Riksteatern

Riksteatern vill värva medlemmar med ny kampanj

Dela
För att locka fler medlemmar lanserar nu Riksteatern en landsomfattande digital kampanj. Pandemin har inneburit att många teaterföreningar runt om i landet förlorat medlemmar. Den nya kampanjen ska få fler scenkonstintresserade att förstå möjligheterna med att vara en del av hela Sveriges scen.

- Många känner inte till att det går att vara medlem i en lokal Riksteaterförening och att man då inte bara får ta del av massa fantastiska upplevelser, utan också är med och bidrar till att scenkonst finns från norr till söder. Våra medlemmar är med i något större, en rörelse som i snart nittio år bjudit på skratt, starka känslor och gemenskap, säger Maureen Hoppers, kommunikationschef på Riksteatern.

I den nya kampanjen visas glimtar av alla de möten och upplevelser som blivit till genom Riksteatern sedan starten 1933 fram till idag. Skådespelaren Cecilia Nilsson iklär sig rollen som Riksteatern och berättar historien om en folkrörelse som inte bara är en scen, utan hundratals runt om i Sverige. Om de drygt 230 Riksteaterföreningar som genom sitt ideella arbete möjliggör att högkvalitativ scenkonst kan spela över hela landet.

- När tillfällena att uppleva teater och dans varit begränsade under pandemin har tyvärr många av våra föreningar också förlorat medlemmar. I den nya kampanjen vill vi därför locka nya genom att inte bara visa all fantastisk scenkonst, utan också att du som medlem är med och stöttar det lokala kulturlivet där du bor, fortsätter Maureen Hoppers.

Den nya medlemsvärvarkampanjen är första gången Riksteatern använder sitt nya kommunikationskoncept ”Hela Sveriges scen” i stor skala. Den kommer att anpassas lokalt så att varje förening i Sverige får en egen video och material för att kunna locka medlemmar. Kampanjen kommer att gå både digitalt och i sociala medier.

Medlemsvärvarkampanjen är framtagen tillsammans med Abby Priest. Seth&Östen har bistått Riksteatern med projektledning.

Se kampanjvideo här: https://www.facebook.com/watch/?v=363810961838616

Arbetsgrupp Riksteatern Robin Olsson, chef PR & Kommunikation Maureen Hoppers, kommunikationschef Inger Jivebäck. chef Försäljning och Turné Pia Stjärnvind, enhetschef Marknad & Publik Peter Köhler, varumärkes- & marknadsansvarig Pernilla Frantzich, chef Förening, medlem & utbildning Marzena Baranowska, föreningsutvecklare Johanna Carlberg, projektledare Seth&Östen

Arbetsgrupp Abby Priest Louise Persson, produktionsledare Mimmi Andersson, grafisk designer & AD Philip Westman, copywriter Amanda Nordlöw, producent

Kontakter

För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-98 52 466

Bilder

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.

Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

riksteatern.se

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Riksteatern Crea tilldelas internationell utmärkelse för sin innovation3.12.2024 15:42:05 CET | Pressmeddelande

Riksteatern Crea tilldelas det prestigefulla Zero Project Award för sina innovationer världen över. Bland 522 nominerade bidrag från 90 olika länder korades 77 vinnare. Riksteatern Crea är det enda vinnande bidraget från Sverige. Zero Project är ett globalt och researchdrivet initiativ som stöttar tillämpningen av FN:s konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning.

Teater live på bio – Ny föreställning om kvinnliga erfarenheter, moderskap och tystnadens bördor14.11.2024 12:00:40 CET | Pressmeddelande

Mitt enda hem, Ainoa kotini utforskar de komplexa och ofta osynliga erfarenheterna av moderskap, kvinnlighet och de hemligheter som går i arv genom generationer. Föreställningen är baserad på Hanna Brotherus självbiografiska roman och flätar samman dans, fysisk teater och drama i en stark berättelse om smärta, hemligheter och den tystnad som omger många kvinnors liv. Nu visas den på bio i Sverige med premiär den 16 november.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye