Verksamheten i Södra Teatern blir gemensam organisation

Riksteaterns styrelse beslutade fredag eftermiddag att slå samman de två verksamheterna - scenutbudet och restaurangverksamheten - som finns inom huset Södra Teatern i en gemensam organisation.

Det blir Riksteaterns dotterbolag Södra Teatern AB, som hittills ansvarat för restaurangverksamheten, som utvidgar sin verksamhet till att även rymma scenutbudet. Genom att samla all verksamhet i ett dotterbolag, Södra Teatern AB, blir det en tydlig ledning med en person som är både VD och Konstnärlig ledare och därigenom bättre förutsättningar att skapa en helhetsupplevelse för publiken, en bättre vardag för medarbetarna i huset och förbättrad ekonomisk styrning. Riksteatern är ägare av aktiebolaget Södra Teatern AB och kommer även i fortsättningen att vara det, och den värdegrund som Riksteatern står för kommer även i fortsättningsvis att genomsyra dotterbolaget Södra Teatern AB.

- Sammanslagningen betyder att organisationen blir tydlig och att verksamheten får rätt förutsättningar att drivas professionellt. Konkret betyder det att Södra Teatern AB tar över all verksamhet i Södra Teatern, säger Riksteaterns VD Birgitta Englin.

Just nu pågår en rekryteringsprocess av en ny VD och Konstnärlig ledare för Södra Teatern AB. Den nya VD: n och Konstnärlige ledaren ska ha kompetens både från konstnärliga sammanhang och från restaurangbranschen, och ska fortsätta leda den mångfacetterade kulturverksamheten på Södra teatern, som är ett av Stockholms äldsta scenkonsthus och en älskad mötesplats för stockholmare, så att alla stockholmare och besökare även framöver får tillgång till kvalitativ scenkonst.

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.