#NotWomensFootball – Volkswagen provocerar i ny kampanj för ökad jämställdhet

- Sloganen "Women play football. #NotWomensFootball” är avsedd för att intensifiera samhällsdiskussionen
- 360-graderskampanjen från Volkswagen är ett uttryck för ett långsiktigt engagemang för ökad mångfald och lika möjligheter
- Imelda Labbé, medlem i ledningsgruppen: ”Vi på Volkswagen tror på mångfald inom alla områden.”
- Det tyska landslagets lagkapten Alexandra Popp: "Hashtaggen kommer att leda till många samtal. Jag tycker det är bra att Volkswagen driver diskussionen."
Kampanjens utgångspunkt är den vanliga användningen av termen "damfotboll" för att beskriva matcher som spelas av kvinnliga lag. Att lägga till "dam" ger intrycket av att detta inte är "riktig" fotboll – medan herrlag helt enkelt spelar "fotboll", utan några ytterligare specifikationer. Detta representerar en språklig intensifiering av upplevda förutfattade meningar.
Volkswagen siktar på att uppmärksamma detta tillstånd och samtidigt öka medvetenheten om hur mycket kvinnor bidrar till fotboll och sport i allmänhet runt om i världen. Med stöd från Volkswagen har fotbollsspelarna i VfL Wolfsburg varit en förebild för tysk fotboll i många år.
– Vår kampanj är en väckarklocka för att öka medvetenheten och uppmuntra människor att ifrågasätta hur språket ska användas. Det är språket som formar människors sätt att tänka om världen, säger Imelda Labbé, som den 1 juli tillträdde sin nya tjänst som medlem i ledningsgruppen för märket Volkswagen med ansvar för marknad, försäljning och servicemarknad.
– På Volkswagen tror vi på kraften av mångfald inom alla områden, för att tillsammans uppnå stora förändringar. Detta inkluderar hållbar elektrisk mobilitet, som vi åtog oss i ett tidigt skede som pionjärer, fortsätter Labbé.
Internt tillämpar Volkswagen en helhetssyn på ämnet mångfald. "Vi lever mångfald" är en av koncernens sju principer. Personalavdelningen för koncernen använder sig av ett världsomspännande mångfaldsindex för att säkerställa rättvisa och opartiska handlingar. Utbildningar ges också för ledning och anställda för att öka medvetenheten om mångfaldsfrågor och för att säkerställa att mångfald faktiskt är praxis inom företaget. Principen fokuserar inte bara på lika möjligheter för män och kvinnor, utan tar även hänsyn till kulturell bakgrund och sexuell läggning.
#NotWomensFootball-kampanjen lanseras i samarbete med det tyska landslaget, med stöd från några kända namn inom laget.
– Diskussionen kring lika möjligheter för män och kvinnor inom professionell idrott börjar få fart över hela världen. Jag tycker att det är bra att Volkswagen också driver diskussionen inom fotbollen. Hashtaggen #NotWomensFootball kommer att leda till många samtal. Det är ett viktigt steg mot ett erkännande av alla kvinnliga fotbollsspelares fantastiska prestationer – oavsett om de spelar på amatörnivå eller professionell nivå, säger lagkaptenen Alexandra Popp.
Kampanjlansering inramad av Europamästerskapet
För att nå en bredare publik drar kampanjen igång den 6 juli i öppningsmatchen på Old Trafford i Manchester, då hashtaggen #NotWomensFootball kommer att visas på de digitala LED-skärmarna. En emotionell video publiceras samtidigt. Allt innehåll finns på den speciella hemsidan "wedrivefootball", som under turneringens gång kommer att uppdateras med nya berättelser som relateras till lika möjligheter.
Stöd för UEFA:s strategi "Time for Action"
Kampanjen är ett tydligt uttryck på support från Volkswagen för den nuvarande UEFA-strategin för kvinnor i fotbollens värld. Under mottot "Time for Action" har UEFA gjort betydande investeringar i europeisk fotboll sedan 2019 – med målet att fördubbla antalet spelare i Europa till 2024. Detta bygger på en förändring i allmänhetens uppfattning och strukturellt stöd inom junior- och ungdomsfotbollen för att ge alla tjejer och kvinnor som älskar sporten möjligheten att utöva sin passion för sporten.
Uttryck för socialt engagemang från Volkswagen
Kampanjen ska fortsätta även efter mästerskapet. Att visa stöd för ökad mångfald och lika möjligheter är en integrerad del av verksamheten inom Volkswagen. Engagemanget överensstämmer med koncernens kärnvärden och dess gemensamma företagskultur.
Nyckelord
Kontakter
Marcus ThomasfolkKommunikationschef
Tel:070-35 896 57marcus.thomasfolk@volkswagen.seBilder

Länkar
Om
År 2021 levererade Volkswagen 4,9 miljoner personbilar till kunder i över 150 länder. Volkswagen är ledande importmärke och det största elbilsmärket i Sverige. På den svenska marknaden inregistrerade Volkswagen totalt 37 902 nya personbilar under 2021, vilket gav en marknadsandel på 12,6 procent. Av dessa var 28 procent en helt eldriven bil. Den eldrivna SUV:en ID.4 blev Sveriges populäraste elbil. Bland elbilarna nådde Volkswagen en marknadsandel på 18,7 procent.
Modellerna som marknadsförs täcker de flesta segment på bilmarknaden: ID.3, ID.4, ID.5, T-Cross, Taigo, Golf, Golf Sportscombi, Golf Alltrack, T-Roc, T-Roc Cabriolet, Tiguan, Tiguan Allspace, Touran, Passat Sportscombi, Passat Alltrack, Arteon, Arteon Shooting Brake, Sharan, Touareg, Caddy, Multivan och Amarok.
Volkswagen bedriver ett kontinuerligt arbete med att vidareutveckla tillverkningen av bilar. Elektrisk mobilitet, smart mobilitet och digital omställning av varumärket är de viktigaste strategiska frågorna inför framtiden.
Följ Volkswagen Personbilar
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Volkswagen Personbilar
Global storsäljare blir eldriven – Volkswagen ID. Polo på väg att bli produktionsklar15.12.2025 13:21:35 CET | Pressmeddelande
Nedräkningen till nya ID. Polo har startat. Fem månader före världspremiären har en vagnpark med nästan produktionsklara ID. Polo-prototyper kört de sista testkilometerna i flera regioner över hela världen. Målsättningen är att uppnå högsta kvalitet och perfektion in i minsta detalj samt för att finjustera köregenskaperna.
Nya Volkswagen T-Roc får fem stjärnor i Euro NCAP11.12.2025 10:21:18 CET | Pressmeddelande
Med nya T-Roc har ytterligare en Volkswagen-modell uppnått det högsta betyget på fem stjärnor i Euro NCAP:s säkerhetstester. Betyget är ett bevis på att kompaktsuvens helhetskoncept för säkerhet uppfyller de senaste och särskilt krävande testkraven. T-Roc är därmed en av de säkraste bilarna i sin klass.
Volkswagen ökade nyregistreringarna i november1.12.2025 13:30:28 CET | Pressmeddelande
November blev ytterligare en stark månad för Volkswagen i Sverige. Märkets registreringar av nya personbilar ökade med 8,3 procent, medan totalmarknaden sjönk med 15 procent jämfört med samma månad förra året.
Volkswagen samlar skidskytte- och längdlandslagen i unik tävling – se Skidduellen14.11.2025 14:22:21 CET | Pressmeddelande
Vad händer när två av Sveriges mest folkkära landslag möts i en duell ingen riktigt kan träna på? Volkswagen tog reda på det genom att samla skidskyttar och längdåkare i tre oväntade grenar i Volkswagen Skidduellen på Östersunds skidstadion. Resultatet? En uppgörelse fylld av skratt och imponerande tävlingsinstinkt.
Volkswagen avslutar nuvarande Touareg-generation med en ”Final Edition”5.11.2025 15:01:50 CET | Pressmeddelande
Produktionen av nuvarande generation av Touareg upphör 2026. För att markera detta lanserar Volkswagen nu ”Touareg Final Edition”. Specialmodellen kan nu beställas på den svenska marknaden i versionerna R-Line och laddhybriden R.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
