Riksteatern gör plats på scen för lokala berättelser

Riksteaterns teaterresidens ger konstnärer chansen att etablera sig på den svenska kulturscenen. Nu utvidgas residensverksamheten från storstaden till att även stötta lokalt konstnärskap i olika delar landet. Nya berättelser och ohörda röster ska få ta plats på scen.

Riksteaterns teaterresidens har sedan många år tillbaka varit ett sätt att hitta nya berättelser. Det är genom Riksteatern som konstnärer som Shima Niavarani, Daniel Boyaciouglu, Johannes Anyuru, Nour El-Refai, Emil Jensen och Jaqueline "Mapei" Cummings en gång i tiden fick en nationell plattform.

Hittills har satsningen varit centrerad till storstäder men utvidgas nu till att lokala teatergrupper ute i landet får vara med och skriva manus till vad som förhoppningsvis blir någon av riksteaterns kommande produktioner.

- Med Riksteaterns hjälp får nu lokala konstnärer möjlighet att testa, utforska, och utveckla idéer i en lokal kontext fast i nationellt sammanhang. På det här sättet får vi från start med ett arrangörsperspektiv och involverar föreningarna tidigt i processen, säger Dritëro Kasapi, teaterchef.

Först ut i satsningen var teaterkollektivet UNDANTAGET i Jämtland/Härjedalen som har fått stöd att involvera teaterföreningarna i en konstnärlig process att återskapa berättelsen Elvira Madigan. Även i Kalmar har Riksteatern tillsammans med Byteatern Kalmar Länsteater startat upp ett teaterresidens kring kvinnligt HBTQ-perspektiv i glesbygd.

Anna GerdinPress- och PR-ansvarig08-531 99 354anna.gerdin@riksteatern.se

Ny rapport: Svenskarna vill ta del av mer scenkonst – ekonomin håller oss tillbaka21.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Hela sju av tio svenskar önskar att de oftare tog del av teater, dans och annan scenkonst. Främsta hindret är ekonomi, följt av utbud och tidsbrist. Det visar en ny landsomfattande undersökning från Riksteatern som kartlagt allmänhetens relation till scenkonst. Om svenska folket själva får välja ska det vara mer kärlek, musik och politik på scen och de kändisar man allra helst sitter i salongen med är Marianne Mörck och Jonathan Unge.

Svart humor i succémonolog om att överleva tonåren19.2.2024 10:21:44 CET | Pressmeddelande

Instructions for a Teenage Armageddon spelade för utsålda hus för den unga publiken i London. En drastisk och rapp monolog om Eileen som är tretton år när hennes syster går bort i anorexia. Hur överlever man det kaos som tonåren kan vara? Pjäsen är skriven av den brittiska dramatikern Rosie Day. I regi av Josefin Ankarberg i en svensk översättning och iscensättning. På scen Alexandra Nordberg. Premiär 27 februari i Halmstad.

Premiär för brännande aktuellt drama om massakern i det palestinska flyktinglägret Tel al- Zaatar och dagens Gaza16.2.2024 13:17:44 CET | Pressmeddelande

Kassettbanden är en verklighetsbaserad soloföreställning av den libanesiska dramatikern Chrystèle Khodr. I pjäsen väver hon ihop sin släkthistoria från krigets Libanon 1976 med svenska vittnesmål från massakern i det palestinska flyktinglägret Tel al-Zaatar samma år. Under arbetet med pjäsen skrevs hela manuset om för Gaza. Kassettbanden har premiär 23 februari i Sollefteå.