Aftonbladet lanserar valbibel – gratis för Sveriges elever

I fullmatade ”biblar” berättar Sportbladets journalister vanligtvis allt om matcherna, lagen och de stora ligornas största utmaningar. Nu tar de bibel-konceptet till en ny arena – politikens. Den nya bibeln väger 512 gram, har 1 097 bilder och 1 102 texter. Det är 892 649 tecken fördelade över 252 faktaspäckade sidor och den tar sig an riksdagsvalet som vore det ett OS med Aftonbladets reportrar och profiler som Andreas Cervenka, My Rohwedder och Lena Mellin. Valbibeln kompletterar Aftonbladets övriga valbevakning med sitt unika anslag.
– Vi var nyfikna på att se vad som hände om Sportbladets finurliga och lekfulla journalistik, nördiga tonalitet och briljanta pennor tog sig an en ny liga tillsammans med erfarna reportrar från nyhetsredaktionen. Det blev precis så bra som vi önskat, säger Erika Scott, redaktionell printchef.
Aftonbladets valbibel innehåller all fakta om de politiska partierna man behöver veta, rättvist presenterat parti för parti och varvat med expertanalyser och specialreportrar som djupdyker i viktiga ämnesområden som ekonomi, försvar, sjuk-, äldrevård och pensioner.
Allt presenterat på ett lättbegripligt och underhållande manér, Sportbladets signum.
Sportbladet har producerat sportbiblar sedan fotbolls-EM 2008. Förra året publicerades 17 biblar där OS och EM väckte störst intresse.
– I dagens mediebrus är det svårt att hitta djuplodande journalistik – om alla partier och alla valfrågor – på ett och samma ställe. Här fick vi en möjlighet att ändra på det. Vi kände samtidigt att det var vår demokratiska skyldighet att ta oss an valet som om det vore ett OS. Det finns många likheter mellan sport och politik: laguppställningar, statistik och taktik, säger Sportbladets Johan Larsson som är redaktör och ligger bakom idén.
Målgruppen är inte bara drygt 7,7 miljoner intresserade väljare i allmänhet. Fokus har också lagts på att göra bibeln relevant för Sveriges skolelever och förstagångsväljarna. Därför erbjuds landets elever att utan kostnad ta del av hela ”Valbibeln” som e-tidning.
– Vi hoppas att bibeln kan bli ett diskussionsunderlag i klassrummen och i skolkorridorerna, men också vid kaffemaskinen på jobbet och middagsbordet hemma. Det här är unikt folkbildande, säger Erika Scott.
Läsarna får bland annat möta förstagångsväljaren Greta Thunberg och ta del av vad partierna tycker i väljarnas viktigaste frågor. De får också allt från Lena Mellins plusbetyg på partiledarna, analyser av statsvetare till enkla och begripliga förklaringar av Sveriges politiska system.
Aftonbladets ”Valbibeln” finns i butik från och med imorgon, den 23 augusti till och med valdagen den 11 september. Pris i butik: 79 kronor. Valbibeln finns också som e-tidning i Aftonbladet Plus och innehållet publiceras på sajten för alla Plus-prenumeranter.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Johan Larsson, redaktör för Valbibeln. Telefon: 070-423 11 64. E-post: johan.larsson@aftonbladet.se.
Erika Scott, redaktionell printchef. Telefon: 072-241 54 54. E-post: erika.scott@aftonbladet.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder


Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend stärker ledningen – Yale Varty blir ny Chief Commercial Officer (CCO)15.10.2025 12:00:00 CEST | Pressmeddelande
Ett viktigt steg för att stärka Vends kommersiella ledarskap inför framtiden, enligt Christian Printzell Halvorsen, VD för Vend.
Vend appoints Carl Vult von Steyern as Director of Advertising3.9.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Vend, the Nordic marketplace group behind Blocket (Sweden), Finn (Norway), Tori (Finland) and DBA (Denmark), is accelerating the transformation of its advertising business by appointing Carl Vult von Steyern as Director of Advertising Products & Operations.
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum
