e-com ready – så ska framtidens leveranser möjliggöra en mer hållbar e-handel
Minskat klimatavtryck, bättre arbetsmiljö, effektivare arbetsmetoder och billigare leveranser. Med e-handelsanpassade leveranser kan e-handeln sänka sin klimatpåverkan och samtidigt spara stora summor. Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel presenterar idag insikterna från projektet e-com ready. För Apotea, ett av pilotföretagen, uppgick kostnadsbesparingen till 97 procent och samtidigt minskade klimatavtrycket med 77 procent.

De flesta varukedjor har hittills varit anpassade utifrån butikshandel. Med e-com ready sätts e-handelns förutsättningar först och logistik och förpackningar anpassas till en modern logik och logistik. Två av landets största e-handlare, Apotea och Blomsterlandet, har inom ramen för projektet genomfört förändringar kring produktens transportförpackningar för att bättre anpassa dem för inleverans till sina e-handelslager.
– När vi får leveranserna av varor till vårt lager i till exempel ett 300-pack, istället för den vanligaste storleken ett 2-6-pack, sparar vi en mängd emballage, vilket är fantastiskt för effektivitet och klimat, säger Erika Svensson, hållbarhetschef Apotea och initiativtagare samt pilotföretag i projektet.
Resultatet är kostnadsbesparingar på upp till 97 procent och ett minskat klimatavtryck med upp till 77 procent.
– Resultaten är fantastiska. Med effektiva och e-handelsanpassade förpackningar kan man frigöra besparingar för såväl plånboken som för klimatet, samtidigt som arbetsmiljön förbättras, säger Andreas Karlsson, inköpschef på Blomsterlandet, som är pilotföretag i projektet.
I rapporten e-com ready presenteras också e-com ready Guidelines som i ett sjupunktsprogram hjälper e-handelsföretag och leverantörer att anpassa inleveranserna till ett e-handelslager.
– Kan vi få fler e-handelsföretag och leverantörer att använda e-com ready kan dessa resultat spridas och göra e-handeln både effektivare och mer hållbar, säger Jonas Arnberg, projektledare vid Svensk Handels nätverk Hållbar e-handel.
Tidigare i mars meddelades också att Hållbar E-handel och Svensk Handel går samman i en strategisk allians med målet att leda svensk e-handel mot en mer hållbar och konkurrenskraftig framtid.
– Vår ambition är att med sammanslagningen intensifiera branschens innovations- och hållbarhetsarbete, säger Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel. e-com ready är ett exempel på ett arbete vi kommer att driva vidare. Närmast ligger att få fler leverantörer till e-handeln att bli e-com ready, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.
Ta del av insikterna och läs mer om nätverket Hållbar e-handel på Svensk Handels hemsida.
Nyckelord
Kontakter
Erika Svensson, Hållbarhetschef Apotea
erika.svensson@apotea.se
076-549 90 64
Andreas Karlsson, Inköpschef Blomsterlandet
andreas.Karlsson@sinvest.se
031-755 73 48
Jonas Arnberg, projektledare nätverket Hållbar e-handel
jonas@hallbarehandel.org
072-571 85 75
Per Ljungberg, innovationschef Svensk Handel
per.ljungberg@svenskhandel.se
Dokument
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Handelskartan – så handlar Sverige22.5.2025 10:03:54 CEST | Pressmeddelande
För att förtydliga handelns betydelse och underlätta i planeringen av framtidens hållbara städer både nationellt, regionalt och lokalt tar Svensk Handel nu fram ny statistik om var kunderna väljer att handla i Sverige.
Tvåsiffrig e-handelstillväxt för andra månaden i rad22.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för april månad till 14,2 miljarder kronor. Det är en ökning med 13 procent jämfört med april 2024.
Mamma vill bli bjuden på middag – Mors dag väntas slå rekord20.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Fler mammor än på länge vill gärna bli bjudna på middag när Mors dag ska firas. Samtidigt ökar intresset för både smycken och skönhetsprodukter. Och det märks – i år spås Mors dag-handeln nå 1,6 miljarder kronor, vilket är 100 miljoner mer än i fjol.
Lansering av initiativet ”Handelslandet Sverige för Ukraina”16.5.2025 10:22:03 CEST | Pressmeddelande
I över tre år har Ukraina befunnit sig i fullskaligt krig mot en angripare som agerar i strid med folkrätten. Med kriget följer stora kostnader. Främst i form av mänskligt lidande men också av ekonomisk karaktär. Därför presenteras idag ett gemensamt initiativ vid namn Handelslandet Sverige tillsammans för Ukraina.
Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande
Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum