Riksteatern

Riksteatern vill värva medlemmar med ny kampanj

Dela
För att locka fler medlemmar lanserar nu Riksteatern en landsomfattande digital kampanj. Pandemin har inneburit att många teaterföreningar runt om i landet förlorat medlemmar. Den nya kampanjen ska få fler scenkonstintresserade att förstå möjligheterna med att vara en del av hela Sveriges scen.

- Många känner inte till att det går att vara medlem i en lokal Riksteaterförening och att man då inte bara får ta del av massa fantastiska upplevelser, utan också är med och bidrar till att scenkonst finns från norr till söder. Våra medlemmar är med i något större, en rörelse som i snart nittio år bjudit på skratt, starka känslor och gemenskap, säger Maureen Hoppers, kommunikationschef på Riksteatern.

I den nya kampanjen visas glimtar av alla de möten och upplevelser som blivit till genom Riksteatern sedan starten 1933 fram till idag. Skådespelaren Cecilia Nilsson iklär sig rollen som Riksteatern och berättar historien om en folkrörelse som inte bara är en scen, utan hundratals runt om i Sverige. Om de drygt 230 Riksteaterföreningar som genom sitt ideella arbete möjliggör att högkvalitativ scenkonst kan spela över hela landet.

- När tillfällena att uppleva teater och dans varit begränsade under pandemin har tyvärr många av våra föreningar också förlorat medlemmar. I den nya kampanjen vill vi därför locka nya genom att inte bara visa all fantastisk scenkonst, utan också att du som medlem är med och stöttar det lokala kulturlivet där du bor, fortsätter Maureen Hoppers.

Den nya medlemsvärvarkampanjen är första gången Riksteatern använder sitt nya kommunikationskoncept ”Hela Sveriges scen” i stor skala. Den kommer att anpassas lokalt så att varje förening i Sverige får en egen video och material för att kunna locka medlemmar. Kampanjen kommer att gå både digitalt och i sociala medier.

Medlemsvärvarkampanjen är framtagen tillsammans med Abby Priest. Seth&Östen har bistått Riksteatern med projektledning.

Se kampanjvideo här: https://www.facebook.com/watch/?v=363810961838616

Arbetsgrupp Riksteatern Robin Olsson, chef PR & Kommunikation Maureen Hoppers, kommunikationschef Inger Jivebäck. chef Försäljning och Turné Pia Stjärnvind, enhetschef Marknad & Publik Peter Köhler, varumärkes- & marknadsansvarig Pernilla Frantzich, chef Förening, medlem & utbildning Marzena Baranowska, föreningsutvecklare Johanna Carlberg, projektledare Seth&Östen

Arbetsgrupp Abby Priest Louise Persson, produktionsledare Mimmi Andersson, grafisk designer & AD Philip Westman, copywriter Amanda Nordlöw, producent

Kontakter

För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-98 52 466

Bilder

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.

Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

riksteatern.se

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

P3 Dokumentär blir scenföreställning med Riksteatern – Gängkrigets start27.2.2024 08:00:00 CET | Pressmeddelande

Det är en varm sommardag 2001. Näsets badplats i Göteborg är fylld med badande människor när plötsligt skarpa skott börjar studsa mellan klipporna. De här händelserna handlar P3 Dokumentärs "Skotten på Näsetbadet och gängkrigets start” om. I samarbete med Riksteatern får nu dokumentären en helt ny form och gestaltas av skådespelare. Turnépremiär på Stora Teatern i Göteborg den 14 mars.

Ny rapport: Svenskarna vill ta del av mer scenkonst – ekonomin håller oss tillbaka21.2.2024 06:30:00 CET | Pressmeddelande

Hela sju av tio svenskar önskar att de oftare tog del av teater, dans och annan scenkonst. Främsta hindret är ekonomi, följt av utbud och tidsbrist. Det visar en ny landsomfattande undersökning från Riksteatern som kartlagt allmänhetens relation till scenkonst. Om svenska folket själva får välja ska det vara mer kärlek, musik och politik på scen och de kändisar man allra helst sitter i salongen med är Marianne Mörck och Jonathan Unge.

Svart humor i succémonolog om att överleva tonåren19.2.2024 10:21:44 CET | Pressmeddelande

Instructions for a Teenage Armageddon spelade för utsålda hus för den unga publiken i London. En drastisk och rapp monolog om Eileen som är tretton år när hennes syster går bort i anorexia. Hur överlever man det kaos som tonåren kan vara? Pjäsen är skriven av den brittiska dramatikern Rosie Day. I regi av Josefin Ankarberg i en svensk översättning och iscensättning. På scen Alexandra Nordberg. Premiär 27 februari i Halmstad.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye