Välkomna EU-beslut – men fortsatt osäkerhet om betydelsen
”Det är bra att det skapas en bättre balans och konkurrens på den digitala marknaden”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert. ”Nu ställs krav och definieras skyldigheter för de allra största plattformarna med monopolliknande ställning. Det är dock olyckligt att redaktionella medieföretag inte tydligt undantas från plattformarnas villkor. Det betyder en risk för att dubbelprövning av grundlagsskyddat material fortfarande kan ske. Vad skrivningarna innebär i praktiken återstår därför att se.”
”Såväl DMA som DSA är viktiga instrument för att förbättra konkurrensen med nätjättarna, men det är först när dessa faktiskt är i kraft som vi verkligen vet hur viktiga – och om det krävs ytterligare åtgärder”, säger Johan Taubert.
Tidningsutgivarna (TU) har tidigare bland annat uttryckt oro över att lagpaketen ska innehålla krav på samtycke från användarna för plattformar att utforma rekommendationssystem baserat på användarbeteende. Från TU:s sida finns det en farhåga att reglerna skapar incitament för ytterligare bestämmelser för vad som avses med samtycke enligt GDPR och att Kommissionen i sin iver att reglera plattformarna också spiller över på till exempel mediehus och inarbetad betydelse av samtycke.
”Vårt mål nu är att DMA och DSA införs på ett så bra sätt som möjligt i Sverige, bland annat genom dialog med regeringens utredare för analys och implementering”, säger Johan Taubert. ”Rättsakterna ska nu publiceras i EU:s officiella tidning och träder då formellt i kraft. TU återkommer med riktlinjer och råd till våra medlemmar samt fortsätter arbetet med det svenska införandet.”
Nyckelord
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0) 76 545 24 05johan.taubert@tu.seJan FagerJurist
Tel:073-069 00 31jan.fager@tu.seLänkar
Om
Följ oss gärna på Twitter och på Facebook!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle.
Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Kungsgatan 62, 3 tr. Tel: +46 8 692 46 00.
info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.seInformation om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Tydligt att public service-uppdraget är ljud och bild13.5.2024 14:47:30 CEST | Pressmeddelande
Att public service-bolagen ska uppfylla sitt uppdrag genom ljud och rörlig bild är ett viktigt besked från public service-kommittén, men det är olyckligt att kommittén inte tydligt definierar hur det ska säkerställas att så också sker. Det säger Tidningsutgivarna i en första kommentar till det utredningsförslag som presenterades i dag.
Bred enighet om pressfrihet bland svenska EU-kandidater3.5.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Enigheten är stor om pressfrihetens betydelse och om att det i delar av EU finns oroväckande tendenser kring densamma. Det visar en enkätundersökning Tidningsutgivarna låtit göra bland de främsta kandidaterna i EU-valet och som publiceras i dag på Pressfrihetens dag.
Vinnarna i Årets Dagstidning 2024 har korats20.3.2024 22:05:33 CET | Pressmeddelande
I kväll har vinnarna i tävlingen Årets Dagstidning utsetts under en välbesökt prisgala på Berns i Stockholm. Priser delades ut i nio olika kategorier till nominerade personer, tidningar och mediehus, av branschorganisationen Tidningsutgivarna.
Läsarintäkterna bibehölls tack vare fortsatt digital tillväxt27.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Förra året stannade morgonpressens konsumentintäkter från webben, appar och tryckta tidningar på samma nivå som uppnåddes 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Morgonpressen hårt drabbad under ett svårt annonsår23.2.2024 08:30:00 CET | Pressmeddelande
Morgonpressens annonsintäkter från webben, appar och tryckta tidningar minskade med 13 procent under 2023, jämfört med helåret 2022. Under kvartal 4 föll annonsintäkterna med 11 procent, relativt kvartal 4 2022. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum