Mindy Drapsa anställs på Tyst Teater

Mindy Drapsa blir ny verksamhetsledare på Riksteaterns Tyst Teater. Tillsammans med konstnärliga ledaren Josette Bushell-Mingo ska hon leda verksamheten administrativt. Hon tillträder tjänsten 1 mars. Mindy Drapsa är idag VD på Dramaski som producerar film och tv på teckenspråk.
Fotograf: Mikael Sundberg

- Det är en ära att få vara den första döva person som blir verksamhetsledare hos Tyst teater. Min vision är att utveckla och stärka Tyst Teater med sin unika kunskap om dövkultur och teckenspråk så att den förgyller mångfalden i samhället, säger Mindy Drapsa.

Mindy Drapsa ligger bakom den första TV-serien på teckenspråk, anders.se. Som producent på SVT Teckenspråk har hon bland annat gjort ungdomsprogrammet Byss och en serie om USA. För Tyst Teater har Mindy dramatiserat och regisserat den hyllade föreställningen Ljuset i sprickan.

För mer information: Emma Englund Press- och PR-ansvarig Tel: 08-531 99 408 Mob: 070-637 5940 E-post: emma.englund@riksteatern.se

Fotograf: Mikael Sundberg

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.