Riksteatern

Riksteatern vill värva medlemmar med ny kampanj

Dela
För att locka fler medlemmar lanserar nu Riksteatern en landsomfattande digital kampanj. Pandemin har inneburit att många teaterföreningar runt om i landet förlorat medlemmar. Den nya kampanjen ska få fler scenkonstintresserade att förstå möjligheterna med att vara en del av hela Sveriges scen.

- Många känner inte till att det går att vara medlem i en lokal Riksteaterförening och att man då inte bara får ta del av massa fantastiska upplevelser, utan också är med och bidrar till att scenkonst finns från norr till söder. Våra medlemmar är med i något större, en rörelse som i snart nittio år bjudit på skratt, starka känslor och gemenskap, säger Maureen Hoppers, kommunikationschef på Riksteatern.

I den nya kampanjen visas glimtar av alla de möten och upplevelser som blivit till genom Riksteatern sedan starten 1933 fram till idag. Skådespelaren Cecilia Nilsson iklär sig rollen som Riksteatern och berättar historien om en folkrörelse som inte bara är en scen, utan hundratals runt om i Sverige. Om de drygt 230 Riksteaterföreningar som genom sitt ideella arbete möjliggör att högkvalitativ scenkonst kan spela över hela landet.

- När tillfällena att uppleva teater och dans varit begränsade under pandemin har tyvärr många av våra föreningar också förlorat medlemmar. I den nya kampanjen vill vi därför locka nya genom att inte bara visa all fantastisk scenkonst, utan också att du som medlem är med och stöttar det lokala kulturlivet där du bor, fortsätter Maureen Hoppers.

Den nya medlemsvärvarkampanjen är första gången Riksteatern använder sitt nya kommunikationskoncept ”Hela Sveriges scen” i stor skala. Den kommer att anpassas lokalt så att varje förening i Sverige får en egen video och material för att kunna locka medlemmar. Kampanjen kommer att gå både digitalt och i sociala medier.

Medlemsvärvarkampanjen är framtagen tillsammans med Abby Priest. Seth&Östen har bistått Riksteatern med projektledning.

Se kampanjvideo här: https://www.facebook.com/watch/?v=363810961838616

Arbetsgrupp Riksteatern Robin Olsson, chef PR & Kommunikation Maureen Hoppers, kommunikationschef Inger Jivebäck. chef Försäljning och Turné Pia Stjärnvind, enhetschef Marknad & Publik Peter Köhler, varumärkes- & marknadsansvarig Pernilla Frantzich, chef Förening, medlem & utbildning Marzena Baranowska, föreningsutvecklare Johanna Carlberg, projektledare Seth&Östen

Arbetsgrupp Abby Priest Louise Persson, produktionsledare Mimmi Andersson, grafisk designer & AD Philip Westman, copywriter Amanda Nordlöw, producent

Kontakter

För mer information: Joakim Johansson Press- och PR-ansvarig joakim.johansson@riksteatern.se Tel: 070-98 52 466

Bilder

Om

Riksteatern
Riksteatern



Riksteatern är en folkrörelse som äger en turnerande nationalscen. Närmare 40 000 medlemmar, 230 Riksteaterföreningar, 21 regionala föreningar och 50 ansluta organisationer i hela Sverige är en del av Riksteatern som arrangerar, förmedlar, producerar och utvecklar scenkonst.

Riksteaterns vision är scenkonst som sätter tankar och känslor i rörelse – för alla överallt. Riksteatern Crea producerar banbrytande scenkonst på svenskt teckenspråk och är en del av Riksteatern. Även Cullberg är en del av Riksteatern. Magnus Aspegren är vd för Riksteatern.

riksteatern.se

Följ Riksteatern

Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.

Senaste pressmeddelandena från Riksteatern

Riksteatern firar 60 år av teater för barn och unga4.6.2024 15:53:31 CEST | Pressmeddelande

1964 tog Riksteaterns kongress ett historiskt beslut och blev den första svenska teaterinstitutionen med en verksamhet helt riktad till barn och unga. Sedan dess har Riksteatern nått ut till flera generationer barn från Norrbotten till Skåne. Varje år nås över 16 000 barn på över 50 orter av Riksteaterns scenkonstproduktioner. Den 1 oktober uppmärksammas 60 års-firandet med en dag av nyskriven dramatik och cirkus hos Riksteatern i Hallunda.

Urfolkskoreografer utforskar futurism och kulturella mellanrum i residenset Jårrh i Dearna (Tärnaby)23.5.2024 11:57:50 CEST | Pressmeddelande

Nu står det klart vilka som blir de första urfolkskonstnärerna i Aejlies och Riksteaterns nya koreografiresidens Jårrh i Dearna (Tärnaby). I juni anländer Baden Hitchcock från Australien, med rötter från Papua New Guinea och öregionen Torres Strait, för att på plats utforska begreppet ”urfolksfuturism”. I juli är det dags för koreografen Tanja Andersson från Ubmeje (Umeå) med rötter i Sápmi och Tornedalen, att inleda ett samarbete med kompositören Ánndaris Rimpi.

Dansfest om queera begär på sommarturné i Sverige6.5.2024 10:11:04 CEST | Pressmeddelande

Tre dansare och en DJ bjuder upp till den populära iranska dansformen Baba Karam. Här möts Bollywood, klubbmusik från västra Asien och persisk berättartradition. Med fokus på queera dansminnen lyfts den gemensamma dansens roll i exilen. Föreställningen spelar under sommaren på festivaler runt om i Sverige och tar bland annat plats mellan partiledartalen i Almedalen. Ett samarbete mellan Riksteatern och konstgruppen Ful.

I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.

Besök vårt pressrum
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye