Prisbelönt operakör på turné Riksteatern

[image]

Den prisbelönta kören Cape Town Opera blandar afrikanska sångskatten med amerikansk gospel och opera i föreställningen African Angels. Mellan den 12 och den 16 april turnerar föreställningen med Riksteatern.

Cape Town Operas kör vann det prestigefyllda Årets operakör i 2013 års International Opera Award och har på kort tid blivit en av de starkast lysande operakörerna i världen. Deras föreställning African Angels har med sin breda repertoar och fartfyllda scenshow rönt stor uppmärksamhet både i kåkstäderna i Johannesburg och på konserthus med Berlins filharmoniker.

Med teatraliska och dansanta inslag tar den arton personer starka sydafrikanska kören med publiken på en sprudlande musikalisk resa. Från Gershwins Summertime och Plenty of nuttin ur Porgy och Bess, till traditionella gospels som The Battle of Jericho och klassiska operaverk som Va Pensiero från Nabucco. Ackompanjerade av piano och trummor utlovas en körkonsert långt utöver det vanliga.

Riksteaterns turné med African Angels pågår den 12 till den 16 april och besöker Jönköping, Vara och Stockholm. Se turnéplanen på http://www.riksteatern.se/forestallningar/african-angels

African Angels med Cape Town Opera

Cape Town Opera körledare: Marvin Kernelle

Konstnärlig ledare: Roy Hunter

Regi och koreografi: Jacki Job

Musikalisk ledare och pianist: Stefan Lombard

Produktion: Cape Town Opera

Medverkande på scen:

Soprano; Babongile Manga, Pumza Mxinwa, Linda Nteleza, Portia Shwana och Bukelwa Velem.

Mezzo-soprano; Nolubabalo Mdayi, Fikile Mtetwa, Pelisa Myendeki och Nonkululeko Nkwinti.

Tenor; Lusindiso Dubula, Vuyisa Jack, Monwabisi Lindi, Siphesihle Mdena och Mlungiseleli Nqadini.

Bass/baritone; Lungile Halam, Paul Madibeng, Thando Mpushe och Sandile Sikhosana.

Amanda Borg

press@riksteatern.se