Enade rekommendationer om affiliatelänkar
I dag presenteras rekommendationer för märkning av så kallade affiliatelänkar, där läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns i en artikel. Bakom rekommendationerna står IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och Tidningsutgivarna (TU).
När affiliatelänkar kompletterar redaktionella artiklar och läsare erbjuds att köpa produkter eller tjänster som omnämns, får annonsören inte ha påverkan på vilka produkter eller tjänster som omnämns och inte heller vilken placering dessa får. Texten och urvalet ska vara helt redaktionellt. Det som är kommersiellt i sammanhanget är själva länken, vilket också tydligt ska utmärkas som en kommersiell länk.
IAB Sverige, Sveriges Tidskrifter och TU är eniga om att kommersiellt innehåll ska hållas utanför det grundlagsskyddade området. Vid tillämpning av marknadsföringslagen och till exempel internationella handelskammaren ICC:s regler om marknadsföring måste tryck- och yttrandefrihet respekteras. Vid regelkonflikt mellan å ena sidan marknadsföringslagen och etiska regler och å andra sidan tryckfrihetsförordningen eller yttrandefrihetsgrundlagen, ska grundlagarna ges företräde.
I fallet affiliate innebär det att den självständiga redaktionella artikel som ligger till grund för affiliatesamarbetet normalt sett lyder under grundlagen, medan länkar som införs i samband med denna artikel ligger utanför.
Organisationerna vill med dessa rekommendationer skapa transparens för läsare, annonsörer och affiliatenätverk om när och hur svenska mediehus arbetar med affiliatelänkar och vad det innebär. Rekommendationerna ska skapa balans mellan intresset att redaktionellt kunna beskriva och skriva om olika produkter, tjänster och företeelser, samt att som mottagare på ett tydligt sätt se var det kommersiella (reklamen) börjar.
”Det är vanligt att redaktionella artiklar, till exempel produktguider, modereportage och inredningstips, innehåller länkar som leder användaren till exempelvis e-handlare där användaren kan hitta produkter/tjänster som är relevanta i förhållande till artikeln. I den analoga världen skedde detta genom att det adderades rutor med ’köp produkterna här’ eller liknande”, säger Kenneth Danielsson, vd IAB Sverige.
”Publicister måste vara fria att, på redaktionell plats, beskriva produkter och varva sådan redaktionell text med annonser för – och länkar till – relevanta produkter. Redaktionell text och bild utgör inte kommersiell marknadskommunikation och faller därmed utanför såväl marknadsföringslagen som ICC:s regler”, säger Kerstin Neld, vd Sveriges Tidskrifter.
”Fram tills nu har det saknats skriftlig vägledning avseende märkning av redaktionella artiklar som kompletterats med affiliatelänkar. Det är mycket bra att vi nu har en branschgemensam rekommendation för hur artiklar som skrivits av redaktionell personal, och som faller under tryckfrihetsförordningen och ansvarig utgivares ansvar, ska märkas om de kompletteras med kommersiella annonslänkar”, säger Johan Taubert, vd Tidningsutgivarna.
Kontakt
IAB Sverige – Kenneth Danielsson, 070- 8260 336
Sveriges Tidskrifter – Kerstin Neld, 070 -570 4108
Tidningsutgivarna – Johan Taubert, 076-545 24 05
Kontakter
Johan TaubertVD
Tel:+46 (0)76 545 24 05johan.taubert@tu.seJonas MorianPress- och opinionsansvarig
Tel:+46 (0)76 527 46 07jonas.morian@tu.seDokument
Länkar
Om Tidningsutgivarna
Följ oss gärna på LinkedIn!
Tidningsutgivarna (TU) är en branschorganisation som arbetar för fria och konkurrenskraftiga medier för ett öppet och demokratiskt samhälle. Läs mer om mediehusens branschorganisation.
Swedish Media Publishers' Association, Box 22500, SE-104 22 Stockholm.
Besöksadress: Sveavägen 33, 2 tr. Tel: +46 8 692 46 00. info@tu.se, www.tu.se, www.dagspress.se
Information om hur vi samlar in och använder personuppgifter i vår verksamhet finns i vår dataskyddspolicy >>
![](/data/images/public/953513/3532583/826af75d-5699-4165-86f1-1f356be3e031-w_780.png)
Följ Tidningsutgivarna
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Tidningsutgivarna
Påtryckningar och hot mot journalister är hot mot demokratin27.7.2024 10:15:36 CEST | Pressmeddelande
Det är ytterst allvarligt när enskilda journalister utsätts för hot och påtryckningar som en direkt reaktion på hennes journalistiska arbete - allvarligt för såväl den enskilde reportern som för vårt samhälle, säger Tidningsutgivarnas vd Johan Taubert.
Stor mediesatsning på Almedalsveckan10.6.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Under årets Almedalsvecka går en rad medieorganisationer ihop om att hyra en gemensam scen för seminarier om aktuella mediefrågor. Såväl politik som ekonomi och teknik tas upp.
Morgonpressens läsarintäkter oförändrade - men annonsintäkterna fortsätter falla22.5.2024 13:55:00 CEST | Pressmeddelande
Morgonpressens samlade intäkter från annonsörer och läsare minskade med två procent under 2024 års första kvartal, jämfört med samma period förra året. Det visar ny statistik från branschorganisationen Tidningsutgivarna (TU).
Tydligt att public service-uppdraget är ljud och bild13.5.2024 14:47:30 CEST | Pressmeddelande
Att public service-bolagen ska uppfylla sitt uppdrag genom ljud och rörlig bild är ett viktigt besked från public service-kommittén, men det är olyckligt att kommittén inte tydligt definierar hur det ska säkerställas att så också sker. Det säger Tidningsutgivarna i en första kommentar till det utredningsförslag som presenterades i dag.
Bred enighet om pressfrihet bland svenska EU-kandidater3.5.2024 06:55:00 CEST | Pressmeddelande
Enigheten är stor om pressfrihetens betydelse och om att det i delar av EU finns oroväckande tendenser kring densamma. Det visar en enkätundersökning Tidningsutgivarna låtit göra bland de främsta kandidaterna i EU-valet och som publiceras i dag på Pressfrihetens dag.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum