Jåhkågasska lämnade i förra veckan in en ansökan om rättsprövning till Högsta förvaltningsdomstolen. Samebyn anser att regeringens beslut strider mot grundlagen, men också mot internationell rätt. Gruvan kommer enligt samebyn leda till att renskötarna i Jåhkågasska tjiellde tvingas överge sin traditionella renskötsel, vilket får förödande konsekvenser för samebyn och för den samiska kulturen i området.

Naturskyddsföreningen har begärt anstånd hos Högsta förvaltningsdomstolen med att lämna in en fullständig ansökan med motiveringar till slutet av september.

Det är Naturskyddsföreningens rikskansli samt Naturskyddsföreningen i Jokkmokk och Naturskyddsföreningen i Norrbottens län som står bakom ansökan om rättsprövning hos Högsta förvaltningsdomstolen.

Kontakt Naturskyddsföreningen i Jokkmokk: Caisa Isaksson 070–2365435, caisaisaksson@gmail.com

Inbjudan till online-presskonferens och rapportsläpp: PFAS i Europas vatten23.5.2024 13:47:22 CEST | Pressmeddelande

Datum: Måndag 27 maj kl. 10.00 Zoom-länk: https://us02web.zoom.us/j/82080816125?pwd=Q2lwZW5SNGhtVE15L05ObXBaSmNWUT09 Mötes-ID: 820 8081 6125 Lösenord: 293187 Den 27 maj släpps en ny europeisk rapport där ytvattenprover från tio europeiska länder, däribland Sverige, analyserats. Studien visar alarmerande halter av PFAS-ämnet TFA i Europas vattendrag, bland annat Mälaren. Rapporten är ett samarbete mellan flera europeiska miljöorganisationer. TFA kan inte brytas ner i miljön och är skadligt för vattenlevande organismer. TFA är minstingen i PFAS-familjen och kommer bland annat ifrån bekämpningsmedel som används inom jordbruket. På presskonferensen presenteras rapporten och Naturskyddsföreningens sakkunniga inom miljögifter Cecilia Hedfors och Elin Engdahl kommer att svara på frågor i ett separat ”break out-room”. Medverkande: Salomé Roynel, Policy Officer, PAN Europe Dr. Helmut Burtscher-Schaden, GLOBAL 2000 environmental chemist Dr. Pauline Cervan, Générations Futures, toxicologist and p