Kända radioprofiler på turné med folkbildande popshow

Vad kan Alice Babs och Laleh lära oss om vår samtidshistoria? Nu är det urpremiär för stjärnglänsande infotainment med Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva. Allt du måste veta om pop är en folkbildande show om hur den svenska musikhistorien speglar vår samhällsutveckling.
Fotograf: Karl Johan Strandberg

Gänget bakom det populära radio- och tv-programmet Pop och politik ger sig nu ut på turné med sin första föreställning någonsin. Med fakta, humor, sång och dans får publiken veta mer om vad musikhistorien kan berätta om vårt samhälle. Vad säger musiken om hur vi människor och våra normer förändrats genom tiderna? Eller hur kommer det sig att Sverige blivit en sådan popnation? Glitter och glam samsas med allvar och analys.

- För oss är musiken dödsviktig. En låt kan summera en hel epok på tre minuter och därför är det fantastiskt att kombinera hits och historia. Samir & Victor berättar lika mycket om nutiden som Karin Juel berättar om dåtiden, säger Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva.

I Allt du måste veta om pop blandas berättelser om kända artister med låtar från förr och idag. Sådant vi minns väl, men också sådant vi inte kände till och sådant som vi har glömt bort.

- Det blir många häpnadsväckande anekdoter! Vi älskar att gräva fram fantastiska historier om välbekanta artister som Laleh och Alice Babs, men också att belysa musikmakarna som knappt någon kommer ihåg. Vi har också skrivit en massa låtar och det blir både Alcazar-dans och manspreadande gubbrock. Dessutom dyker kända artister upp på de mest oväntade sätt i showen, fortsätter Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva.

Allt du måste veta om pop görs i samarbete med produktionsbolaget Mameluck.

Urpremiär den 20 oktober i Burträsk Medverkande Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva

Manus och musik Anna Charlotta Gunnarson, Agneta Karlsson och David Silva Regiöga Paula McManus Scenografi Bengt Fröderberg Kostym Linda Thyr

För mer information: www.riksteatern.se/alltdumastevetaompop

Pressbilder finns på: http://mediabank.riksteatern.se/blog/tag/allt-du-maste-veta-om-pop

För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-528 99 15

Fotograf: Karl Johan Strandberg

Ny rapport: Svenskarna vill ta del av mer scenkonst – ekonomin håller oss tillbaka21.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Hela sju av tio svenskar önskar att de oftare tog del av teater, dans och annan scenkonst. Främsta hindret är ekonomi, följt av utbud och tidsbrist. Det visar en ny landsomfattande undersökning från Riksteatern som kartlagt allmänhetens relation till scenkonst. Om svenska folket själva får välja ska det vara mer kärlek, musik och politik på scen och de kändisar man allra helst sitter i salongen med är Marianne Mörck och Jonathan Unge.

Svart humor i succémonolog om att överleva tonåren19.2.2024 10:21:44 CET | Pressmeddelande

Instructions for a Teenage Armageddon spelade för utsålda hus för den unga publiken i London. En drastisk och rapp monolog om Eileen som är tretton år när hennes syster går bort i anorexia. Hur överlever man det kaos som tonåren kan vara? Pjäsen är skriven av den brittiska dramatikern Rosie Day. I regi av Josefin Ankarberg i en svensk översättning och iscensättning. På scen Alexandra Nordberg. Premiär 27 februari i Halmstad.

Premiär för brännande aktuellt drama om massakern i det palestinska flyktinglägret Tel al- Zaatar och dagens Gaza16.2.2024 13:17:44 CET | Pressmeddelande

Kassettbanden är en verklighetsbaserad soloföreställning av den libanesiska dramatikern Chrystèle Khodr. I pjäsen väver hon ihop sin släkthistoria från krigets Libanon 1976 med svenska vittnesmål från massakern i det palestinska flyktinglägret Tel al-Zaatar samma år. Under arbetet med pjäsen skrevs hela manuset om för Gaza. Kassettbanden har premiär 23 februari i Sollefteå.