Riksteatern deltar med stort program på MR-dagarna
-Genom vår medverkan vill vi diskutera kulturens roll i biståndssammanhang. Med dagens biståndsmål borde den kunna ta större plats och vara en aktiv del i metoderna för att möta mål kring demokratiutveckling, frågor om mänskliga rättigheter, och fattigdomsbekämpning, säger Rani Kasapi som ansvarar för Riksteaterns internationella verksamhet.
En av Riksteaterns programpunkter under MR-dagarna är det internationella radioteaterprojektet Iranian Voices som man kommer att kunna lyssna på i lurar. Radiodokumentärerna bygger på anonyma berättelser där stort fokus ligger på kvinnors rättigheter och HBT-frågor. Föreställningarna som spelades in och sändes 2011-2012 på fem olika språk, är ett samarbete mellan Riksteatern, Sveriges Radio och ett antal teatrar i Europa och har sänts av flera radiostationer, SR och BBC, RBB (Rundfunk Berlin-Brandenburg), Radio Zamaneh samt ett stort antal persiska sajter. Satsningen genomfördes med stöd av SIDA. Det är starka dokumentära berättelser och vardagsskildringar om hur det är att leva som kvinna och/eller homosexuell i Iran idag. Radioteatersatsningen är ett sätt att informera om rådande rättssystem i dagens Iran samt ett sätt att stödja demokratirörelsen i Iran.
Riksteatern arrangerar också seminariet Kultur och bistånd. Under denna rubrik diskuteras vilken roll kullturen kan ta i biståndssammanhang och varför den inte har legitimitet som bistånd. Riksteatern har visat att det går att lyfta angelägna frågeställningar med kulturens hjälp.
I samarbete med Settler Watch visas utställningen Med kameran som vapen, en videoutställning med unika filmer från Västbanken. Filmsekvenserna är tagna av palestinier med kameror de fått från den israeliska människorättsorganisationen B’Tselem. Materialet skildrar livet under den israeliska ockupationen och brott mot mänskliga rättigheter som människor på Västbanken utsätts för. I anslutning till utställningen arrangeras ett seminarium med Bilal Tamimi från Västbanken, som är en av de mest aktiva volontärfilmarna inom B’Tselems kameraprojekt. Bilal kommer att berätta om sitt arbete med kameran som vapen och hur det används mot kränkningar av mänskliga rättigheter i hans hemby, Nabi Saleh, där israeliska bosättare tagit över odlingsmarker och brunnar. Med kameran som vapen är ett samarbete mellan Settler Watch och Riksteatern och genomförs med stöd från Svenska Institutet. En internationell turné är planerad till 2013.
Föreställningen Made in India - Notes from a babyfarm spelas på Världskulturmuseet. I den diskuteras frågan om surrogatmödraskap utifrån ett MR-perspektiv. Den transnationella handeln med surrogatmödraskap är oreglerad och växer, den skapar också debatt. För en fjärdedel av priset i väst planteras ett befruktat ägg i en indisk kvinnas livmoder. Barnlösa par från väst får ett efterlängtat barn och surrogatmamman från syd får en inkomst hon annars inte har möjlighet till. Men är det så enkelt? Nu flyttar frågan in på scen. Projektet är ett samarbete mellan Riksteatern, Global Stories och Odense Teater i Danmark. Sociologen och skådespelerskan Amrita Pandes fältforskning från en indisk fertilitetsklinik ligger till grund för föreställningen, hon medverkar också själv i den. Fiktion och dokumentära inslag från en av klinikerna i Indien blandas. Frågan om ofrivillig barnlöshet är högaktuell, tidigare i höst genomfördes den första livmodertransplantationen i Sverige och riksdagen har beslutat om en förutsättningslös utredning kring surrogatmödraskap.
