”Det roligaste är när jag får vara kreativ och experimentera”— fredagsporträttet med Douglas Hamilton

Douglas Hamilton är en uppskattad medarbetare på utemiljö-avdelningen. Med kunskap av färg och form och stor experiment-lust föreslår han kreativa sammansättningar av funktionella och vackra växter som skapar effekter. Orkidéer fascinerar liksom udda begonior i dagens fredagsporträtt:
Foto: Katarina Lorenz

När, hur och varför hamnade du på Einar Mattsson?
– 2020 ville jag göra något annat och kikade på olika jobbannonser och sökte säsongsjobb. Jag fick jobbet på utemiljögruppen och trivdes superbra, dels med arbetsuppgifterna dels med mina fantastiska kollegor.

Hur känns det att jobba utomhus på våren när naturen kommer till liv, gräset blir grönt och solen skiner efter en kall vinter?
– Det är obeskrivligt. Jag ogillar verkligen vintern starkt så när de första knopparna visar sig är det som om jag själv vaknar till liv.

Ni i Utemiljö-gruppen är duktiga på att lyfta fram och skapa vackra entréer och omgivningar till både nybyggda hus och de äldre fastigheterna. Hur lär man sig få ett öga för det?
– Viktigast är nog att få testa olika varianter. Du märker snabbt vad som funkar. När du känner dig bekväm kan du börja leka med linjer för att skapa effekter. Det viktigaste är förståelse för färger och deras samspel.

Försöker ni välja växter som var typiska för det årtiondet huset byggdes?
– Vi brukar inte välja växter från samma årtionde. Fast just nu planerar vi faktiskt nya rabatter på Sigtunagatan där vi kör på en stil som kallas ”Arts & crafts” som är från samma århundrade som fastigheten byggdes.

Vad har du för roll i er grupp idag?
– Eftersom jag har studerat färg och form, så är jag ofta med och bollar idéer för våra olika projekt.

Vilken är din favoritväxt?
– Jag älskar orkidéer. De har spännande blommor, tillhör världens näst största familj av växter och finns i varenda världsdel. Även norr om polcirkeln. Just nu är min favorit Lepanthes acuminata.

Vad är roligast i jobbet – när är du som mest nöjd?
– Det roligaste är när jag får vara kreativ och experimentera med våra olika säsongsplanteringar.

Hur får ett företag begåvade kollegor att stanna?
­– Genom att ge en tydlig position att växa på, både som person och i yrket.

Vilken var den senaste riktigt bra tv-serien du följde?
–The Mandalorian. Den är så välskrivet och jag är en Star Wars-nörd.

Var i världen skulle du vilja befinna dig just nu om du kunde välja?
– Borneo. Tack vare den artrikedom av växter som finns där. Med lite tur kanske jag skulle kunna upptäcka en ny art.

Vilket är ditt bästa köp någonsin?
– En stickling av Begonia bogneri. Det är en fantastisk begonia i miniatyr från Madagaskar. Du kan inte gissa att det är en begonia förrän du ser blommorna. De är ganska knepiga att hantera så den har lärt mig mycket om dessa växters behov.

Tre snabba:
O´boy eller te? Te.
Pelargon eller dahlia? Dahlia.
Sova länge eller gå upp tidigt? Upp tidigt.

Foto: Katarina Lorenz

”Ett Einar Mattsson-hus är byggt med omsorg och av kunniga hantverkare” — fredagsporträttet med Leif Larsson14.6.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

Efter 37 år på Einar Mattsson tänker trä-hantverkaren Leif Larsson nu sluta ställa väckarklockan. Det är dags att gå i pension efter att ha arbetat under tre generationer i den familjeägda koncernen Einar Mattsson. Arbetet med trästommen på befintlig byggnad i kvarteret Råttan sköt upp pensionen ett tag, men i juni är det dags att ägna mer tid för familj, hus och alla fordon.

Hur Einar Mattsson forskar kring mer hållbara fastigheter på KTH Dig-IT Lab5.6.2024 05:54:00 CEST | Nyheter

Einar Mattsson kommer i närtid att starta ett projekt tillsammans med EQUA för att utveckla energiberäkningsmodeller. Fastighetskoncernen Einar Mattsson äger 102 fastigheter från olika tidsepoker – och har därför många tekniska installationer att testa olika modeller på – vilket blir en väldigt bra testplattform för båda parter. Einar Mattssons motiv till att delta är för att minska klimatpåverkan.

”Jag gillar att hjälpa människor så vardagen fungerar bättre” — fredagsporträttet med Jonas Nylén31.5.2024 10:00:00 CEST | Blogginlägg

En kampsportande före detta besiktningsman som varit schackspelare. Så kan vi beskriva fastighetstekniker Jonas Nylén. Han är ganska ny i Einar Mattsson-koncernen och uppskattar både kunskapsbredden och den trevliga kulturen. Spårskruvmejseln är en klar favorit bland verktygen i det dagliga. Lär känna Jonas lite mer i dagens fredagsporträtt från Einar Mattsson: