Finstämt möte om livets mysterier

Byteaterns Lars Sonnesjö följer upp dundersuccén En stund på jorden med nyskrivna föreställningen En stund till. En ömsint och humoristisk föreställning med livet som tema. Riksteaterpremiär i Östersund den 30 september.
foto-Peder-Nabo

Varje kväll går Lars och dockan Signe upp i logen för att sminka av sig efter ett framträdande. Men till skillnad från alla andra kvällar möts de nu för första gången på riktigt och har ett öppet och ärligt samtal om livet, saknad, längtan och åldrande. För hur har allt egentligen blivit som det har blivit? I denna efterlängtade uppföljare av Byteaterns stora publikframgång om syskonparet Henning och Signe Kullzén, fortsätter Lars Sonnesjö sitt uppskattade dockspel, nu på Riksteaterturné.

- Jag gillar att spela med dockor. Relationen mellan mig, dockan och publiken är oerhört spännande och intressant, säger Lars Sonnesjö. Ibland kan mötet med en docka på en scen bli mycket starkare än med en människa, säger han.

Det är Östersunds Teaterförening som arrangerar premiären 30 september.

- Den här föreställningen gick rakt in i hjärtat på mig, den är som en stor varm kopp te med en god bulle till, säger Lisa Engman Roos på Östersunds Teaterförening. Det är ju ett lite annorlunda grepp att använda en docka i teater för vuxna, men jag tror absolut att den här föreställningen kommer gå hem hos vår publik, säger hon.

Om Lars Sonnesjö: Lars Sonnesjö är skådespelare och dramatiker på Byteatern i Kalmar sedan 35 år. Under sommaren regisserade han Gertrud Larssons pjäs Glasjesus som spelades i Orrefors och Kosta.

Medverkande och manus: Lars Sonnesjö

Turnéplan: 30 september Östersunds Storsjöteatern, 2 oktober Vilhelmina Folkets Hus, 3 oktober Storuman Folkets Hus, 4 oktober Malå, 7 oktober Storvik, 8 oktober Sandviken, 9 oktober Hofors Folkets Hus, 12 oktober Tidaholms, 14 oktober Varberg, 15 oktober Stenungsunds, 17 oktober Tomelilla Folkets Park, 18 oktober Kävlinge, 19 oktober Ronneby Folkets Hus, 21 oktober Tjörns, 22 oktober Grästorp, 24 oktober Råby, 26 oktober Grödinge, 3 november Arboga, 6-7 november Haparanda, 11 november Skara

För pressbilder se Riksteaterns mediabank (http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/en-stund-till).

För mer detaljerad turnéplan se Riksteaterns web (http://www.riksteatern.se/enstundtill#turneplan).

Presskontakt: Gilda Romero PR-ansvarig Riksteatern Tel: 08-531 99 354 Mobil: 070-528 99 15 gilda.romero@riksteatern.se

foto-Peder-Nabo

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.