Einar Mattsson bygger attraktiva bostäder i life science-miljö tillsammans med Castellum

Stockholms och Solnas nya stadsdel Hagastaden fortsätter växa. I ett unikt samarbete med Castellum utvecklar Einar Mattsson 243 bostadsrätter och ett tiotal kommersiella lokaler i hjärtat av Hagastaden, i närheten av Nya Karolinska och Karolinska Institutet. Investeringsvolymen är 1,4 miljarder.

Projektet Lokstallarna är Einar Mattssons fjärde bostadsutvecklingsprojekt i Hagastaden, den nya attraktiva stadsdelen som ska knyta ihop Vasastan i Stockholm med Solna Stad. Sedan 2015 har Einar Mattsson levererat projekten Haga Nova, Analysen och Nova Park, och under 2021 inleddes grundläggningen för projektet Lokstallarna. I ett unikt stadsutvecklingsprojekt där samhälle, näringsliv och forskning möts ska 6000 nya bostäder och 50 000 arbetsplatser rymmas när stadsdelen står färdig 2030. Inräknat Lokstallarna kommer Einar Mattsson att ha levererat cirka 750 av dessa bostäder tillsammans med cirka 25 lokaler.

Unikt samarbete med Castellum
Castellums största projekt i Hagastaden är kvarteret Infinity – en kontorsfastighet för det nya flexibla arbetslivet som kommer att få 12 våningsplan och cirka 20 000 kvm uthyrningsbar yta. I det angränsande kvarteret hade Castellum även byggrätter för bostäder, men för att helt kunna fokusera på sin kärnverksamhet, kontorsfastigheter, erbjöds Einar Mattsson möjligheten att förvärva dessa byggrätter.

− Castellum visste att Einar Mattsson är en av de största bostadsutvecklarna i Hagastaden, och att vi klarar av områdets komplexa utmaningar. De kontaktade oss, vi fann en lösning och 2019 skrev vi avtal med varandra. Castellum är otroligt proffsiga och vi har tillsammans skapat ett samarbetsklimat med stor öppenhet oss emellan, och med våra respektive entreprenörer. Nu bygger vi parallellt med det gemensamma målet att våra projekt ska vara klara för en första inflyttning 2024, berättar Rickard Burman, projektutvecklare hos Einar Mattsson.

− Vi är mycket glada över att få bygga vidare i Hagastaden. Exploateringsavtalet godkändes av kommunfullmäktige i början av året och den 3 maj inledde vi produktionen av grundbalkarna som byggnaderna ska vila på. När vi har grundlagt klart och återfyllt kommer Stockholms stad att göra anläggningsarbeten. Byggnationen kommer sedan pågå 2023/24 med säljstart 2024, fortsätter Rickard.

Högkvalitativt boende i attraktiv miljö
Lokstallarna ligger i Hagastadens gröna hjärta med Norra Stationsparken som granne. Med storlekar från cirka 30–120 kvm kommer de 243 bostadsrättslägenheterna att möta många olika behov. Tio av lägenheterna får egna takterrasser, medan nästan alla i övrigt får balkonger. Fastigheten består av fyra huskroppar med hög- och lågdel samt takterrasser som är till för alla boende. Terrasserna kommer att utformas utifrån fyra olika teman; vila, träning, umgänge och arbete. Utvecklingen av Lokstallarna grundar sig på färska erfarenheter från Haga Nova och Nova Park, och Rickard är mycket trygg i marknadsanalysen.

− Med inspiration från designarbetet i Nova Park tar vi fram en projektunik stilinspiration som arkitekten spinner vidare på. Samtliga lägenheter utrustas enligt vår höga standard för inredning och materialval i grundutförandet. Därför behöver man inte göra så många tillval hos oss. Digitala lås, bilpool och lådcykelpool är exempel på mervärden som ingår för de boende, berättar Rickard.

Naturlig mötesplats i life science-miljö
I Lokstallarnas gatuplan kommer ett tiotal lokaler i olika storlekar skapa möjligheter för näringsidkare att bidra med service och livskvalitet för boende och besökare i området.

− Allt talar för att kvarteren med Lokstallarna och Castellums Infinity blir en levande och pulserande mötesplats, mitt i life science-klustret. I våra lokaler ser jag stor potential för exempelvis en lite ”finare” restaurang, ett PT-gym eller annan träning i lokalen bredvid, och ett varierat utbud i de lite mindre lokalerna. Här blir det lätt för människor att trivas, avslutar Rickard Burman.

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.

”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén31.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson: