
Registreringsplikten av förpackningar utökas i Tyskland från juli - svenska exportföretag påverkas

– Det är en omfattande och betydande förändring, eftersom även exempelvis transport- och industriförpackningar, som tidigare inte haft någon registreringsplikt, omfattas av de nya kraven, säger Johan Uhlin, avdelningschef för miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren.
Högre krav också för serviceförpackningar
Vidare kommer alla företag, som marknadsför och säljer varor och tjänster i Tyskland via e-handelsplattformar, vara skyldiga att registrera sig hos Zentrale Stelle före den 1 juli och e-handelsplatser har en skyldighet att kontrollera att säljarna har implementerat registreringskraven och är med i systemet.
Även för så kallade serviceförpackningar som exempelvis används för att ta med sig färdig mat från butiker medför den nya lagstiftningen högre krav på registrering. Företag som köper sina ofyllda serviceförpackningar från en leverantör eller grossist och redan har betalt återvinningen av sina förpackningar ska också registrera sig i Lucid.
Dokumentation krävs
Sedan 5 maj 2022 har det varit möjligt att registrera sina uppgifter i det centrala förpackningsregistret via Lucid-portalen och senast den 1 juli 2022 måste det vara klart. Från och med 15 maj 2023 ska statliga myndigheter kunna begära in dokumentation från tillverkare och distributörer för föregående år på de transport- och industriförpackningar som släppts ut på marknaden, tagits tillbaka och återvunnits.
Tysk-Svenska Handelskammaren hjälper svenska exportföretag med registrering och dokumentation kring förpackningar, el- och batteriavfall som avsätts på den tyska marknaden.
För mer information:
Kontakta Johan Uhlin, avdelningschef för miljörapportering på Tysk-Svenska Handelskammaren: Johan.Uhlin@handelskammer.se; +46-40-30 49 46
Nyckelord
Kontakter
Malin JohanssonKommunikationschef
Tel:0701-04 37 45malin.johansson@handelskammer.seBilder

Länkar
Om
Med uppdrag att utveckla affärerna mellan Tyskland och Sverige
Tysk-Svenska Handelskammaren grundades 1951 och är den enda bilaterala handelskammaren för Tyskland och Sverige. Nätverket består av över 1200 tyska och svenska medlemsföretag och organisationen har sitt huvudsäte i Stockholm, med lokalkontor i Malmö och i Göteborg. Som medlemsorganisation med uppdrag att utveckla handeln mellan Tyskland och Sverige hjälper kammaren tyska och svenska företag att hitta varandra, göra affärer, etablera verksamhet samt stödja dem i verksamheten när de redan är på plats. Tjänsterna som erbjuds av de drygt 60 medarbetarna stäcker sig från marknadsetablering till skatt, juridik och redovisningstjänster.
Som en del av den tyska utlandshandelskammarorganisationen AHK samarbetar Tysk-Svenska Handelskammaren med de regionala handelskamrarna, IHK, i Tyskland. Tysk-Svenska Handelskammaren är också del av Team Sweden för Tyskland.
Följ Tysk-Svenska Handelskammaren
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tysk-Svenska Handelskammaren
Tysk-Svenska Handelskammaren stödjer turistnäringen10.12.2024 11:11:18 CET | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren utökar sitt tjänsteutbud inom destinationsmarknadsföring för tyska och svenska aktörer inom turism och besöksnäring. Detta som en följd av att Tyska Turistbyrån stänger sin verksamhet i Sverige.
Tysklands image har försämrats – men svenska etableringar ökar21.10.2024 08:50:00 CEST | Pressmeddelande
Tysklands internationella ställning som en av de bästa platserna för affärsverksamhet står under tryck. Det visar en färsk undersökning från den tyska handelskammarorganisationen. Men svenska etableringar ökar i Tyskland.
Ta steget till tyska marknaden – ansök till acceleratorprogram11.10.2024 12:02:29 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren söker på uppdrag av Energimyndigheten tio svenska bolag med produkter och tjänster inom områdena mobilitet och hållbara städer som vill ta steget till den tyska marknaden.
Svenska e-handelsföretag måste bli bättre på att uppfylla tyska lagkrav11.10.2024 09:25:13 CEST | Pressmeddelande
Svenska e-handelsföretag verksamma på den tyska marknaden har svårt att efterleva tyska lagkrav för försäljning via internet. En nyligen genomförd analys av Tysk-Svenska Handelskammaren avslöjar betydande brister.
Skolorna som får dela på en miljon för att främja tyska språket27.9.2024 08:33:18 CEST | Pressmeddelande
Tysk-Svenska Handelskammaren driver språksatsningen Deutsch – Ditt val! sedan 2018 för att få fler elever i svenska skolan att läsa tyska. Med årets satsning inräknad har totalt drygt 7,5 miljoner kronor delats ut till svenska skolor som satsar på det tyska språket.
Tysk-Svenska Handelskammaren