Tidningsutgivarna

Bred enighet om pressfrihet bland svenska EU-kandidater

Enigheten är stor om pressfrihetens betydelse och om att det i delar av EU finns oroväckande tendenser kring densamma. Det visar en enkätundersökning Tidningsutgivarna låtit göra bland de främsta kandidaterna i EU-valet och som publiceras i dag på Pressfrihetens dag.

I en undersökning där samtliga partier utom Sverigedemokraterna valt att medverka, finns en bred enighet om vikten av pressfrihet och att den i delar av EU är hårt ansatt.

”Det är betydelsefullt att de svenska EU-kandidaterna är så eniga om att pressfriheten är grundläggande i ett demokratiskt samhälle, och att de oroas över den utveckling vi ser både internationellt och i Sverige. Det bådar gott inför de många utmaningar som kommer att hamna på Europaparlamentarikernas bord under den kommande mandatperioden”, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.

I enkäten har Tidningsutgivarna även ställt frågor om bland annat publicisters möjlighet att få betalt av nätplattformar som Google, Facebook etc. när upphovsrättskyddat material publiceras på dessa. Alla EU-kandidater som svarat uppger att upphovsrätten måste värnas och att upphovsmakare måste få ersättning för sitt arbete.

Exempelvis skriver Karin Karlsbro (L) att det behövs ”ett välbalanserat, digitalt upphovsrättsligt regelverk som värnar både upphovsrättshavare och digital innovation”, samt att ”Digitaliseringen och utvecklingen av AI kräver att upphovsrätten uppdateras”. Hennes partikollega Anna Maria Corazza Bildt (L) tillägger att ”Om självreglering och dialog inte når resultat, måste åtgärder antas inom ramen av DSM för att utnyttjande av kultur- och informationskapare ska ge betalt”, samt att ”Lagstiftning måste vara både rätts- och framtidssäker och därför anpassa sig till den väldigt snabba utvecklingen av generativ AI”.

Frågan om hur generativ AI ofta utnyttjar upphovsrättskyddat material som till exempel journalistik i såväl träning som promptsvar, kommenterar Moderaterna (som svarat kollektivt för sina kandidater) med att ”Det är viktigt att upphovsrättslagstiftningen hänger med i takt med att ny teknik utvecklas, men allt för långtgående EU-lagstiftning gällande hur AI får genereras skulle samtidigt lägga en våt filt över innovation”.

”De globala techbolagens utnyttjande av upphovsrättskyddat journalistiskt material, bland annat för träning av och promptsvar i olika AI-verktyg, är en mycket viktig fråga för världens alla medieföretag. Här ser vi fram emot att svenska EU-parlamentariker driver på för en uppdaterad lagstiftning som ger ett gediget skydd för upphovsrätten”, säger Johan Taubert.

Frågorna från Tidningsutgivarna var i de flesta fall öppna, och utan någon teckenbegränsning för svar, för att möjliggöra resonerande respons. Frågor och påminnelser skickades såväl till kandidaterna direkt (utom när dessa inte gick att nå via e-post) som till partiernas centrala press-, info- eller enkätadresser. Efter att deadline passerats togs telefonkontakt med presstjänsterna hos de partier som inte svarat. Inkomna svar redovisas sammanfattat samt i sin helhet samt på Tidningsutgivarnas webbplats tu.se >>

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna