Svensk Handel

e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel

Dela

Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

De flesta varukedjor har hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med e-com ready sätts e-handelns förutsättningar först och logistik och förpackningar anpassas till en modern logik och logistik. Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för projektet genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager.

– När vi får leveranserna av varor till vårt lager i till exempel ett 300-pack, istället för den vanligaste storleken ett 2-6-pack, sparar vi en mängd emballage, vilket är fantastiskt för effektivitet och klimat, säger Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea och initiativtagare samt pilotföretag i projektet.

Resultatet är kostnadsbesparingar på upp till 97 procent och ett minskat klimatavtryck med upp till 77 procent.

– Resultaten är fantastiska. Med effektiva och e-handelsanpassade förpackningar kan man frigöra besparingar för såväl plånboken som för klimatet, samtidigt som arbetsmiljön förbättras, säger Andreas Karlsson, inköpschef på Blomsterlandet, som är pilotföretag i projektet.

I rapporten e-com ready presenteras också e-com ready Guidelines som i ett sjupunktsprogram hjälper e-handelsföretag och leverantörer att anpassa inleveranserna till ett e-handelslager.

– Kan vi få fler e-handelsföretag och leverantörer att använda e-com ready kan dessa resultat spridas och göra e-handeln både effektivare och mer hållbar, säger Jonas Arnberg, projektledare vid Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel.

Tidigare i mars meddelades också att Hållbar E-handel och Svensk Handel går samman i en strategisk allians med målet att leda svensk e-handel mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid.

– Vår ambition är att med sammanslagningen intensifiera branschens innovations- och hållbarhetsarbete, säger Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel. e-com ready är ett exempel på ett arbete vi kommer att driva vidare. Närmast ligger att få fler leverantörer till e-handeln att bli e-com ready, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Ta del av insikterna och läs mer om nätverket Hållbar e-handel på Svensk Handels hemsida.

Nyckelord

Kontakter

Erika Svensson, Hållbarhetschef Apotea
erika.svensson@apotea.se
076-549 90 64

Andreas Karlsson, Inköpschef Blomsterlandet
andreas.Karlsson@sinvest.se
031-755 73 48

Jonas Arnberg, projektledare nätverket Hållbar e-handel
jonas@hallbarehandel.org
072-571 85 75

Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
per.ljungberg@svenskhandel.se

Dokument

Följ Svensk Handel

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye