Regeringen måste markera mot Temu och Shein
Temu och Sheins explosionsartade utveckling på den svenska marknaden hotar inte bara miljön och konsumenternas säkerhet. På sikt riskerar även svenska företag, jobb och skatteintäkter att gå förlorade. Svensk Handel uppmanar nu regeringen att, likt som gjorts i Danmark, tydligt markera mot de kinesiska e-handelsjättarna.
Kina är den största utlandsmarknaden för svenska e-handelskonsumenter. 71 procent av svenska konsumenter uppger att de någon gång handlat från Temu eller Shein. Paketindex visar att antalet importerade paket ökar i hög takt. Under första kvartalet 2024 ökade antalet importerade paket med 46 procent jämfört med samma kvartal föregående år och en stor del av paketen kommer från Kina.
– Vi ser med stor oro på att de kinesiska e-handelsjättarna tillåts använda oschyssta metoder för att ta marknadsandelar från svenska handelsföretag. Svensk Handel kommer alltid att värna om den fria konkurrensen, men här är den helt satt ur spel, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Varken Temu eller Shein tar hänsyn till gemensamma regelverk som beslutats om inom EU. Däribland Digital Services Act (DSA).
Svenska handelsföretag förhåller sig till helt andra regelverk till exempel gällande produktsäkerhet och kemikalieinnehåll än vad deras kinesiska konkurrenter gör, vilket medför att konkurrens inte kan sägas ske på lika villkor. Detta samtidigt som svenska konsumenter riskerar att köpa produkter som riskerar att vara av dålig kvalitet, eller i värsta fall direkt farliga.
– Svenska handelsföretag lägger stor kraft på att följa regelverk kopplade till bland annat miljö- och hållbarhetsfrågor. Men detta medför också kostnader som de kinesiska jättarna helt slipper undan, säger Sofia Larsen och fortsätter:
– Som konsument behöver du fundera över hur det är möjligt att priserna hos de kinesiska e-handelsjättarna kan vara så låga. I värsta fall kan produkterna som säljs kan vara direkt farliga, vilket påvisats av bland annat Toy Industries of Europe.
Regeringen och Konsumentverket duckar frågan
Regeringen och ansvariga myndigheter, däribland Konsumentverket, är väl medvetna om utmaningarna och hoten som svenska handelsföretag och konsumenter möter till följd av Temu och Sheins framfart. Det krävs att problemet tas på allvar och ett agerande här och nu.
– Regeringen måste göra mer för att värna svenska företag och jobb. Det är oacceptabelt att kinesiska e-handelsjättar tillåts spela efter andra regler än våra svenska företag. Nu måste ansvarig minister Erik Slottner och övriga regeringen sätta ned foten i frågan, säger Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Om Svensk Handel
Svensk Handel är bransch- och arbetsgivarorganisationen som driver handelns frågor för parti-, detalj- och e-handeln. Vi förbättrar villkoren för drygt 9 000 handlare i Sverige.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Dyster månad för väderberoende försäljning12.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
De förhållandevis goda siffrorna för maj höll inte i sig i juni. En del kan förklaras av sämre väder, men konsumenterna är fortsatt generellt försiktiga med sina inköp. Konkurrensen från e-handlare som inte lyder under EU-regler påverkar också.
Hälften av handlarna utsattes för brott under det andra kvartalet3.7.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelns brottsutsatthet har etsat sig fast på höga nivåer. Nya siffror visar att stöld fortsatt är det vanligaste brottet man utsätts för, följt av hotfullt beteende från besökare eller kund. Det visar Svensk Handels Trygghetsbarometer för det andra kvartalet 2024.
Stigande optimism inom stora delar av handeln24.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.
Handlare ser ljust på sommarens försäljning20.6.2024 10:30:00 CEST | Pressmeddelande
Över 40 procent av Sveriges handlare förväntar sig en ökad försäljning under sommarmånaderna juni, juli och augusti i år jämfört med samma period förra året. Det visar nya sommarsiffror från Svensk Handel.
Kraftig ökning av e-handeln i maj20.6.2024 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. Det är en ökning med 29 procent jämfört med maj 2023.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum