De får dansresidens på Riksteatern
Under 2017 kommer bland annat Gunilla Heilborn och Lisen Rosell tillsammans med Nadja Hjorton och Anna Efraimsson att ha produktionsresidens på Riksteatern i Hallunda. Utöver dessa har tre koreografer valts ut genom det open call som genomfördes i februari. Då hade alla verksamma koreografer som ville möjligheten att skicka in en ansökan. Hela 77 ansökningar kom in och de som valdes ut är Anmar Taha och Josphine Gray (Iraqi Bodies), Emelie Enlund och BamBam Frost.
- Vi välkomnar dessa framstående konstnärer till Riksteatern. De visar vilken bredd det finns inom dansen idag. Samtidigt finns det ett behov bland koreografer efter fler plattformar där de har möjlighet att få arbeta och utveckla sina verk. Detta blev extra tydligt när så många ansökte till våra produktionsresidens och det visar på att den här typen av satsningar är viktiga, säger Mia Larsson, danschef på Riksteatern.
De koreografer som valts ut kommer i olika perioder under året vara verksamma på Riksteatern i Hallunda för att färdigställa sina verk. I produktionsresidensen ingår tid i blackbox, teknik inklusive support samt produktionsmedel för att göra det möjligt att färdigställa produktionen. Produktionerna som har tilldelas residens har valts ut av Helena Ringvold, ansvarig producent för produktionsresidens, i samråd med danschef Mia Larsson och Riksteaterns konstnärliga råd för dans som i mån av tid har reflekterat. 2016 hade bland annat P*fect Dance Company, Andersson Dance och Erik Linghede residens på Riksteatern i Hallunda.
Riksteatern dansresidens 2017
Gunilla Heilborn Med verket The Wonderful and The Ordinary som görs i samarbete med den österrikiska gruppen Theater im Bahnhof. Gunilla Heilborn är känd för sina egensinniga föreställningar som blandar dans, text och film. Under sitt dansresidens på Riksteatern kommer Heilborn arbeta med den kommande föreställningen The Wonderful and The Ordinary som utforskar minnets och glömskans mekanismer. Föreställningen har världspremiär i slutet av september på den prestigefulla scenkonstfestivalen Steirischer Herbst i Graz, Österrike.
Lisen Rosell, Nadja Hjorton och Anna Efraimsson Med verket Cuteness Overload. Lisen Rosell och Najda Hjorton kommer båda från ÖFA-kollektivet och Anna Efraimsson är bland annat aktiv som curator och föreläsare. Under sitt residens kommer de arbeta med det extremt gulliga och zooma in på vad som händer när det slår över och blir äckligt och motbjudande. Verket relaterar till biologi, miljö, sociala konstruktioner, kön, sexualitet och makt. Maktaspekten i förhållande till gullighet kommer även att undersökas i arbetet. Till exempel det komplexa i att gulliga fenomen på nätet tar allt större plats parallellt med att en människofientlig och hatisk politik sprids och når alla skikt i samhället.
Anmar Taha och Josphine Gray (Iraqi Bodies) Med verket The Rite of Exile: Part 2 Wounded Eye (or On Love). Iraqi Bodies består av Josephine Gray och Anmar Taha som är konstnärlig ledare. Under sitt residens kommer gruppen utveckla andra delen i verket The Rite of Exile som utforskar teman från Dante Alighieris böcker Den gudomliga komedin och De vulgari eloquentia. Verket består av tre perfomance/installationer som behandlar de poetiska ämnena kärlek, krig och dygd sett genom infernot, paradiset och skärselden från Dantes värld.
Emelie Enlund Med verket We Love Holocene V - I dream About after. Emelie Enlund är dansare, koreograf och medlem i dans- och performancegruppen JUCK. 2014 tog Enlund initiativet till We Love Holocene, ett långsiktigt projekt som utforskar människan och konstens relation till klimatkrisen genom att förena street dance, filosofi, idéhistoria och det sceniska uttrycket i sökandet efter inre och yttre hållbarhet. Under residenset utforskas rörelse och rum för We Love Holocene V, den femte episoden i serien.
BamBam Frost Med verket Sorry (arbetsnamn), ett danskonstnärligt arbete initierat av BamBam Frost. Sorry analyserar vilka kroppsdelar, danser och rörelser som förknippas med icke-vita, framförallt svarta, identiteter och hur vår relation till dessa ser ut. Detta genom att bland annat titta närmare på kända kvinnliga, främst svarta, popartister som till exempel Beyoncé och Nicki Minaj. Vad dansar de? Vilka bilder och historier berättar de? Vilka scen-karaktärer kliver de in i? Hur blir det som de gör politiskt? Under produktionsresidenset kommer arbetsgruppen se vilka kroppar och rörelser som de själva producerar när de på olika sätt, i olika grad och i olika rum, förhåller sig till stereotypa bilder och idéer av hur icke-vita kvinnor rör sig, är och kan vara.
Läs mer om Riksteaterns produktionsresidens på: http://www.riksteatern.se/dansresidens
För pressbilder, vänligen kontakta pressansvarig
Kontakter
För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-528 99 15
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum