e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.
De flesta varukedjor har hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med e-com ready sätts e-handelns förutsättningar först och logistik och förpackningar anpassas till en modern logik och logistik. Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för projektet genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager.
– När vi får leveranserna av varor till vårt lager i till exempel ett 300-pack, istället för den vanligaste storleken ett 2-6-pack, sparar vi en mängd emballage, vilket är fantastiskt för effektivitet och klimat, säger Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea och initiativtagare samt pilotföretag i projektet.
Resultatet är kostnadsbesparingar på upp till 97 procent och ett minskat klimatavtryck med upp till 77 procent.
– Resultaten är fantastiska. Med effektiva och e-handelsanpassade förpackningar kan man frigöra besparingar för såväl plånboken som för klimatet, samtidigt som arbetsmiljön förbättras, säger Andreas Karlsson, inköpschef på Blomsterlandet, som är pilotföretag i projektet.
I rapporten e-com ready presenteras också e-com ready Guidelines som i ett sjupunktsprogram hjälper e-handelsföretag och leverantörer att anpassa inleveranserna till ett e-handelslager.
– Kan vi få fler e-handelsföretag och leverantörer att använda e-com ready kan dessa resultat spridas och göra e-handeln både effektivare och mer hållbar, säger Jonas Arnberg, projektledare vid Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel.
Tidigare i mars meddelades också att Hållbar E-handel och Svensk Handel går samman i en strategisk allians med målet att leda svensk e-handel mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid.
– Vår ambition är att med sammanslagningen intensifiera branschens innovations- och hållbarhetsarbete, säger Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel. e-com ready är ett exempel på ett arbete vi kommer att driva vidare. Närmast ligger att få fler leverantörer till e-handeln att bli e-com ready, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Ta del av insikterna och läs mer om nätverket Hållbar e-handel på Svensk Handels hemsida.
Nyckelord
Kontakter
Erika Svensson, Hållbarhetschef Apotea
erika.svensson@apotea.se
076-549 90 64
Andreas Karlsson, Inköpschef Blomsterlandet
andreas.Karlsson@sinvest.se
031-755 73 48
Jonas Arnberg, projektledare nätverket Hållbar e-handel
jonas@hallbarehandel.org
072-571 85 75
Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
per.ljungberg@svenskhandel.se
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handlarnas framtidsförväntningar stiger inte – fallande inflation till trots26.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidstron inom den svenska handeln spretade under juli månad. Butiks- och partihandeln backar något, medan e-handlarna tror på något starkare månader framöver. Men det är uppenbart att penningpolitiken är för åtstramande i dagsläget, vilket slår hårt mot handeln.
Dyster månad för väderberoende försäljning12.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
De förhållandevis goda siffrorna för maj höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt generellt försiktiga med sina inköp. Konkurrensen från e-handlare som inte lyder under EU-regler påverkar också.
Regeringen måste markera mot Temu och Shein8.7.2024 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Temu och Sheins explosionsartade utveckling på den svenska marknaden hotar inte bara miljön och konsumenternas säkerhet. På sikt riskerar även svenska företag, jobb och skatteintäkter att gå förlorade. Svensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet3.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för, följt av hotfullt beteende från besökare eller kund. Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet 2024.
Stigande optimism inom stora delar av handeln24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum