Maximerad minimalism när Refused-gitarrist regisserar La Bohème

Från segertågsliknande världsturné tar Kristofer Steen steget direkt in på en annan scen – NorrlandsOperan i Umeå för sin officiella debut som operaregissör. Maximerad minimalism är uttrycket som kommer bli ytterst tydligt för alla som att ser La Bohème, som är ett samarbete mellan NorrlandsOperan och Riksteatern. Premiär den 28 februari 2013.

Precis hemkommen från återföreningsturné och sex utsålda spelningar i Australien. Men semester är inte aktuellt. I stället blir det att kliva rakt in på operascenen för Kristofer och det övriga konstnärliga teamet. På NorrlandsOperan möter Puccinis romantiska klassiker en regissör med ett i operavärlden ovanligt förflutet och ett mycket annorlunda temperament. Kristofer Steen har en bakgrund som gitarrist i Refused, hardcore-bandet från Umeå som under nittiotalet stakade ut riktningen för mängder av hårda, arga och experimentella rockmusiker världen över.

- Naturligt dras jag till det råa, nerviga och smutsiga. Till en början var jag nästan rädd för att ta mig an något som är så uteslutande vackert. Men jag tror att det behöver finnas friktion mellan materialet och regissören för att det ska bli riktigt bra, säger Kristofer Steen

La Bohème handlar om kärleksparet Mimís och Rodolfos liv i Paris men även när det gäller själva historien tar Kristofer nya grepp: - Rodolfo brukar karaktäriseras som en hjältetenor, den typiska alfahannen. Men jag ser honom snarast som en posör. Han vill vara en stor poet men har det inte i sig. Betraktar jag honom på det sättet, som en osäker person som överkompenserar för sina brister, då kan jag förstå honom. Då blir han rörande.

Rutinerade scenografen och ljusdesignern Linus Fellbom har i samarbete med regissören skapat rena, enkla scenbilder som rör sig från det avskalade till det spektakulära och Behnaz Arams (Whyred och H&M) minimalistiskt uttrycksfulla kostymer fullbordar det visuella intrycket. Föreställningen rymmer också några överraskande lösningar på gränsen till rent illusionsmakeri: - La Bohème handlar om kärlek, om kärleken som en slags naturlagsupphävande kraft. I den här uppsättningen är det något som tar sig uttryck rent praktiskt på scenen, säger Kristofer Steen hemlighetsfullt.

Uppsättningen är en samproduktion med Riksteatern och kommer efter ordinarie spelperiod på NorrlandsOperan att turnera till Riksteaterföreningar över hela Sverige under hösten 2013.

Biljettsläpp: 30.11 2012

För mer information, se www.norrlandsoperan.se och www.riksteatern.se/laboheme

För mer information och intervjuförfrågningar kontakta gärna: Magnus Mikaelsson, presskontakt NorrlandsOperan 0703340402 magnus.mikaelsson@norrlandsoperan.se Eller Mimmi Fristorp Fagerholm, pressansvarig Riksteatern 08-53199354 mimmi.fristorp@riksteatern.se

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.