Transportstyrelsen

Förslaget: Tvättvatten bör förbjudas

Dela
Ett totalt utsläppsförbud av tvättvatten i Sveriges inre vatten. Det föreslår Transportstyrelsen och Havs- och vattenmyndigheten (HaV) gemensamt i en redovisning av ett kompletterande uppdrag från regeringen.
I dagarna föreslås ett totalt utsläppsförbud av tvättvatten i Sveriges inre vatten. Foto: Adobe Stock
I dagarna föreslås ett totalt utsläppsförbud av tvättvatten i Sveriges inre vatten. Foto: Adobe Stock

En skrubber tvättar avgaser från fartyg och gör så att svavelutsläppen till luften minskar. Samtidigt släpps vattnet, som innehåller giftiga och övergödande ämnen, ut i havet utan någon större behandling. Därför har de båda myndigheterna redan tidigare föreslagit att utsläppsregleringen bör skärpas.

I dagarna redovisar Transportstyrelsen och HaV gemensamt hur de tycker att skärpningen bör gå till.

– Vi menar att det bör införas ett totalt utsläppsförbud av tvättvatten i Sveriges inre vatten. Det är det enklaste alternativet att genomföra på ett nationellt plan och effektivast rent miljömässigt, säger Malin Lokrantz, utredare på Transportstyrelsen.

Gränsvärden inte tillräckligt

Alternativet att i stället sätta upp gränsvärden för utsläppen bedömer myndigheterna inte vara genomförbart eftersom det saknas tillräcklig kunskap. Inte heller förslaget att endast begränsa förbudet till delar av svenskt inre vatten, exempelvis hamnar, anses ge tillräckligt god miljöeffekt.

Enligt rapporten skulle ett totalförbud mot tvättvatten leda till ett minskat tillskott av farliga ämnen till grunda och känsliga ekosystem vid kusten.

– Dessutom kan regleringen bidra till att bryta trenden att fartyg i Östersjöområdet installerar skrubbrar, vilket kan få en positiv inverkan på möjligheterna att nå god miljöstatus. Inte bara i kustnära områden i Sverige utan i hela Östersjön, säger Fredrik Lindgren, utredare på HaV.

Byta till godkänt bränsle

Konsekvenserna för svenska redare bedöms i rapporten att bli måttliga. Det beror på att de flesta fartyg som anlöper till svenska hamnar inte har skrubber. Av de som har det är dessutom endast ett fåtal fartyg svenskregistrerade och svenskkontrollerade.

Om förslaget blir verklighet kan den som har ett fartyg med skrubber välja mellan att samla upp tvättvattnet eller att byta till ett godkänt bränsle. Något som fartyg utan skrubbrar redan använder i dag.

Svenskt inre vatten sträcker sig ut till baslinjen längs den svenska kusten och omfattar dessutom insjöar, vattendrag och kanaler.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

I dagarna föreslås ett totalt utsläppsförbud av tvättvatten i Sveriges inre vatten. Foto: Adobe Stock
I dagarna föreslås ett totalt utsläppsförbud av tvättvatten i Sveriges inre vatten. Foto: Adobe Stock
Ladda ned bild

Länkar

Om

Transportstyrelsen
Transportstyrelsen
Olai kyrkogata 35
60232 Norrköping

https://transportstyrelsen.se

Transportstyrelsen arbetar för ett tillgängligt och säkert transportsystem

Transportstyrelsen arbetar för att uppnå god tillgänglighet, hög kvalitet, säkra och miljöanpassade transporter inom järnväg, luftfart, sjöfart och väg. Vi tar fram regler, ger tillstånd och följer upp hur de efterlevs. Med hjälp av våra register arbetar vi bland annat med avgifter, tillstånd och ägarbyten.

Vi finns på 12 orter i landet och vi har idag cirka 2 000 medarbetare. Den största delen av verksamheten finns i Borlänge, Norrköping och Örebro.

Följ Transportstyrelsen

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Transportstyrelsen

Transportstyrelsen kan gå vidare med upphandlad skylttillverkare25.10.2024 15:10:00 CEST | Pressmeddelande

Förvaltningsdomstolen har bedömt att Transportstyrelsen har agerat rätt vid upphandlingen av ny skylttillverkare: – Vi kommer nu arbeta vidare utifrån det utslaget. Avtalet som ska tecknas är med ett tyskt bolag verksamt i Tyskland, som enligt uppgift kommer att bygga upp den svenska skylttillverkningen på plats i Sverige med hjälp av en svensk partner, säger Anna Berggrund, avdelningschef.

Sverige sticker ut när det gäller påbackningsolyckor23.10.2024 08:15:00 CEST | Pressmeddelande

Sverige har betydligt högre andel påbackningsolyckor, jämfört med länder som Frankrike och USA. Det framkommer i en ny studie från Karlstads universitet i samarbete med Chalmers industriteknik: – Parkeringsplatser i stadsområden är särskilt utsatta platser, där nästan hälften – 44 procent – av olyckorna inträffar, säger Khabat Amin, statistiker på Transportstyrelsen och doktorand i risk- och miljöstudier vid Karlstads universitet.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye