Volkswagen förfinar GTX-versionerna – varje ID.-modell får en egen GTX i framtiden

Förändringarna införs med modellår 2023 som börjar tillverkas från och med vecka 35. Kommande GTX-bilar får nya interiöra design-accenter i svart och exteriöra detaljer ändras till svart. Standardutrustningen utökas också.
En annan nyhet är att fyrhjulsdrivna ID.4 GTX och ID.5 GTX i fortsättningen även kommer att benämnas med tillägget 4MOTION, vilket understryker att de också är fyrhjulsdrivna med dubbla elmotorer.
Svart och rött står för GTX
Instrumentpanelen och dörrpanelerna blir nu svarta, istället för som tidigare blåa. De röda dekorsömmarna i interiören framhäver den sportiga framtoningen och återfinns bland annat på den svarta läderratten. Väljer man till topsportstolarna pryds också de av röda sömmar och en logo, liksom piping i kontrastfärg runt om.
Utvändigt går nu C-stolparna, listen längs taklinjen och diffusorn i svart högglans. De har tidigare varit i färgen antracite. Sidobackspeglarna, som tidigare har lackerats i karossfärgen, blir också svarta.
Svartlackerade (nyhet), alternativt blankpolerade 21"-fälgar med svart accent, erbjuds som tillval. Det tidigare tillvalspaketet Design har blivit standardutrustning, vilket innebär mörktonade sidorutor och mörktonad bakruta. Tillsammans med den svarta standardtakfärgen ger de mörktonade rutorna ett progressivt utseende.
På den internationella marknaden blir även Komfort-paketet standard. Detta paket som innehåller klimatkomfortvindruta, uppvärmda framsäten, två USB-C-gränssnitt, en variabel mittkonsol och den helautomatiska 2-zons klimatanläggningen Air Care Climatronic är sedan tidigare standard på den svenska marknaden.
GTX-formel för framgång
GTX-versionerna kombinerar elektrisk mobilitet med sportighet medan designen framhäver dess speciella karaktär och igenkänningsvärde. ID.4 GTX har varit en del av modellpaletten i över ett år. ID.5 GTX har erbjudits sedan november 2021. I framtiden kommer alla ID.-modeller att få sin egen GTX-version.
– Framgångarna för ID.4 GTX och ID.5 GTX bekräftar vår strategi att positionera GTX som ett eget varumärke. Båda versionerna i respektive modellserie har en beställningsgrad på nästan 40 procent. Vi kommer kontinuerligt att utöka den här beteckningen och erbjuda en GTX-version för varje ID.-modell i framtiden – från ID.3 till ID. Buzz, säger Silke Bagschik, försäljnings- och marknadsföringschef för ID.-familjen.
På den svenska marknaden är GTX-andelen ännu högre. Sett till de senaste 12 månaderna står GTX-versionen för över hälften av ID.4-beställningarna. För ID.5 ligger andelen GTX ännu högre.
Hög prestanda och praktisk i vardagen tack vare fyrhjulsdriften 4MOTION
GTX-versionerna av ID.4 och ID.5 har två elmotorer: en på framaxeln och en på bakaxeln. De har en systemeffekt på 299 hk* och ett totalt vridmoment på 460 Nm. En permanentmagnetiserad synkronmotor (PSM) på 204 hk och ett vridmoment på 310 Nm är aktiv på bakaxeln. En extra asynkronmotor (ASM) på 109 hk och 162 Nm är monterad på framaxeln. Denna motor är särskilt kompakt och lätt och ger endast minimala energiförluster när den inte är aktiv.
Topphastigheten är elektroniskt begränsad till 180 km/h. Den maximala släpvikten för båda GTX-versionerna är 1 200 kg (vid 12 % lutning, bromsat), vilket är 200 kg mer än de bakhjulsdrivna versionerna.
Vehicle Dynamics Manager med specialutvecklad mjukvara
Den intelligenta styrningen av de två elmotorerna i ID.4 GTX och ID.5 GTX sköts av Vehicle Dynamics Manager. Denna mjukvara, som utvecklats av Volkswagen, har som mål att alltid uppnå den optimala kombinationen av effektivitet, dynamik och körstabilitet. Motorn på bakaxeln kan ofta driva bilen helt på egen hand.
Så snart föraren vill växla till en sportigare stil eller behöver mer dragkraft, aktiveras den asynkrona motorn på framaxeln. Allt sker på hundradelar av en sekund och så mjukt att föraren inte märker det. Inte bara drivlinan utan också alla broms-, styr- och chassiregleringssystem styrs av Vehicle Dynamics Manager, beroende på vald körprofil.
Intelligent resvägsplanerare
ID.4 GTX har en räckvidd på upp till 500 km (WLTP) och ID.5 GTX upp till 512 km (WLTP). Den maximala laddningskapaciteten för båda modellerna är upp till 135 kW. Högspänningsbatteriet på 77 kWh kan laddas från 5 % till 80 % på upp till 36 minuter och erbjuder sedan en räckvidd på 337 km (WLTP) för ID.4 GTX och 376 km (WLTP) för ID.5 GTX.
Den intelligenta resvägsplaneraren ger stöd för långa resor eftersom navigationssystemet skapar en smart ruttplanering med flera stopp för att man ska komma till sin destination så snabbt som möjligt. Denna uppdateras kontinuerligt under körning.
Senaste mjukvarugenerationen och Plug & Charge
Med nästa generation av mjukvaran ID. Software, version 3.1 som lanseras preliminärt i slutet av året, kommer Plug & Charge-funktionen också att finnas tillgänglig för de nya GTX-versionerna, vilket gör laddningen på resan ännu bekvämare. Bilen autentiserar sig automatiskt så snart kunden ansluter laddningskabeln till en kompatibel DC-snabbladdningspunkt och startar en säker krypterad kommunikation mellan bilen och laddningsstolpen.
Denna autentiseringsprocess tar bara några sekunder innan laddningen startar. Plug & Charge stöds redan i många stora laddningsinfrastrukturer som Ionity, Aral, BP, Enel, EON, samt Iberdrola och Eviny. Ytterligare stora leverantörer följer.
*Maximal effekt 299 hk: Maximal effekt som föraren kan ha tillgång till i upp till 30 sekunder, beräknad enligt UN GTR.21.
Hur mycket effekt som finns tillgänglig i olika körsituationer beror på flera olika faktorer, till exempel omgivningstemperatur och laddningsstatus, högspänningsbatteriets temperatur, skick och fysiska ålder.
För maximal effekt krävs speciellt att batteriet har en temperatur på mellan 23° och 50°C och att laddningsnivån är > 88 %.
Avvikelser, framförallt när det gäller ovanstående parametrar, kan leda till en minskning av effekten ända upp till att den maximala effekten ej finns att tillgå.
Batteriets temperatur kan till i viss utsträckning påverkas indirekt av den externa klimatanläggningen, och laddningsnivån kan exempelvis justeras i bilen. På bilens effektdisplay kan man avläsa vilken effekt som finns tillgänglig vid ett visst tillfälle.
För att upprätthålla högspänningsbatteriets användbara kapacitet så effektivt som möjligt, rekommenderas ett laddningsmål på 80 % då bilen brukas dagligen (att ändras till 100 % före till exempel en längre resa).
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder









Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
Volkswagen tar marknadsandelar i Sverige – elbilar och laddhybrider ökar kraftigt3.11.2025 15:52:46 CET | Pressmeddelande
Volkswagen är det bilmärke som har utvecklats bäst på den svenska personbilsmarknaden hittills i år sett till procentenheter. Till och med oktober har märkets marknadsandel ökat med 3,3 procentenheter till 13,9 procent. Det är Volkswagens elbilar och laddhybrider som står bakom det kraftiga lyftet.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
