Volkswagens första eldrivna sedanmodell: Världspremiär för ID. AERO

- Volkswagen ger med konceptbilen en inblick i toppmodellen av ID.-familjen
- Svepande design som förenar eleganta linjer med perfekt aerodynamik
- Helt eldriven fyrdörrars sedanmodell ska i framtiden erbjudas över hela världen inom den lyxiga mellanklassen
- Den sjätte medlemmen av ID.-familjen efter ID.3, ID.4, ID.5, ID.6 (erbjuds endast på den kinesiska marknaden) och ID. Buzz
- Tack vare de aerodynamiska egenskaperna uppnår ID. AERO* en räckvidd på upp till 620 km (WLTP)**
Lanseringen av den produktionsklara versionen för den kinesiska marknaden förväntas ske under andra halvåret 2023. Den framtida modellen ska erbjudas i segmentet sedaner i den övre mellanklassen. Under 2023 planerar Volkswagen även att starta produktionen av en europeisk version i Emden, Tyskland.
– Konceptbilen ID. AERO ger oss en inblick i nästa medlem av ID.-familjen. En bil med en emotionell och samtidigt mycket aerodynamisk design, en räckvidd på mer än 600 kilometer, ett utomordentligt utrymme samt en premiuminteriör, säger Ralf Brandstätter, VD för märket Volkswagen.
– Genom vår strategi ACCELERATE driver vi i hög takt på elektrifieringen av vårt modellutbud. Efter ID.4 blir denna modell vår nästa världsbil för Europa, Kina och USA, fortsätter Brandstätter.
Konceptbilen är nästan fem meter lång. Det sluttande taket i coupéstil bidrar till att uppnå ett luftmotståndsvärde på endast 0,23. Volkswagens modulbaserade elbilsplattform (MEB) möjliggör dessutom korta överhäng, lång hjulbas och en ovanligt rymlig interiör.
ID. AERO har ett kraftfullt litiumjonbatteri med ett nettoenergiinnehåll på 77 kWh. Tack vare samspelet mellan effektiv drivning och de mycket goda aerodynamiska egenskaperna uppnår ID. AERO en räckvidd på upp till 620 km (WLTP).
Film: världspremiären av ID. AERO
Elbilsoffensiv i Kina
Med den nära produktionsklara studien ID. AERO skyndar Volkswagen på elbilsoffensiven i Kina inom ramen för sin ACCELERATE-strategi. Efter ID.3, ID.4 och ID.6 blir den serietillverkade versionen av ID. AERO den fjärde helt eldrivna modellen i Kina, och förväntas bli tillgänglig under andra halvåret 2023. Där ska det finnas två versioner – en för varje joint venture. Med hjälp av regionstrategin vill Volkswagen bli den ledande leverantören av elbilar på den kinesiska marknaden. Redan år 2030 ska minst varannan bil som säljs i Kina vara en elbil.
Volkswagens elektrifieringsoffensiv ”Way to Zero” är global. Den produktionsklara versionen av ID. AERO blir den nya toppmodellen i ID.-familjen och kommer förutom i Kina även att erbjudas i Europa och Nordamerika.
Elegant design präglad av aerodynamik, ljuslist runtom och speciell metalliclack
ID.-familjens formspråk överförs nu för första gången på en sedan i segmentet för den övre mellanklassen. Tack vare det aerodynamiskt utformade front- och takpartiet strömmar fartvinden optimalt. Det lätt indragna bakpartiet med spoilerkant lugnar luftströmmen. De sportiga 22-tums tvåfärgade fälgarna är utformade i samma stil som en turbin.
Klassiska dörrhandtag ersätts av belysta pekytor som ytterligare minskar luftmotståndet. Den markerade tornadolinjen och det sluttande taket präglar sidodesignen. Linjeföringen ger den eldrivna sedanen ett flackare utseende och en mer sportig framtoning.
Konceptbilen ID. AERO är lackad i Polar Light Blue Metallic – en ljus metallicton vars färgpigment skapar ett gyllene skimmer när ljuset träffar den. Taket går i högblankt svart som kontrast till övriga karossen.
Fronten präglas av för ID.-familjen en karakteristisk bikakestruktur ("ID. Honeycombs"). Den är horisontellt tvådelad i stötfångaren och är stilbildande för ID. AERO-designen. ID. AERO har dessutom en smal ljuslist runtom till vänster och höger om den belysta VW-logotypen och ovanför de innovativa IQ.LIGHT – LED Matrix-strålkastarna tvärs över frontpartiet och in i framskärmarna. Visuellt fortsätter ljuslisten utmed sidan med några avbrott. Det dominanta bakpartiet har en iögonfallande mörk ljuslist och LED-bakljuskluster med bikakestruktur som utstrålar exklusivitet.
ID. AERO visar MEB-plattformens potential
ID. AERO demonstrerar flexibiliteten hos Volkswagens elbilsplattform MEB som kan anpassas för bilar i olika former och storlekar. Från kompakta crossovers till suvar, en minibuss och en rymlig sedanmodell – MEB kan användas i alla segment och gör det möjligt för ID. AERO att lanseras i mellanklassens sedansegment. MEB möjliggör också långa räckvidder, maximal digital uppkoppling och kapacitet för over-the-air-uppdateringar.
Produktion av den europeiska versionen i Emden
Den produktionsklara versionen av ID. AERO för Europa förväntas rulla ut ur fabriken i tyska Emden år 2023, och på ett avgörande sätt bidra till att elektrifiera modellprogrammet och minska koldioxidutsläppen från nya bilar.
* ID. AERO: Bilen är en konceptbil och erbjuds ännu inte till försäljning.
** Prognosräckvidd för körning genom cyklerna enligt Worldwide harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP) på rulldynamometer (ingen seriestandard). WLTP-räckviddsvärden kan avvika beroende på utrustning. Den faktiska räckvidden skiljer sig i praktiken beroende på körstil, hastighet, användning av komfort-/extraförbrukare, yttertemperatur, antal passagerare/lastkapacitet och topografi.
För att se videon från www.youtube.com måste du ge din tillåtelse högst upp på sidan.Världspremiären av ID. AERO
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder







Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Volkswagen visar upp ID. GTI Concept på eCarExpo i Stockholm26.3.2025 09:46:24 CET | Pressmeddelande
Volkswagens eldrivna konceptbil ID. GTI Concept visas upp på elbilsmässan eCarExpo i Stockholm den 4-6 april. Detta blir en unik möjlighet för den svenska publiken att uppleva den kommande sportiga elbilen på nära håll.
Volkswagen firar GTI-världspremiär med fansen vid 24-timmarsloppet på Nürburgring24.3.2025 13:18:58 CET | Pressmeddelande
Golf GTI fyller snart 50 år och detta vill Volkswagen fira tillsammans med alla GTI-fans. Det finns inget bättre sätt att göra det än på Nürburgring i samband med 24-timmarsloppet i juni. Den legendariska racerbanan och GTI-beteckningen står för körglädje, dynamisk prestanda och sportighet. Även i år bjuder Volkswagen på flera höjdpunkter under tävlingshelgen. På agendan står bland annat världspremiären för en ny GTI-specialmodell.
Varumärkesgruppen Core rapporterar solida resultat för 2024 i en utmanande miljö14.3.2025 11:29:37 CET | Pressmeddelande
Märkena Volkswagen, Skoda, SEAT/CUPRA och Volkswagen Transportbilar hade ett nära samarbete under det senaste räkenskapsåret. Gemensamt optimerade processer stärkte motståndskraften hos varumärkesgruppen Core inom Volkswagen-koncernen.
Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande
Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.
Mobilitet för alla: ID. EVERY1 ger en förhandstitt på en eldriven instegsmodell från Volkswagen5.3.2025 19:09:20 CET | Pressmeddelande
Med världspremiären för konceptbilen ID. EVERY1 visar Volkswagen en helt eldriven instegsmodell. Den produktionsklara versionen presenteras 2027 och beräknas få ett startpris på cirka 20 000 euro.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum