Trädplantering ger gröna poäng på Skebokvarnsvägen

På Skebokvarnsvägen i Bandhagen har Einar Mattssons utemiljögrupp planterat en allé av träd som bidrar till biologisk mångfald, skugga och svalka. Enligt kommunens poängsystem för grönytefaktor ger träden höga poäng för en hållbar stadsmiljö.
Marika Rissle, Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB.

– Träd i utemiljön är viktiga, inte bara för att de är vackra. Träden ger skugga heta sommardagar, är en broms vid skyfall och är viktiga för våra insekter, särskilt när det är träd av olika sorter som blommar olika tider. När de gamla oxlarna på Skebokvarnsvägen blev en säkerhetsrisk, valde vi därför att återplantera olika sorter som är bra ur hållbarhetsaspekt. Vi gör detta tillsammans med Wallenstam som också har fastigheter i området, berättar Marika Rissle, projektledare för utemiljö.

Einar Mattssons utemiljögrupp har nyligen börjat arbeta med kommunens poängsystem för gröna ytor i nyproduktion, även i förvaltningen. Med hjälp av systemet kan varje gård få poäng utifrån mängden gräsyta, rabatter, buskar och träd. Grönytefaktor är ett viktigt verktyg för klimatanpassning i städerna.

– För oss är det viktigt att hela tiden pusha våra arbetssätt för att ligga i framkant. Vårt mål är alltid att göra bra val och göra gårdarna grönare. Med hjälp av poängsystemet kommer vi kunna styra så att vi gör rätt åtgärder för en hållbar utemiljö samt påvisa nyttan av det gröna och vackert blommande, berättar Marika.

Olika förutsättningar

Eftersom fler ekosystemtjänster är önskvärt överallt frågade vi Marika om varför inte alla gårdar har stora träd som ger svalka.

– Vi måste arbeta utifrån fastighetens förutsättningar. Ibland innebär det att vi även måste ta ned gamla träd. Träden kan antingen innebära en säkerhetsrisk med ruttna grenar eller så kan det ha vuxit ur platsen och skadar fastigheten. Det är alltid många känslor kring en trädfällning, och vi gör alltid vad vi kan för att återskapa så mycket grönska som möjligt utifrån förutsättningarna på platsen. Det är vår ambition och uppgift att skapa hållbara utemiljöer. När de gamla oxlarna behövde tas ned på Skebokvarnsvägen hade vi glädjen att kunna återplantera en vacker allé som var ännu bättre ur hållbarhetssynpunkt, säger Marika Rissle.

Fakta om Grönytefaktor

Grönytefaktor, GYF är ett system för att beräkna den gröna ytan i nyproduktion. Det är ett nationellt system, men där varje kommun beslutar poängkraven utifrån förutsättningarna i kommunen.

Grönytefaktorn utgår ifrån att gröna ytor är bra för en god boendemiljö, är gynnsam för den biologiska mångfalden, sänker temperaturen i stadsmiljön och hjälper till att ta hand om vatten vid skyfall.

Marika Rissle, Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB.
Bildtext 1 Gröna gårdar utgör landningsplatser för bina och ett konkret exempel är att insekterna från t ex allén på Ringvägen på Södermalm, kan landa på två av Einar Mattssons gårdar på sin väg till Vita bergsparken, säger Marika Rissle.

Om Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB
Einar Mattsson Fastighetsförvaltning AB förvaltar cirka 14 200 bostäder samt kommersiella lokaler till ett värde om 58 miljarder kronor. Bolaget förvaltar bostäder och lokaler för en bred och etablerad grupp av fastighetsägare såväl som Einar Mattssons 6 000 egna bostäderMed ett långsiktigt perspektiv på fastighetsaffären och gedigen kunskap erbjuder Einar Mattsson fastighetsägare en tryggpersonlig och proaktiv förvaltning i syfte att utveckla kundens fastighetsvärden. Bolaget är en del av Einar Mattsson-koncernen som har varit verksam på Storstockholms bygg- och fastighetsmarknad sedan 1935. Koncernens övriga verksamheter utgörs av fastighetsägande, byggproduktion, projektutveckling och övriga investeringar.

”Det är alltid lika spännande att hitta sätt att förbättra sig själv och resultaten” — fredagsporträttet med Cecilia Thand23.2.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

Omtyckt, serviceminded och kommunikativ är några av alla positiva attribut kring ROT-projektledare Cecilia Thand. Med stort intresse kring hållbarhet och en outsinlig källa av energi och positivism är det enkelt att samarbeta med Cecilia. Kärleken till äldre hus är påtaglig och antalet konserter hon besökt är slående. Lär känna Cecilia i dagens fredagsporträtt:

Från återbruk till förberedande av solceller – modernisering av balkonger och tak på Lilla Essingen21.2.2024 05:55:00 CET | Nyheter

På Lilla Essingen äger Einar Mattsson-koncernen flera fastigheter och på två av dem har tak och balkonger renoverats. Vi har även förstärkt och förberett taken för att kunna montera solceller. Balkongerna på Strålgatan 7 har återfått sitt historiska utseende med veckad plåt samtidigt som dagens säkerhetskrav uppfyllts och nytt ytskikt lagts på. På Strålgatan 11 kunde balkongerna återbrukas.

”Vi är ett transparent, trovärdigt bolag med stor omtanke och lång erfarenhet” — fredagsporträttet med Niklas Svensson16.2.2024 10:00:00 CET | Blogginlägg

Med en lugn och trygg blick möter du Niklas Svensson, en av våra entreprenadingenjörer. Med en fot i skärgården, ibland som kapten på en båt, och den andra bland byggkranar, så balanserar Niklas upp livet. Han är stolt över Einar Mattssons högkvalitativa bostäder och koncernens långsiktighet. Här berättar han mer om sitt jobb och sig själv i dagens fredagsporträtt: