Godare.se ska bli svenska matälskares förstaval på nätet

För två år sedan lanserade Schibsted tv-kanalen Godare som idag har omkring 1,2 miljoner linjära tittare i månaden. Redan då började planeringen för den matsajt Aftonbladet nu lanserar med samma namn.
– Mat och dryck har alltid varit en viktig del av Aftonbladet, dels för att ge inspiration, men också för att sprida både kunskap och förströelse. Det ligger i vårt DNA att hjälpa läsare i deras vardag och med den här satsningen kan vi både erbjuda en spännande redaktionell miljö och en trygg digital kontext för våra annonsörer, säger Karl Hahtovirta.
Utvecklare och redaktörer har på djupet analyserat användarnas behov och vanor och byggt sajten utifrån det.
Resultatet är en varm, inbjudande och inspirerande användarupplevelse. Den känslan lyfts också fram i nya kampanjen ”Feeling Godare”, med pannor som fräser, grytor som puttrar, dofter och smaker, som tagits fram tillsammans med reklambyrån Eljest.
Innehållsmässigt har sajten fyllts med aktuella recept från några av landets främsta matprofiler. Den nya sajten ger också möjlighet att lyfta fram både bilder och rörligt material på ett helt nytt sätt.
– Godare är Aftonbladets matsajt – mat är viktigt i kvällstidningsmixen – och vi kommer självklart att driva trafik från Aftonbladets startsida, men genom att ha en egen domän blir det enklare för oss att också klättra i olika sökmotorer, förstärka närvaron i sociala medier och växla upp samarbetet med våra profiler, säger Lena Widman, redaktionellt ansvarig för satsningen.
Genom Godare.se får också annonsörer i segmentet ännu en trygg kontext att nå ut till sina målgrupper.
– Nu kan vi erbjuda en härlig och inspirerande mat- och dryckkontext med många kreativa annonslösningar. Det unika med Godare som koncept är styrkan i att kunna kombinera en kvalitativ sajt med bra feeling och hög räckvidd tillsammans med en tv-kanal som når en miljonpublik. Våra annonsörer får nu möjlighet att tillsammans med starka kockprofiler få distribution på sina annonsbudskap linjärt, digitalt och i sociala medier. Den lösningen är svårslagen, säger Cecilia Bjärkefur, försäljningschef för FMCG på Schibsted Marketing Services.
För ytterligare information, vänligen kontakta:
Karl Hahtovirta, kommersiell chef, Aftonbladet. Telefon: 070-685 30 86. E-post: karl.hahtovirta@aftonbladet.se
Lena Widman, redaktionell chef Godare.se. Telefon: 070-676 23 10. E-post:lena.widman@aftonbladet.se
Cecilia Bjärkefur, Head of Sales FMCG. Telefon: 072-855 22 77. E-post:cecilia.bjarkefur@schibsted.com.
Martin Mentell, CEO Eljest Agency. Telefon: 073-200 03 21 E-post: martin@eljestagency.se.
Nyckelord
Kontakter
Petter OvanderCommunication Specialist, Publishing
Tel:070-268 26 64petter.ovander@schibsted.comBilder






Länkar
Om
Schibsted är en familj av digitala varumärken med en stark position i Norden och cirka 6000 anställda. Miljoner människor använder dagligen våra marknadsplatserna, mediehus och digitala tjänster. Vår gemensamma mission ”empowering people in their daily lives” är förankrad i vårt mediearv och i en tradition av ständig förändring. Aftonbladet är ett av våra mediehus.
Godare.se är Aftonbladets matsajt. Här möter du Sveriges främsta matprofiler och hittar flera tusen recept. Tillsammans med tv-kanalen Godare ger vi matinspiration till vardag, fredag och fest. Vi underhåller, överraskar och har nära till värme och skratt. Allt sammantaget kokar det ner till en särskild feeling. Vi kallar den Godare. Feeling Godare.
Följ Vend
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Vend
Vend appoints Maria Sandgren as new EVP & Chief Product and Technology Officer15.5.2025 10:05:00 CEST | Pressmeddelande
Today, Vend appointed Maria Sandgren as Executive Vice President and Chief Product & Technology Officer.
Schibsted Marketplaces becomes Vend: A new name for a smarter future12.5.2025 09:00:00 CEST | Press Release
Schibsted Marketplaces announces its official change into Vend today, marking a bold new chapter as a unified, purpose-driven family of marketplaces across the Nordics. The new name and brand identity reflect the company’s ongoing evolution as a leading digital marketplaces company committed to helping users make smarter choices and spend their time wisely.
Schibsted Marketplaces avslöjar nytt företagsnamn: Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Pressmeddelande
"Vend markerar början på en enad satsning. Med det här nya namnet förenar vi vår nordiska familj av marknadsplatser – och förvandlar dem till en kraftfull innovationsmotor," säger Christian Printzell Halvorsen. Den fullständiga övergången till Vend är planerad till andra kvartalet 2025.
Schibsted Marketplaces reveals new corporate brand name, Vend14.1.2025 17:34:49 CET | Press Release
“Vend marks the beginning of a united effort. With this new brand, we are bringing together our Nordic family of marketplaces – uniting them into one powerful force of innovation,” says Christian Printzell Halvorsen. The complete transition to Vend is scheduled for Q2 2025.
Hälften av second hand-köpen ersätter ett nytt köp14.6.2024 12:49:59 CEST | Pressmeddelande
Idag släpper Schibsted Marketplaces sin Second-Hand Effect-rapport som undersöker påverkan och fördelar med att köpa second-hand på marknadsplatserna Blocket, FINN, Tori och DBA.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum