Framtidsförväntningarna inom handeln når nytt årslägsta

För sjätte månaden i rad har framtidsindikatorerna inom detalj-, parti och e-handeln befunnit sig under 100, vilket signalerar en pessimistisk framtidstro.
Partihandeln dyker med 7,9 enheter och indikatorvärdet landar denna månad på 79,4. I september 2021 var motsvarande indikatorvärde 109,6. Indikatorvärdet har alltså minskat med drygt 30 enheter på ett år.
- Partihandeln ser pessimistiskt på branschens försäljning, möjligheterna att anställa samt lönsamheten. Ökade import-, frakt-, produktions- och energipriser i kombination med en vikande efterfrågan skapar stora problem för partihandeln, säger Sofia Larsen, vd på Svensk Handel.
Pessimismen har även ökat inom butikshandeln. Ett tapp på 5,7 enheter innebär att Framtidsindikatorn landar på 80,0. För första gången i år är detta ett lägre värde än motsvarande månad under pandemiåret 2020.
- Nu ser vi på allvar att konsumenterna håller hårdare i plånboken. Handlarna är pessimistiska när det gäller butikshandeln i stort, men också när det gäller sina egna butiker. Dessutom kommer gårdagens räntebesked från Riksbanken ytterligare att försvaga konsumenternas köpkraft, säger Sofia Larsen.
E-handeln var en bransch som präglades av optimism under pandemiåren och uppnådde rekordsiffror i Handelsbarometern. Nu är läget annorlunda. Ett tapp på 1,9 enheter innebär att månadens Framtidsindikator landar på 86,5.
- Konsumenterna prioriterar hårdare och samtidigt handlar fler än tidigare i fysiska butiker. Det innebär en extra utmaning för e-handeln. Vi ser att hushållens totala konsumtion nu kommer att bromsa in ytterligare, vilket i sin tur får negativa konsekvenser när det gäller möjligheten för handeln att anställa och i förlängningen till att jobb går förlorade. Därför tror vi att bland annat ett tillfälligt slopat amorteringskrav är nödvändigt för att konsumtionsutrymmet inte ska sjunka till botten, avslutar Sofia Larsen.
Svensk Handels framtidsindikator sammanfattar handlarnas tro på framtida försäljning, anställningsvilja och lönsamhet de kommande tre månaderna. Ett värde på 100 indikerar en neutral nivå.
Nyckelord
Kontakter
Svensk Handels pressjour, 010-471 86 50
Svensk Handels pressjour
Är du journalist och vill komma i kontakt med någon på Svensk Handel? Kontakta pressjouren.
Bilder
Dokument
Länkar
Om
Svensk Handel är en bransch- och arbetsgivarorganisation för små och stora företag inom parti-, detalj- och e-handeln. Handeln utgör en dryg tiondel av Sveriges BNP och Svensk Handels närmare 8 500 medlemsföretag har sammanlagt 250 000 människor anställda.
Ordförande är Anders Svensson och vd är Sofia Larsen. Svensk Handel ingår i Svenskt Näringsliv.
Följ Svensk Handel
Abonnera på våra pressmeddelanden. Endast mejladress behövs och den används bara här. Du kan avanmäla dig när som helst.
Senaste pressmeddelandena från Svensk Handel
Ny ordförande och nya ledamöter till Svensk Handels styrelse15.5.2025 11:42:34 CEST | Pressmeddelande
Vid Svensk Handels årsstämma som ägde rum under torsdagen, valdes Nina Jönsson, vd för ICA-Gruppen till ny ordförande i Svensk Handel. Därutöver valdes Anders Görling, CFO för IKEA Svenska Försäljnings AB, Kicki Kopsch, vd för Y. Carlstedt AB, Henrik Kroon, kommersiell utvecklingschef för Hennes & Mauritz GBC AB, samt Anders Torell, vd för Coop Sverige AB in i Svensk Handels styrelse.
Varmare väder i april gav ny energi till modehandeln14.5.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
En ovanligt varm aprilmånad innebar ett försiktigt uppsving för modehandeln, där lågprissegmentet stack ut särskilt positivt. Modeföretagen hoppas nu på fortsatt medvind in i sommaren.
Nya kollektivavtal tecknade för tjänstemän inom handeln13.5.2025 08:30:00 CEST | Pressmeddelande
Svensk Handel har kommit överens med Unionen och Akademikerförbunden om nya kollektivavtal för tjänstemän inom handeln. Avtalen följer märket med ett avtalsvärde på totalt 6,4 procent över 24 månader.
Svårt att välja gåva? Svensk Handel lanserar Gåvoexperten12.5.2025 11:55:11 CEST | Pressmeddelande
Att ge gåvor är en tidlös handling som är djupt rotad i vår kultur och våra relationer. Gåvor är en självklar del av våra liv. Vi ger för att fira och visa uppskattning. Men trots att det känns naturligt att ge, kan det vara svårt att veta vad man ska ge. Det som borde vara enkelt blir lätt komplicerat. Därför lanserar Svensk Handel nu Gåvoexperten, en guide för den som vill ge rätt gåva vid rätt tillfälle.
Fortsatt nedgång i handeln med begagnat28.4.2025 06:00:00 CEST | Pressmeddelande
Second hand-försäljningen i mars visar för andra månaden i rad på en nedgång jämfört med samma månad i fjol. Enligt Svensk Handels Pre Loved-indikator uppgick begagnatförsäljningen till 1,2 miljarder kronor – vilket är drygt 20 procent lägre än mars 2024.
I vårt pressrum kan du läsa de senaste pressmeddelandena, få tillgång till pressmaterial och hitta kontaktinformation.
Besök vårt pressrum