Carl Bildt och Stefan Löfven håller tal under Eldfesten

Förra året deltog nästan 40 000 personer när Riksteatern arrangerade Eldfesten, eller Chaharshanbeh Souri på persiska, runt om i landet. Den 18 mars firas Eldfesten, en fest för solen, våren och ljusets återkomst och utrikesminister Carl Bildt och oppositionsledare Stefan Löfven är på plats i Kungsträdgården i centrala Stockholm för att önska gott nytt år från scenen.

För femte året i rad bjuder Riksteatern (http://www.riksteatern.se/) tillsammans med ett 50-tal ideella aktörer på en fantastisk eldfest och i år blir festen större än någonsin. Detta gör Sverige till det land i världen där firandet av Eldfesten (http://www.riksteatern.se/eldfesten) är störst, vilket inte undgått internationell press: BBC World och Voices of America kommer att direktsända firandet i Kungsträdgården. Och i år medverkar alltså även utrikesminister Carl Bildt (http://www.regeringen.se/sb/d/7382) och oppositionsledare Stefan Löfven (http://www.socialdemokraterna.se/Stefan-Lofven/) i firandet.

Den 18 mars från kl 18 fylls Kungsträdgården i centrala Stockholm, Heden i Göteborg, Folkets park i Malmö, Önsta gryta i Västerås och Tonhallen i Sundsvall av världsartister, dans, mat och gemenskap under bar himmel. Artister i urval är: Sharam Shabpareh, en av de största pop- och rockikonerna i Iran och Andy är en av de mest kända nu levande armenisk-iranska singer-songwriters. Rana Mansour jämförs med artister som Norah Jones, Sade, och Alicia Keys och melodifestivalaktuella Mahan Moin är en av två konferencierer i Kungsträdgården. Mer information om firandet i de respektive städerna finns här.

Om Eldfesten: Eldfesten eller Chaharshanbeh Souri som den heter på persiska, är en kulturell högtid som har nära anknytning till det iranska, afghanska, kurdiska och tadzjikiska nyåret. Högtiden är en festival med våren, solen, ljuset och det nya året i fokus och har firats i nästan 4000 år. Med Eldfesten och Norouz-firandet fortsätter Riksteatern arbetet för kultur, demokrati och mänskliga rättigheter.

Eldfesten arrangeras i samproduktion med: Riksteatern, Farhang (http://www.farhang.nu/), Eldfestkommittén, Stockholms stad, (http://www.stockholm.se/) Göteborgs Eldfestkommitté, Göteborgs stad (http://www.goteborg.se), Iransk-Svenska föreningen i Malmö (http://www.isfmalmo.se/), Malmö stad (http://www.malmo.se/), Moriska paviljongen (http://www.moriskapaviljongen.se/), Riksteatern Västernorrland (http://vasternorrland.riksteatern.se/), Sundsvall stad (http://www.sundsvall.se/), Västerås stad (http://www.vasteras.se/Sidor/startsida.aspx), Föreningen Shabhaye Iran, Föreningen Mihan i Västerås.

Läs mer om Eldfesten här (http://www.riksteatern.se/eldfesten).

För pressbilder se Riksteaterns mediabank (http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/eldfesten-2014-2).

Presskontakt: Gilda Romero PR-ansvarig Riksteatern Tel: 08-531 99 354 Mobil: 070-528 99 15 gilda.romero@riksteatern.se