Stigande optimism inom stora delar av handeln
Framtidstron ökar från låga nivåer inom butikshandeln samt partihandeln, medan e-handeln ser något mer negativt på kommande tre månader. Trots positivt momentum för stora delar av handeln under våren är det uppenbart att de senaste årens utmaningar slagit hårt mot branschen. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för juni.

Framtidsförväntningarna stiger alltså i två av tre delbranscher, men fortsatt ser handeln som helhet pessimistiskt på kommande tre månader utifrån antalet anställda, lönsamhet och försäljning, vilket har varit fallet i över två års tid.
– Trenden fortsätter i rätt riktning för både butikshandeln och partihandeln, vilket givetvis är positivt. Men vi ska komma ihåg att branschen genomgått ett stålbad under de senaste åren i form av bland annat dykande försäljning och sämre lönsamhet. De positiva signalerna behöver också snart synas i siffrorna, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
E-handeln oroas av konkurrens från tredje land
E-handelns framtidsförväntningar backar något efter förra månadens ökning. En minskning med 2,0 enheter gör att indikatorvärdet för juni månad landar på 95,8. Många av Svensk Handels medlemmar vittnar om att det finns en oro för att marknadsandelar går förlorade till företag från tredje land, som Temu och Shein. Svensk Handel arbetar intensivt i frågan för att säkerställa att konkurrens sker på lika villkor.
– Att onlinemarknadsplatser från tredje land kan agera utifrån helt andra regler än svenska och europeiska handelsföretag är ett växande problem för såväl handlare som konsument. Därutöver är det högst problematiskt utifrån ett hållbarhetsperspektiv. De svenska EU-parlamentariker som nu fått mandat måste sätta frågan högt på dagordningen, säger Sofia Larsen.
Butikshandelns optimism stiger inför sommaren
Sommarmånaderna är viktiga för detaljhandeln och för dagligvaruhandeln är högtider så som midsommar något som innebär ett välbehövligt försäljningslyft. Detta märks av i månadens Handelsbarometer, där delbranschen ökar med fyra enheter, vilket gör att framtidsindikatorn landar på 92,8.
– Utvecklingen i Dagligvaruhandeln och sällanköpsvaruhandeln skiljer sig åt. Medan det i den förra tydligt har vänt mot bättre försäljningssiffror ser vi fortsatt hur ökenvandringen i den senare fortsätter. Det är uppenbart att konsumenterna, positiva tongångar till trots, fortsatt drar sig för att konsumera i sällanköpshandeln. Det är oroväckande, säger Sofia Larsen.
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Dokument
Länkar
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
Kraftigt fall i handlarnas framtidstro – oron kring tullar drivande24.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handelsföretagens framtidsutsikter blir allt dystrare. För 40:e månaden i rad uppvisar företag inom dagligvaruhandeln, sällanköpsvaruhandeln och partihandeln en pessimistisk framtidstro. Det stora tappet i april går att härleda till det oroliga omvärldsläget.
Medvind för e-handeln i mars – omvärldsläget oroar23.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator skattar e-handelns omsättning för mars månad till 13,3 miljarder kronor. Det är en ökning med 11 procent jämfört med mars 2024.
Nina Jönsson föreslås till ny ordförande i Svensk Handel22.4.2025 13:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels valberedning föreslår att Nina Jönsson vid årsstämman den 15 maj väljs till ny ordförande i Svensk Handels styrelse. Hon ersätter Anders Svensson som varit medlem i styrelsen sedan 2010 och styrelsens ordförande de senaste sju åren.
Godis för nästan en miljard kronor i påsk15.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Påskveckan är här och handelsföretagen är väl förberedda på ett ökat tryck i butikerna. Totalt väntas försäljningen under veckan uppgå till 8,8 miljarder kronor inom dagligvaruhandeln. Sötsuget kommer också att stillas, då prognosen visar på godisförsäljning för nästan en miljard kronor.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum