Klart jämför vädret från tre olika vädertjänster
De stora vädertjänsterna i Sverige använder olika vädermodeller, vilket gör att prognoserna ibland skiljer sig åt. För att slippa besväret med flera appar i mobilen har Klart samlat tre vädertjänster i sin - och på så minskar du risken att bli överraskad av en regnskur.
– Genom att jämföra prognoser från olika vädertjänster får man en uppskattning om osäkerheten i prognosen. Skiljer sig prognoserna mycket är det en tydlig signal på att det finns flera troliga utfall, säger Mikael Luhr, meteorolog på Klart.
Inför midsommar är det många som oroar sig för regnskurar och inställda midsommarfirande till följd av vädret. Därför kan det vara ännu mer angeläget att hålla koll på flera prognoser samtidigt.
– Under sommaren och kanske framförallt på midsommar när man umgås mycket utomhus är det bra att jämföra väderprognoser från flera vädertjänster, för att veta om man bör ta med sig regnjackan, solglasögonen eller både och. Genom att jämföra tre prognoser kan du alltid vara förberedd. Visar en tjänst regn är det bra att vara förberedd med ett paraply, säger Mikael Luhr.
Han fortsätter och förklarar att det ofta handlar om lokala regnskurar.
– När det väntas skurbetonat väder är skillnaderna i vädret stora över små områden. När vädret är ostadigt på sommaren kan det ofta vara bra att både vara beredd på sol och regn, säger Mikael Luhr.
För ytterligare information, kontakta:
Malin Brinktel, vd, Klart. E-post: malin.brinktell@schibsted.com
Sophia Torsslow, Marketing manager, Klart. E-post: sophia.torsslow@schibsted.com
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder
Om
Klart är en av Sveriges mest populära vädertjänster. Tjänsten presenterar vädret för över 20 000 platser i Sverige, samt ytterligare 180 000 i världen. Väderdata hämtas från Foreca. Klart startades 2009 och ägs idag av Schibsted. Systerbolag är bland andra Aftonbladet, SvD, Blocket, TV.nu och Compricer.
Följ Schibsted
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Schibsted
Tina Nordström tar över Godares grill-succé2.5.2024 07:05:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladets och Schibsteds mat-universum Godare värvar Sveriges meste tv-kock, Tina Nordström, till sommarens stora matsatsning, ”Sommargrillen”. Det är fjärde sommaren som Godare erbjuder tittarna grillrecept i världsklass men också fjärde säsongen grilltillverkaren Weber går in som sponsor av satsningen.
Fyra nyckelfaktorer som påverkar användarnas förtroende för media30.4.2024 09:00:00 CEST | Pressmeddelande
En studie från Schibsted ger nya insikter kring vad det är som driver användarnas förtroende till media. Den går på djupet i vad det är som får människor att använda medier – och vad det är som får dem att betala för journalistiken. – Resultaten i studien tyder på att investeringar i förtroende kan vara en nyckel till att öka användarintäkterna, säger Agnes Stenbom, chef för IN/LAB & Trust Initiatives hos Schibsted.
Aftonbladets valkompass guidar med stöd av AI29.4.2024 07:00:00 CEST | Pressmeddelande
Aftonbladet lanserar i dag en Valkompass inför EU-valet med flera nyheter. För första gången kommer användarna kunna ta hjälp av AI-sammanställda för- och motargument, särskilt riktade mot unga. Valkompassen är starten på en serie satsningar Aftonbladet nu inleder inför EU-valet den 9 juni.
SvD Kompakt hyllas internationellt – ”bästa nya digitala produkt”26.4.2024 10:37:59 CEST | Pressmeddelande
Svenska Dagbladets nya nyhetstjänst SvD Kompakt tog igår hem priset som ”bästa nya digitala produkt” på INMA Global Media Awards, ett VM för nyhetsjournalistik. SvD Kompakt lanserades i höstas med ambitionen att nå en ny publik – en ung och nyfiken målgrupp som vanligtvis inte hänger på traditionella nyhetssajter. Hittills har 35 000 prenumeranter signat upp.
Sportbladet Allsvenskan – filmad podd ska ta allsvensk fotboll till ny nivå25.3.2024 07:01:00 CET | Pressmeddelande
Strax innan allsvenskan drar igång lanserar Aftonbladet en filmad podd för att ta fotbollspublikens mest älskade serie till en ny nivå. Tre gånger i veckan samlas Sportbladets profiler för att tillsammans med väntade och oväntade gäster ge tittarna – och lyssnarna – en helt ny upplevelse av svensk fotboll.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum