Tidningsutgivarna

Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin

Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.

Efter en granskning av Palestinademonstrationer i Malmö som publicerats i Sydsvenskan samlades på torsdagen ett 50-tal demonstranter utanför reporterns bostad och skanderade hotfulla ramsor.

- Tidningsutgivarna fördömer å det starkaste sådana här typer av aktioner. Att man tar sig till en enskild journalists hemadress, uppträder hotfullt och ropar slagord är helt oacceptabelt. Den fria journalistiken är en del av demokratins själva grundfundament och måste till varje pris försvaras, säger Johan Taubert.

Om Tidningsutgivarna

Följ oss gärna på LinkedIn!

Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.

Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se

Följ Tidningsutgivarna

Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna