Viktigt med helhetsgrepp kring mediestödet
Mediestödsutredningen innehåller bland annat förslag om att:
- nuvarande presstöd (driftsstöd) slopas,
- nuvarande innovations- och utvecklingsstöd slopas,
- ett nytt (omarbetat) redaktionsstöd införs,
- det nuvarande distributionsstödet blir kvar, samt att
- det nuvarande ”vita fläckar”-stödet blir kvar, men inarbetas i redaktionsstödet.
”Mats Svegfors har gjort ett gediget jobb och vi från branschen uppskattar den dialog han och hans medarbetare haft med oss under hela utredningsarbetet”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert. ”De gamla stöden är teknikberoende, innehåller tröskel- och inlåsningseffekter och är helt enkelt inte anpassade till dagens medielandskap. Svegfors förslag är väl avvägda och vår bedömning är att de skulle innebära en bättre, mer modern ordning än dagens.”
”Däremot är det olyckligt att finansdepartementets utredning inte innehåller något förslag om återinförd nollmoms”, säger Johan Taubert. ”Den regering som i höst lägger fram en proposition om nytt mediestöd måste ta ett helhetsgrepp och inkludera ett sådant förslag.”
Dagspressen hade från det att mervärdesskatt infördes i Sverige och fram till utgången av 1995 ett momsundantag för nyhetstidningar. Det var baserat på en bred politisk enighet om dagspressens betydelse för nyhetsförmedling, information, åsiktsbildning och debatt och ytterst för medborgarna och det demokratiska samtalet – och att detta då inte var något som skulle beskattas. I Norge och Danmark finns motsvarande konstruktioner, vilket gett en stor medial mångfald.
Att införa så kallad nollmoms skulle kosta c:a 500 Mkr. Det motsvarar ungefär halva dagens mediestödsanslag. Tidningsutgivarna (TU) har tidigare, via en utredning från konsultföretaget KPMG, visat att ett momsundantag för nyhetstidningar vore möjligt att genomföra inom ramen för EU:s regelverk. Detta bekräftades av EU:s finansministermöte i december förra året – då medlemsstaterna gavs rätt att ha ett kvalificerat momsundantag, med en lägre mervärdesskattesats än fem procent (även noll), för bland annat tidningar. Även den svenska regeringen stod bakom beslutet, vilket väckte förhoppningar i mediebranschen om att detta skulle införas i Sverige.
Ett kvalificerat momsundantag för nyhetsmedier skulle, menar Tidningsutgivarna, vara kostnadsneutralt för staten. Det skulle i så fall rymmas inom det totala mediestödsanslaget, vilket då kan minska med samma belopp som statens uteblivna momsintäkt. De kvarvarande pengarna skulle enligt TU:s förslag riktas till de tidningar som inte har så mycket att vinna på en nollmoms. Eller omvänt: De som till större del skulle gynnas av nollmomsen ska inte kunna få mediestöd.
TU har också varit angelägna om att en övergång till ett nytt mediestödssystem måste innehålla övergångsbestämmelser – sannolikt över ett antal år – med en nedtrappning av det nuvarande stödet och en successiv övergång och infasning i ett nytt system.
”Vi noterar att det i Svegfors förslag finns övergångsregler som innebär att de som tidigare haft driftsstöd och får ett lägre redaktionsstöd i det nya systemet får ett övergångsstöd som motsvarar delar av mellanskillnaden mellan det gamla och det nya stödet. Det här är viktigt för att företagen ges den långsiktighet och förutsägbarhet som behövs”, säger Johan Taubert.
Nyckelord
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.sePer HultengårdJurist
Tel:+46 (0)70 815 75 29per.hultengard@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Bred enighet om pressfrihet bland svenska EU-kandidater3.5.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Enigheten är stor om pressfrihetens betydelse och om att det i delar av EU finns oroväckande tendenser kring densamma. Det visar en enkätundersökning Tidningsutgivarna låtit göra bland de främsta kandidaterna i EU-valet och som publiceras i dag på Pressfrihetens dag.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Starka kandidater till att vinna i Årets Dagstidning9.2.2024 10:00:00 CET | Pressmeddelande
Nu är det klart vilka personer, tidningar och mediehus som är nominerade i den årliga tävlingen Årets Dagstidning. Idag avslöjas vilka juryn nominerat i kategorierna Läsaraffär, Innovation, Bildjournalistik och inte minst Helhetspriset. Årets vinnare presenteras under ett event med seminarier och en prisgala på Berns i Stockholm den 20 mars.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum