Riksteatern arbetsbefriar medarbetare

Riksteatern tog igår onsdag beslut om att arbetsbefria en medarbetare som är korttidsanställd för att arbeta med sommarens projekt Walls of Fame och graffitikollot Art of the Streets Camp.

Anledningen till beslutet är att personen ifråga gjort sig skyldig till skadegörelse och fått böter för detta. Personen, som även arbetar ideellt i Riksteaterföreningen Graffitifrämjandet, har erkänt skadegörelsen.

- Riksteatern tar avstånd från all form av skadegörelse. När vi i går fick veta vad som hänt tog vi i Riksteaterns ledning beslut om att personen skulle arbetsbefrias från sin korttidsanställning hos Riksteatern, säger Birgitta Englin, vd för Riksteatern.

Riksteatern kommer att genomföra Walls of Fame och Art of the Streets Camp i sommar som planerat.

- Walls of Fame och Art of the Streets Camp är viktiga och handlar om konstformen graffiti, vi hyllar kommuner med öppna väggar som erbjuder lagliga möjligheter för både nya och etablerade graffitikonstnärer, säger Birgitta Englin också.

För frågor kontakta: Matilda Asp, 08-531 99 408 eller matilda.asp@riksteatern.se