Några tidigare produktioner med MR-anknytning av Riksteatern Förutom de ovan nämnda programpunkter som ingår i MR-dagarna har Riksteatern på olika sätt lyft frågor kring mänskliga rättigheter och demokrati. I dagarna avslutades ett gästspel av Hamlet på kurdiska - Hebûn an nebûn (Att vara, eller inte vara) med Theater RAST och Stadsteatern i Diyarbakır, en stad i sydöstra Turkiet. ”Att vara eller inte vara” är en individuell frågeställning för européer, men för kurder gäller det hela nationen. Regissören Celil Toksöz har berättat att han läste en artikel en gång i en turkisk tidning där en politiker avfärdade hans modersmål, kurdiska, som ett ´bergsspråk´. Journalisten undrade varför kurdiska inte tilläts i skolorna varpå politikern sa: ´Men kurdiska är ju inget riktigt språk, eller hur? Ingen skulle ju kunna spela Hamlet på kurdiska´ Det uttalandet har följt Celil Toksöz sedan dess. Han säger också att han, förutom att lyfta den kurdiska kulturen och språket, vill att pjäsen ses som en fredsgest. Efter alla rapporter om våldshandlingar inser jag att fredsgester är precis vad vi behöver nu, har Toksöz sagt. Uppsättningen har fått ännu större aktualitet genom den hungerstrejk som just nu pågår i turkiska fängelser för kurdernas rätt till sitt språk bland annat. Enligt The Guardian deltar 690 fångar i strejken. http://www.guardian.co.uk/world/2012/oct/25/turkish-kurds-hunger-strike-erdogan Ett annat exempel är föreställningen ”African Cinderella” som spelades i Sverige och Ghana 2010. Föreställningen lyfte barns, framför allt flickors rättigheter och var ett samarbete mellan Riksteatern, Svenska Institutet och Ghana National Theatre. Förutom de konstnärliga ambitionerna med projektet ville man stärka unga flickors situation. Tematiken, att växa upp i styvfamilj är vardag för många flickor i Ghana. Skilsmässor och polygami är några av orsakerna. En annan orsak är den ökade urbaniseringen där föräldrar söker sig till städer för att hitta arbete och tvingas lämna sina barn hos familjer som har det bättre ställt. Flera av skådespelarna hade själva upplevt Askungetematiken. Föreställningen nådde ca 50 000 barn i Ghana och Nigeria med efterföljande workshops. Concha tu Madre var en föreställning om papperslösa invandrare, utan de fyra sista siffrorna i personnumret, de osynliga, de olagliga. Föreställningen ingick i Riksteaterns stora satsning Den polske rörmokaren, fyra nyskrivna pjäser om Sverige, Europa och solidaritetens gränser (2007). Projektet syftade till att skildra dagens Sverige i ett Europa i förändring och undersöka solidaritetens gränser. Pjäserna spelade på arbetsplatser, skolor och i offentliga rum och väckte stor uppmärksamhet och debatt. Concha tu Madre spelade också en föreställning i Stockholm speciellt för papperslösa.
Fakta Vad? Riksteatern medverkar på MR dagarna i samarbete med medlemsföreningarna Intercult och Settler Watch, de senare ingår i Riksteaterns Palestinanätverk. Fyra programpunkter presenteras: -Iranian Voices, ett internationellt radioteaterprojekt som man kan lyssna på i lurar - Kultur och bistånd, seminarium om kulturens roll i biståndssammanhang, i samarbete med Intercult, medlemsförening i Riksteatern. -Med kameran som vapen, videoutställning med filmer från Västbanken, i samarbete med Settler Watch. - Made in India - Notes from a babyfarm. Riksteaterns uppmärksammade föreställning om den transnationella handeln kring surrogatmödraskap. Spelas på Världskulturmuseet 13 november kl 10:00 & 16.00. När? 12-13 november 2012. Var? Svenska Mässan, Göteborg.
Kontakter
Presskontakt Anneli Gunnar, anneli.gunnar@sodrateatern.com 08-531 99 272 eller 070-682 97 25
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum