Kraftig ökning av e-handeln i maj

Svensk Handels E-handelsindikator för maj månad skattar e-handelns omsättning till 14,9 miljarder kronor. Det är en ökning med 29 procent jämfört med maj 2023.

Maj blev en stark månad för e-handeln som uppvisar det starkaste utvecklingstalet under en enskild månad sedan mars 2021. Majförsäljningen på nätet utvecklades svagt både 2022 och 2023 vilket ger ytterligare skjuts till utvecklingen procentuellt sett. I motsats till tidigare under året är den främsta förklaringen inte att fler e-handlar utan en markant ökad köpesumma. I synnerhet gäller detta kapitaltunga branscher som möbler och hemelektronik som utvecklades anmärkningsvärt starkt.

Kommentarer från Svensk Handel

– Det är en urstark e-handelsindikator som sannolikt påverkats av att många svenskar fick sin skatteåterbäring under perioden. Mer pengar i plånboken har möjliggjort inköp av kapitalintensiva varor som möbler och hemelektronik, kategorier som de senaste åren haft en tuff utveckling. Det återstår att se om den positiva utvecklingen fortsätter, men hittills i år går e-handeln betydligt bättre än de två senaste åren, säger Per Ljungberg, innovationschef på Svensk Handel.

Andelen konsumenter som e-handlar från utlandet fortsätter att vara konsekvent högre än förra året. Var femte konsument uppger att de handlade från en utländsk hemsida i maj. Hela 11 procent av de tillfrågade konsumenterna hade handlat från Temu och/eller Shein.

– Temu och Shein agerar i strid med harmoniserad konsumentskyddslagstiftning på marknader inom EU. Krasst innebär detta risk för att även svenska konsumenter drabbas. Svensk Handel ser allvarligt på det faktum att konkurrens idag inte kan sägas ske på lika villkor. Att stora e-handelsföretag från tredje land, i detta fall Kina, tillåts agera som om reglerna inte gäller för dem skadar den svenska handeln och dess konkurrenskraft. I förlängningen riskeras både svenska arbetstillfällen och skatteintäkter. Både handlare och konsument förlorar på denna utveckling, säger Per Ljungberg.