Volkswagen Personbilar

#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet

Dela
Som officiell mobilitetspartner till det europeiska fotbollsmästerskapet UEFA Women's EURO 2022 i England, kommer Volkswagen tillsammans med det tyska fotbollsförbundet (DFB) att lyfta fram de ojämlikheter som finns inom fotbollen. Fokus ligger på den provocerande hashtaggen #NotWomensFootball, med syftet att få igång en diskussion kring ämnet jämställdhet. Hashtaggen visas för första gången på LED-skärmarna vid öppningsmatchen mellan England och Österrike den 6 juli.
Kampanjens hashtag är medvetet provocerande och syftar till att skapa uppmärksamhet.
Kampanjens hashtag är medvetet provocerande och syftar till att skapa uppmärksamhet.
  • Sloganen "Women play football. #NotWomensFootball” är avsedd för att intensifiera samhällsdiskussionen
  • 360-graderskampanjen från Volkswagen är ett uttryck för ett långsiktigt engagemang för ökad mångfald och lika möjligheter
  • Imelda Labbé, medlem i ledningsgruppen: ”Vi på Volkswagen tror på mångfald inom alla områden.”
  • Det tyska landslagets lagkapten Alexandra Popp: "Hashtaggen kommer att leda till många samtal. Jag tycker det är bra att Volkswagen driver diskussionen."

Kampanjens utgångspunkt är den vanliga användningen av termen "damfotboll" för att beskriva matcher som spelas av kvinnliga lag. Att lägga till "dam" ger intrycket av att detta inte är "riktig" fotboll – medan herrlag helt enkelt spelar "fotboll", utan några ytterligare specifikationer. Detta representerar en språklig intensifiering av upplevda förutfattade meningar.

Volkswagen siktar på att uppmärksamma detta tillstånd och samtidigt öka medvetenheten om hur mycket kvinnor bidrar till fotboll och sport i allmänhet runt om i världen. Med stöd från Volkswagen har fotbollsspelarna i VfL Wolfsburg varit en förebild för tysk fotboll i många år.

– Vår kampanj är en väckarklocka för att öka medvetenheten och uppmuntra människor att ifrågasätta hur språket ska användas. Det är språket som formar människors sätt att tänka om världen, säger Imelda Labbé, som den 1 juli tillträdde sin nya tjänst som medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för marknad, försäljning och servicemarknad.
– På Volkswagen tror vi på kraften av mångfald inom alla områden, för att tillsammans uppnå stora förändringar. Detta inkluderar hållbar elektrisk mobilitet, som vi åtog oss i ett tidigt skede som pionjärer, fortsätter Labbé.

Internt tillämpar Volkswagen en helhetssyn på ämnet mångfald. "Vi lever mångfald" är en av koncernens sju principer. Personalavdelningen för koncernen använder sig av ett världsomspännande mångfaldsindex för att säkerställa rättvisa och opartiska handlingar. Utbildningar ges också för ledning och anställda för att öka medvetenheten om mångfaldsfrågor och för att säkerställa att mångfald faktiskt är praxis inom företaget. Principen fokuserar inte bara på lika möjligheter för män och kvinnor, utan tar även hänsyn till kulturell bakgrund och sexuell läggning.

#NotWomensFootball-kampanjen lanseras i samarbete med det tyska landslaget, med stöd från några kända namn inom laget.
– Diskussionen kring lika möjligheter för män och kvinnor inom professionell idrott börjar få fart över hela världen. Jag tycker att det är bra att Volkswagen också driver diskussionen inom fotbollen. Hashtaggen #NotWomensFootball kommer att leda till många samtal. Det är ett viktigt steg mot ett erkännande av alla kvinnliga fotbollsspelares fantastiska prestationer – oavsett om de spelar på amatörnivå eller professionell nivå, säger lagkaptenen Alexandra Popp.

Kampanjlansering inramad av Europamästerskapet

För att nå en bredare publik drar kampanjen igång den 6 juli i öppningsmatchen på Old Trafford i Manchester, då hashtaggen #NotWomensFootball kommer att visas på de digitala LED-skärmarna. En emotionell video publiceras samtidigt. Allt innehåll finns på den speciella hemsidan "wedrivefootball", som under turneringens gång kommer att uppdateras med nya berättelser som relateras till lika möjligheter.

Stöd för UEFA:s strategi "Time for Action"

Kampanjen är ett tydligt uttryck på support från Volkswagen för den nuvarande UEFA-strategin för kvinnor i fotbollens värld. Under mottot "Time for Action" har UEFA gjort betydande investeringar i europeisk fotboll sedan 2019 – med målet att fördubbla antalet spelare i Europa till 2024. Detta bygger på en förändring i allmänhetens uppfattning och strukturellt stöd inom junior- och ungdomsfotbollen för att ge alla tjejer och kvinnor som älskar sporten möjligheten att utöva sin passion för sporten.

Uttryck för socialt engagemang från Volkswagen

Kampanjen ska fortsätta även efter mästerskapet. Att visa stöd för ökad mångfald och lika möjligheter är en integrerad del av verksamheten inom Volkswagen. Engagemanget överensstämmer med koncernens kärnvärden och dess gemensamma företagskultur.

Nyckelord

Kontakter

Bilder

Kampanjens hashtag är medvetet provocerande och syftar till att skapa uppmärksamhet.
Kampanjens hashtag är medvetet provocerande och syftar till att skapa uppmärksamhet.
Ladda ned bild

Länkar

Om

Volkswagen Personbilar
Volkswagen Personbilar



År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.

Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.

Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.

Följ Volkswagen Personbilar

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar

Brand Experience 2025: Volkswagen inspirerar sina återförsäljare världen över12.3.2025 13:59:07 CET | Pressmeddelande

Ungefär 11 000 Volkswagen-återförsäljare från 86 länder i hela världen, inklusive Sverige, deltar i ”Brand Experience 2025” i Düsseldorf fram till slutet av mars. Avsikten är att sprida en känsla av optimism och ge återförsäljarna en exklusiv förhandstitt på modellutbudet för de kommande åren. – Våra återförsäljare är viktiga ambassadörer för vårt varumärke, säger Martin Sander, medlem ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för försäljning.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye