Minskad köpkraft slår hårt mot modehandeln

Butiker och e-handel | Augusti 2022-2021 | Augusti 2022- 2019 | Ackumulerat 2022/2021 | Ackumulerat 2022/2019 |
Kläder |
-2,5 % |
0,8 % | 18,3 % | 3,6 % |
Skor | -7,6 % | - 20,8 % | 13,1 % | -19,7% |
Kommentarer från Svensk Handel
- Augusti brukar vara en stark månad för modehandeln, då vi uppdaterar garderoben inför hösten och nya skolkläder ska köpas till barnen. Därför är det oroväckande med en tillbakagång jämfört med 2021. Nu ser vi att konsumenter håller hårdare i plånboken och har en avvaktande inställning till köp, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel
- Vi ser att handlarnas lönsamhet blir allt mindre till följd av ökade inköpspriser. Utöver detta oroas vi för de kostnadsökningar butikerna står inför till följd av skyhöga elpriser och hyresavtal som riskerar att öka kraftigt till följd av hög inflation, säger Sofia Larsen.
- Nu är det av yttersta vikt att nästa regering, oavsett sammansättning, inser allvaret och agerar skyndsamt för att dämpa de skenande elpriserna. Annars är risken för än fler konkurser inom handeln stor, avslutar Sofia Larsen.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels drygt 9 000 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Svagt konjunkturläge gör att handlarnas framtidsförväntningar faller ytterligare27.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Handlarnas framtidsförväntningar fortsätter att falla. Fortsatt höga kostnader, i kombination med en vikande försäljning gör att branschen nu stålsätter sig för vad som ser ut att bli svåra höst- och vintermånader. Det visar Svensk Handels Handelsbarometer för september.
E-handeln utvecklas sämre än handeln totalt i augusti22.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handels E-handelsindikator för augusti månad visar att e-handelns omsättning, mätt i svenska konsumenters e-handel från enbart svenska aktörer, minskade med 1 procent jämfört med samma månad föregående år men ökade med 3 procent om e-handeln från utlandet också inkluderas.
Svensk Handel kommenterar budgeten: ”Positivt med breda skattesänkningar”20.9.2023 10:43:14 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel välkomnar regeringens fokus på inflationsbekämpning och skattesänkningar som stimulerar hushållens konsumtionskraft. Däremot saknas åtgärder för att sänka företagens kostnader.
Svensk Handel välkomnar avskaffandet av plastpåseskatten13.9.2023 15:57:58 CEST | Pressmeddelande
Regeringen meddelar att skatten på plastpåsar försvinner i november 2024, med hänvisning till att EU-målen kring minskad plastkonsumtion redan uppfyllts. Svensk Handel, som tidigt ifrågasatte behovet av en plastpåseskatt, välkomnar dagens besked.
Rejält lyft för klädhandeln i augusti12.9.2023 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Slut på semestrar, ostadigt väder och en återgång till skolor och arbetsplatser bidrog till en stark månad för klädhandeln, som uppvisar en volymökning. I skohandeln sjönk däremot volymförsäljningen, men noteras ändå för en ökning i löpande priser. Det visar Svensk Handels Stilindex för augusti månad.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum