Hans Tjernström Carraro ny kommunikationschef för Svensk Handel
- Det känns fantastiskt spännande att få ta sig an den här rollen. Handeln är en otroligt intressant bransch i ständig framåtrörelse. Svensk Handel ska vara en stark kraft i debatten och sätta handelns frågor på agendan, säger Hans Tjernström Carraro.
Hans kommer närmast från rollen som presschef för Svensk Handel och har arbetat i organisationen sedan 2010. Han gick Svenskt Näringslivs utvecklingsprogram för framtida ledare 2015.
- Jag är väldigt glad att Hans vill axla det här ansvaret. Han är en trygg lagspelare som har en gedigen kunskap om handelns frågor och samtidigt en både djup och bred kommunikativ kompetens, säger Sofia Larsen, vd för Svensk Handel.
- Vi har haft en väldigt gedigen rekryteringsprocess med fantastiskt många kvalificerade kandidater. Det är verkligen ett fint kvitto till Svensk Handels attraktivitet som arbetsgivare. Men Hans Tjernström Carraro har stuckit ut med sitt engagemang, sitt kunnande och en stark vilja att driva förändringsarbete.
- Handeln som bransch och därmed Svensk Handel som organisation befinner sig på en förändringsresa. Jag är otroligt taggat på att vara en del i arbetet med att kalibrera Svensk Handel så att vi maximerar nyttan för våra medlemmar både nu och i framtiden, säger Hans Tjernström Carraro.
Hans Tjernström Carraro tillträder tjänsten som kommunikationschef den 29 augusti i år. I samband med detta lämnar också Martin Kits rollen som tf. kommunikationschef.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Tre av fyra tillträdesförbud till butik överträddes 20232.5.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Lagen om tillträdesförbud till butik ger inte handlarna det skydd som utlovats. Trots att mer än tre år gått sedan lagen infördes gör domstolarna fortsatt helt olika tolkningar, visar en omfattande analys som Svensk Handel gjort. - Det är ett lotteri. Såhär kan det inte fungera i en rättsstat, säger Nina Jelver, säkerhetschef på Svensk Handel.
Avvaktande framtidsförväntningar inom handeln29.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Efter en inledning av året där optimismen bland handlarna steg förhållandevis kraftigt från låga nivåer, är tongångarna nu betydligt mer avvaktande. De ökningar som trots allt noteras sker från låga nivåer, vilket innebär att branschen fortsatt är pressad till följd av den tuffa ekonomiska situationen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för april månad.
Second hand omsatte 4,8 miljarder under årets första kvartal24.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Intresset för second hand befinner sig fortsatt på en hög nivå. Omsättningen i mars var 1,6 miljarder kronor, vilket innebär att den totala omsättningen för årets första kvartal blev 4,8 miljarder kronor. Även denna månad var e-handeln den dominerande försäljningskanalen för second hand. Det visar Svensk Handels Pre Loved-indikator för mars månad.
Positiva siffror för e-handeln efter nio kvartal med negativ tillväxt18.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för mars månad skattar e-handelns omsättning till 12,1 miljarder kronor. Det är en ökning med 1 procent jämfört med mars 2023.
e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel17.4.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum