Riksteatern vill värva medlemmar med ny kampanj
- Många känner inte till att det går att vara medlem i en lokal Riksteaterförening och att man då inte bara får ta del av massa fantastiska upplevelser, utan också är med och bidrar till att scenkonst finns från norr till söder. Våra medlemmar är med i något större, en rörelse som i snart nittio år bjudit på skratt, starka känslor och gemenskap, säger Maureen Hoppers, kommunikationschef på Riksteatern.
I den nya kampanjen visas glimtar av alla de möten och upplevelser som blivit till genom Riksteatern sedan starten 1933 fram till idag. Skådespelaren Cecilia Nilsson iklär sig rollen som Riksteatern och berättar historien om en folkrörelse som inte bara är en scen, utan hundratals runt om i Sverige. Om de drygt 230 Riksteaterföreningar som genom sitt ideella arbete möjliggör att högkvalitativ scenkonst kan spela över hela landet.
- När tillfällena att uppleva teater och dans varit begränsade under pandemin har tyvärr många av våra föreningar också förlorat medlemmar. I den nya kampanjen vill vi därför locka nya genom att inte bara visa all fantastisk scenkonst, utan också att du som medlem är med och stöttar det lokala kulturlivet där du bor, fortsätter Maureen Hoppers.
Den nya medlemsvärvarkampanjen är första gången Riksteatern använder sitt nya kommunikationskoncept ”Hela Sveriges scen” i stor skala. Den kommer att anpassas lokalt så att varje förening i Sverige får en egen video och material för att kunna locka medlemmar. Kampanjen kommer att gå både digitalt och i sociala medier.
Medlemsvärvarkampanjen är framtagen tillsammans med Abby Priest. Seth&Östen har bistått Riksteatern med projektledning.
Se kampanjvideo här: https://www.facebook.com/watch/?v=363810961838616
Arbetsgrupp Riksteatern Robin Olsson, chef PR & Kommunikation Maureen Hoppers, kommunikationschef Inger Jivebäck. chef Försäljning och Turné Pia Stjärnvind, enhetschef Marknad & Publik Peter Köhler, varumärkes- & marknadsansvarig Pernilla Frantzich, chef Förening, medlem & utbildning Marzena Baranowska, föreningsutvecklare Johanna Carlberg, projektledare Seth&Östen
Arbetsgrupp Abby Priest Louise Persson, produktionsledare Mimmi Andersson, grafisk designer & AD Philip Westman, copywriter Amanda Nordlöw, producent
Kontakter
För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-98 52 466
Bilder
Om
Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.
Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.
riksteatern.se
Följ Riksteatern
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Riksteatern
Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande
Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.
Kampen för ljus i mörkret – Här är Riksteaterns vår 202513.11.2024 07:30:00 CET | Pressmeddelande
I vår kämpar människan även när mörkret visat sig. Riksteaterns vårrepertoar tar plats i skuggan av apartheid, krig, klassamhället och familjetragedier. Men i den nyskrivna dramatiken, bebisdansen och cirkuspoesin lyser också humor, värme och hopp igenom. Från Norrbotten till Skåne turnerar Riksteatern med scenkonst för alla överallt.
Özz Nûjen och Grynet Molvig hyllar scenkonsten i Riksteaterns nya kampanjfilm29.10.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande
I ett förändrat kulturpolitiskt landskap sätter Riksteatern i en ny kampanjfilm ljuset på civilsamhällets och scenkonstens kraft. Med draghjälp av stjärnor från teatern, cirkusen och dansens värld visar Riksteatern hur scenkonst berikar människors liv där dom bor och lever.
Dear Winnie, gestaltar Sydafrikas komplexa landsmoder16.10.2024 10:24:49 CEST | Pressmeddelande
Den kritikerhyllade föreställningen Dear Winnie, gör intåg i Sverige efter succéartade framträdanden över Europa. Berättelser om motstånd, feminism och om att vara svart kvinna idag, flätas samman med Winnie Madikizela-Mandelas livshistoria. Från terrorstämplad och hyllad apartheidmotståndare, till landsmoder och fallen hjältinna. Sverigepremiär 31 januari 2025 på Riksteatern i Hallunda.
Klassikern Spöket på Canterville återuppstår som världsunik högteknologisk live avatar15.10.2024 09:38:22 CEST | Pressmeddelande
Riksteatern Crea är en föregångare i att producera banbrytande scenkonst på teckenspråk. I vår sätter de upp Oscar Wildes Spöket på Canterville med en unik 3D-animerad live avatar. Den teckenspråkiga avataren interagerar live med fysiska skådespelare på scen – ett teknologiskt fenomen som förvandlar klassikern till en modern föreställning för hela familjen. Premiär 18 januari i Hallunda.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum